|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۱۸۵۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹
وی با بیان این‌که برنج ایرانی از برنج بسیار مرغوب دنیاست، گفت: برنج ایرانی کمتر صادر می‌شود و در صورت صادرات از آن استقبال می‌کنیم.
 در حاشیه نمایشگاه مواد غذایی دوحه قطر معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان و رئیس اتاق بازرگانی اهواز با وزیر شهرداری و محیط زیست قطر دیدار و گفت‌وگو کردند.

 محمد بن عبدالله الرمیحی در این دیدار که روز گذشته در حاشیه نمایشگاه برگزار شد، اظهار کرد: مواد غذایی که از ایران وارد می‌شود از شکل آن مشخص است که ممتاز است چرا که در کشور ایران تغذیه به شکلی توسعه یافته است و تنوع و کیفیت مواد غذایی نشان دهنده اهتمام دولت ایران به تغذیه است.

وی با بیان این‌که برنج ایرانی از برنج بسیار مرغوب دنیاست، گفت: برنج ایرانی کمتر صادر می‌شود و در صورت صادرات از آن استقبال می‌کنیم.

الرمیحی بیان کرد: در کشورهای حاشیه خلیج فارس غذای مردم تقریبا یکسان است و نزدیک به غذای ایرانی است چرا که فرهنگ نزدیک و مشترکی دارند.

وی ادامه داد: بیشتر تجارت و واردات کشورهای حاشیه خلیج فارس از کشور ایران بوده است و در این نمایشگاه نیز از کیفیت و تنوع غذای ایرانی لذت بردم.

وزیر شهرداری و محیط زیست قطر اظهار کرد: کشور قطر حدود سه میلیون نفر جمعیت دارد که تقریبا برابر با یکی از شهرهای ایران می‌شود و کشور ایران می‌تواند براحتی تمام احتیاجات کشور ما را تامین و صادر کند.

الرمیحی افزود: در گذشته از ایران خرما وارد می‌کردیم که شیره بسیاری داشت و ما حتی نمی‌دانستیم که ایران خرما دارد چرا که از وجود صحرا در ایران بی اطلاع بودیم؛ مردم در کشورهای حاشیه خلیج فارس گمان می‌کردند که کشور ایران تمام سرسبز است و تا پیش از سقوط هلی کوپتر آمریکا در طبس از وجود صحرا در ایران اطلاعی نداشتیم.

وی با بیان این‌که خرما جزو کالاهای اساسی سبد خانوار قطر است، گفت: در ماه رمضان مصرف خرمای ما بسیار است و خرمای قطر تنها کفاف یک ماه مصرف ما را دارد، لذا برای واردات خرما از ایران اقدام خواهیم کرد.

وزیر شهرداری و محیط زیست قطر ادامه داد: برای واردات خرما، ایران خیلی نزدیکتر از تونس و مراکش است و به جای حمل و نقل هوایی می‌توان از طریق دریایی در حدود 24 ساعت خرما را وارد کشورمان کنیم.

وی در خصوص واردات میوه و سبزیجات اظهار کرد: کشور ایران به لحاظ اقلیم‌های متفاوت میوه‌های مختلفی نیز دارد که از واردات این محصولات نیز استقبال می‌کنیم.

همچنین در این نشست علی بحرینی مقدم، معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان اظهار کرد: استان خوزستان به لحاظ ظرفیت‌ها دومین اقتصاد کشور است که بیشترین منابع نفت، گاز و پتروشیمی را در این استان داریم؛ در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی سالانه بیش از 20 میلیون تن تولیدات پتروشیمی داریم.

وی افزود: استان خوزستان به لحاظ زیرساخت دارای هفت بندر و پنج فرودگاه است و به لحاظ منابع کشاورزی این استان دشت وسیعی است. خوزستان یک میلیون و 300 هزار هکتار زمین زیر کشت دارد که حدود 30 درصد کل اراضی استان است.

بحرینی مقدم ادامه داد: با تکمیل بزرگترین پروژه تسطیح اراضی نیز که شامل تسطیح 550 هزار هکتار از دشت خوزستان است، در آینده به سطوح اراضی کشاورزی این استان اضافه خواهد شد.

وی افزود: استان خوزستان در تولید گندم، ذرت و کلزا رتبه نخست را در کشور دارد و در تولید نیشکر جزو استان‌های برتر کشور است. همچنین در زمینه شیلات بزرگترین مزارع پرورش ماهی و میگو را در کشور دارا هستیم.

معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان افزود: استان خوزستان در سایر صنایع مانند سیمان، فولاد و مواد معدنی ظرفیت بسیاری دارد که در زمینه صادرات می‌توان همکاری کرد.

شهلا عموری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز نیز در این دیدار اظهار کرد: استان خوزستان به دلیل تنوع آب و هوایی و اقلیم گسترده دارای میوه‌های مختلف در همه فصول سال است که سالانه تولیدات میوه و سبزیجات ما حدود یک و نیم میلیون تن می‌شود.

وی افزود: همچنین این استان با داشتن مناطق آزاد و مناطق سیاحتی ظرفیت بسیار مناسبی برای تجارت و سیاحت را داراست.

عموری ضمن دعوت از مسئولان قطری جهت بازدید از استان خوزستان و مشاهده ظرفیت‌ها و پتانسیل این استان گفت: استاندار خوزستان نیز از صادرات و فعالیت‌های اقتصادی استقبال و ما را در این مسیر تشویق و کمک می‌کند.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین