|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۱۸۵۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۰
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: حفظ صنعت هسته ای به این دلیل اتفاق افتاد که بومی شد و هم اکنون ما صنعتی داریم که می تواند از تکانه های خارجی در امان باشد.
 سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: حفظ صنعت هسته ای به این دلیل اتفاق افتاد که بومی شد و هم اکنون ما صنعتی داریم که می تواند از تکانه های خارجی در امان باشد.

بهروز کمالوندی در نشست خبری این سازمان در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها که امروز- دوشنبه- در محل مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، در جمع اهالی رسانه با اشاره به مطلب فوق افزود: از ابتدای انقلاب محدودیت هایی برای ما ایجاد کردند و ما چاره ای جز این ندیدیم که خودمان تلاش کنیم و به قله های تکنولوژی هسته ای برسیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: امروزه موضوع هسته ای سیاسی و بین المللی شده؛ شاید نباید اینطور می شد به این دلیل که این موضوع مربوط به علوم و فنون زندگی روزمره است، بهداشت، پزشکی، کشاورزی و صنعت از جمله مقولاتی است که برای رسیدن به آنها نیازمند این هستیم که یا تکنولوژی وارد کنیم یا مجهز به این تکنولوژی شویم.

کمالوندی اظهار داشت: تا جایی که اکنون در جایگاه مطلوبی هستیم، چرا که اگر به ما سوخت راکتور را می دادند شاید وارد این مقوله نمی شدیم و اینجاست که باید گفت عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در جمع اصحاب رسانه افزود: حفظ صنعت هسته ای به این دلیل اتفاق افتاد که بومی شد و هم اکنون ما صنعتی داریم که می تواند از تکانه های خارجی در امان باشد.

کمالوندی با اشاره به موضوع آمریکا و مخالفت های آن با برجام گفت: در جمع سران کشورهای دنیا بیش از 200 کشور که عضو سازمان ملل متحد هستند، اذعان کردند که موضوع مخالفت آمریکا باعث شرمساری اش شده است، در حالیکه برای ما افتخاری به دنبال داشته است و این نشان می دهد که در هماوردی که یک طرف آن استکبار جهانی بوده، ما با دستاوردهایی که داشته ایم مایه سرافکندگی آن را فراهم ساخته ایم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران افزود: حدود یک میلیون بیمار در کشور از دستاوردهای صنعت هسته ای استفاده می کنند، در رابطه با ارتباط صنعت هسته ای با صنعت نفت، محیط زیست، حتی در بحث های باستانشناسی و حوزه های نیروگاهی و .... پیشرفت های بسیار خوبی داشته ایم و این مایه افتخار کشور ما است.
کمالوندی عنوان کرد: حال آنکه این مهم به قیمت صرف هزینه های سنگینی بدست آمده است و ما در این راه شهیدان گرانقدری همچون شهید شهریاری، احمدی روشن، علی محمدی و قشقایی را از دست داده ایم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران خاطرنشان کرد: وظیفه ما این است که از این صنعت حفاظت و حراست کنیم و در عین حال با تدبیر، امید و نگاه به آینده به نحوی برنامه ریزی کنیم که به اهداف خود برسیم.

کمالوندی سپس در ارتباط با رویکرد سفر آمانو به ایران گفت: سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تبادل نظر در ارتباط با موضوعات مختلف و عموماً برجام بود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران تأکید کرد: ما پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه و مشروط استفاده می کنیم. اگر قرار باشد از منافع برجام منتفع نشویم این پروتکل می تواند از اهدافی باشد که سیاست های ما منطبق با آن تطبیق یابد.

کمالوندی افزود: آمانو به دنبال تقویت برجام است و در این ارتباط با شخصیت های مختلف صحبت می کند. از جمله این شخصیت ها می توان به خانم موگرینی، نیکی هیلی و آقای مکرون اشاره کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران به نقش تأثیرگذار رسانه ها در اشاعه اخبار درست اشاره کرد و تصریح کرد: حالا که ما در صحنه بین المللی موفق شده ایم جایگاه محکمی را کسب کنیم طرف مقابل با استفاده از رسانه ها، فضایی مجازی و خیالی ایجاد می کند و تصویری از ایران ارایه می دهد که بگوید خیلی چیزها را ندارد.

کمالوندی ادامه داد: یک عده هم در داخل کشور موضع گیری هایی ایجاد می کنند و خوراکی برای اینگونه رسانه ها همچون رویترز تهیه می کنند مبنی بر اینکه ایران نمی خواهد همکاری کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خطاب به اهالی رسانه گفت: شما رسانه ها نقش مهمی در خواندن ذهن طرف مقابل دارید. در زمین حریف بازی نکنید. کسانی که در رسانه کار می کنند باید به پیچیدگی رموز سیاسی دنیا اشراف داشته باشند. این خیلی ساده است که وقتی سؤال دارید بپرسید و به راحتی می توانید این فضا را خنثی کنید.

کمالوندی در ادامه نشست خبری در نمایشگاه مطبوعات در جمع اهالی رسانه به پرسش های آنها پاسخ داد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به پرسشی در ارتباط با توضیح در مورد قانون اقدام متقابل و شروط مقام معظم رهبری گفت: سازمان انرژی اتمی قانون اقدام متقابل و شروط مقام معظم رهبری را پیش روی خود دارد. یکی از شروط مقام معظم رهبری تشکیل هیأت قوی برای نظارت بر اجرای برجام بود که این هیأت از ما گزارشات را دریافت می کند.

کمالوندی با بیان اینکه بخشی از نظارت ها در رسانه ها بیان نمی شود، گفت: هیأت نظارت گزارشات را بررسی کرده، شورای عالی امنیت ملی نیز در جلسات موضوعات را بررسی می کند و در پایان تصمیمات مهم اتخاذ می شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد: اینکه بعضی ها فکر می کنند راساً وزارت امورخارجه و یا سازمان انرژی اتمی باید اقداماتی را انجام دهد، برداشت اشتباهی است.

کمالوندی تاکید کرد: سازمان انرژی اتمی مجری تصمیمات شورای عالی امنیت ملی است، ما نظرات خود را اعلام می کنیم که مثلاً در قبال فلان تحرک چه اقداماتی را می شود انجام داد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه نباید بحث پیشران هسته ای را دست کم گرفت، گفت: آمریکایی ها و اروپایی ها علاقه مند نیستند جمهوری اسلامی بر روی برنامه پیشران هسته ای کار کند اما اجرای پیشران هسته ای در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار گرفته است و در قانون مقابله با تحرکات آمریکا به آن اشاره شده و برایش بودجه اختصاص داده شده است.

کمالوندی عنوان کرد: سازمان انرژی اتمی در حال اجرای این طرح است اما نمی توان بگوییم یک سال دیگر آن را ارائه می دهیم. مثل این است که ساختمانی 20 تا 30 طبقه را بخواهیم 6 ماه پس از اجرا رونمایی کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: اجرای این طرح پروسه ای دارد که چهار تا پنج سال کار تحقیقاتی و شبیه سازی نیاز دارد. در حوزه سوخت و راکتور نیز دارای مراحل پیچیده ای است.

کمالوندی افزود: جلسات منظم گروه های متخصص برای بررسی این طرح در حال برگزاری است اما مواردی نیست که بخواهد برای عموم اطلاع رسانی شود. فقط می توانیم اطلاعات کلی درباره آن ارائه دهیم و بسیاری از مسائل آن محرمانه بوده و ضرورتی ندارد که در جامعه مطرح شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگاری دیگر، مبنی بر اینکه محتمل‌ترین پیش بینی شما از برخورد کنگره با تصمیم اخیر ترامپ چیست؟ گفت: آنچه که ما یقین داریم این است که آمریکا به دشمنی خود با ما ادامه می‌دهد و در حوزهای منطقه‌ای، موشکی و یا هسته‌ای اگر بتواند به ما فشار وارد می‌کند.

کمالوندی گفت: آمریکایی‌ها تلاش خواهند کرد تا بدون اشاره به موضوع هسته‌ای به بهانه‌های مختلف فشار را بر ایران حفظ کنند و مانع اجرای مطلوب برجام شوند. آنها از آنجایی که اروپایی‌ها و بسیاری از کشورهای دیگر را در مخالفت با برجام با خود همراه ندارند، نمی‌توانند به طور مستقیم از برجام خارج شوند. درعین حال اقدامات آنها اثرات منفی بر برجام و روح آن خواهد داشت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران عنوان داشت: وقتی اروپایی‌ها نسبت به اقدامات آمریکایی‌ها انتقاد و یا سوال می‌کنند پاسخ آمریکا این است که تحریم‌ها و یا قوانین اعمال شده بر ایران مربوط به هسته‌ای نیست. ما اطلاع داریم بسیاری از کشورها با آمریکا در جلسات خصوصی خواهان ادامه برجام هستند.

کمالوندی تصریح کرد: با این حال آمریکایی‌ها هم می‌خواهند از برجام خارج شوند و هم نمی‌خواهند با دنیا و اروپا مقابله کنند. بنابراین فشار را از هر طرف آنقدر زیاد می‌کنند که اثرات مثبت برجام خنثی شود و یا ایران را به جایی برسانند که بگوییم برجام هیچ چیز برای ما ندارد پس از آن خارج شوید.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در ارتباط با «برگشت پذیری» اظهار کرد: شرایط و سناریوهای مختلفی داریم. در حوزه فنی نیز ظرفیت‌هایی داریم که اگر اجرایی شود تاثیرگذار است. و این تاثیرگذاری به لحاظ پیام قوی که به دنیا منتقل می‌کند و حرکت در جهت توسعه صنعت هسته‌ای مهم است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین