|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۱۸۵۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵
البته برای شورای نگهبان نفعی ندارد. در نشست خبری‎ام هم اعلام کردم که هر مرجع قانونی در این باره اعلام نظر کند، ما تابع هستیم.
  موضوع منع حضور سپنتا نیکنام در دوره پنجم شورای شهر یزد بر اساس نظر فقهی شورای نگهبان به مسئله‌ای پررنگ در حوزه سیاسی کشور تبدیل شده‌است. عباس سلیمی‌نمین می‌گوید که این مسئله عایدی‌ای برای جامعه ندارد و عباسعلی کدخدایی نیز معتقد است بی‌جهت این موضوع بزرگ شده است.

شش ماه از برگزاری پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و اعلام نتایج آن می‌گذرد، اما پرونده این انتخابات در استان یزد هنوز بسته نشده است. ماجرا بر سر عضویت سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد است که دور قبل هم عضو این شورا بود اما شورای نگهبان بر این باور است که دیگر نمی تواند عضو شورای شهر باشد. دلیل این مسئله هم قاعده مشهور نفی سبیل ‏است: "غیرمسلمان نمی‌تواند بر مسلمان حاکم شود."‏

موضع شورای نگهبان و اینکه این تصمیم چطور چهارسال پیش اخذ نشده بود، نقل محافل سیاسی و رسانه‎ای کشور است. روز گذشته با حضور همزمان سخنگوی شورای نگهبان و عباس سلیمی نمین در غرفه خبرآنلاین در نمایشگاه مطبوعات، این موضوع را با آنها در میان گذاشتیم که در ادامه مشروحش را می‎خوانید:

خبرآنلاین: نظر سیاسیون درباره سپنتا نیکنام عضو منتخب شورای شهر یزد برای شورای نگهبان مهم است؟

کدخدایی: بله، اگر نظر درستی باشد! ولی متأسفانه خیلی از نظراتی که دادند درست نبود. من با دو نفر از آقایان 40 دقیقه صحبت کردم و گفتم «اگر اطلاعات شما اینها است که وااسفا». به هر کدام اطلاعات لازم را دادم و هر دو بزرگوار گفتند ما مواضعمان را اصلاح می کنیم. منتظر اصلاح نظراتشان هستیم.

خبرآنلاین: اگر آقای سلیمی نمین درباره سپنتا نیکنام توصیه به شورای نگهبان داشته باشد، توجه خواهید کرد؟

کدخدایی: بله، بله گوش می‌کنیم.

سلیمی نمین: من درباره این قضیه توصیه ای به شورای نگهبان ندارم اما به کل کشور توصیه می کنم که سطح تعاملات را در کشور خیلی تنزل ندهیم. گویی داریم تولید مسئله می کنیم که حاصلش خیلی در سبد جامعه قرار نمی گیرد. تولید مسائلی می کنیم که همه را درگیر می کند و اگر هم به نتیجه برسیم، چیزی در سبد جامعه نمی ماند. من این را مشکل جدی کشور می دانم. حالا در این مسئله خطابش به شورای نگهبان است، در یک مسئله دیگر خطابش به جای دیگر است. در واقع یکسری موضوعات، ما را از بحث های اساسی جامعه غافل می کند ولی نمی دانم با چه مشکلی مواجه شدیم که باز هم داریم این مسئله را ادامه می دهیم.

خبرآنلاین: پس به زعم آقای سلیمی‌نمین بحث درباره سپنتا نیکنام منفعتی به کشور نمی‌رساند، آقای کدخدایی نظر شما چیست؟

کدخدایی: من موافق هستم که دوستان ما خیلی بی جهت مسئله را بزرگ کردند. یک نظر ساده فقهی بود که رویه هم بود و قبلا هم نمونه این را نسبت به برخی مصوبات مجلس داشتیم. آیین نامه داخلی مجلس را نیز نمایندگان مجلس تصویب کردند، تعجبم این است که نمایندگان از آیین نامه داخلی خودشان خبر ندارند.

سلیمی‌نمین: حالا فرض کنید نمایندگان از آیین نامه داخلی مجلس خبر ندارند. حداکثر این موضوع در داخل «شورای حل اختلاف» حل می شود. هم شورای نگهبان نظر شورای حل اختلاف را می پذیرد و هم آن طرف به این نظر تن می دهد. چرا موضوعی که در مسیر قانونی قرار می گیرد، را کِش می دهیم و به آن دامن می زنیم. به فرض، شورای حل اختلاف فردا تشکیل شود یا به نفع شورای نگهبان نظر می دهد یا به نفع مجلس. چه چیزی در این قضیه عاید جامعه می شود؟ باید اجازه داد مسیر قانونی طی شود بعد نهایتا به نتیجه ای می رسد. ما مسائل اساسی در نظام دانشگاهی، نظام اقتصادی و حوزه فرهنگ داریم که به ما ضربه جدی می زنند اما اینها در دستورکار رسانه ها قرار نمی گیرد.

کدخدایی: البته برای شورای نگهبان نفعی ندارد. در نشست خبری‎ام هم اعلام کردم که هر مرجع قانونی در این باره اعلام نظر کند، ما تابع هستیم.

سلیمی‌نمین: بله، منظور من هم یا تأیید نظر شورای نگهبان یا تأیید نظر مجلس در شورای حل اختلاف بود.

خبرآنلاین: برخی می گویند این موضعی که شورای نگهبان درباره سپنتا نیکنام گرفت، یک پاس گل به نماینده ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر بود. آقای کدخدایی پاسخ شما چیست؟

کدخدایی: نهایتا شورای نگهبان باید وظیفه قانونی اش را انجام دهد یا خیر؟ باید به این سئوال جواب داد. هر جا شورای نگهبان وظیفه قانونی اش را انجام داد، فارغ از این‌گونه مسائل، شما بیایید از آن حمایت کنید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین