|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۱۸۵۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
این بسیار مهم است که بشار اسد حقیقتا متمایل به یافتن راه‌هایی برای دستیابی به آشتی ملی بوده و ما به طور دقیق درباره اجرای فرایند گفت‌وگوی ملی میان بخش‌های گوناگون جامعه سوریه صحبت کردیم.
فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه به سوریه اظهار داشت، بشار اسد بر پایبندی‌اش بر تعهداتی که پیش از این اتخاذ شده‌اند، تاکید داشته است.

 به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه به سوریه در مصاحبه با راشاتودی و روسیا ۲۴ اظهار داشت: ما در سفر هفته پیش خود به دمشق مذاکرات جامعی با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه داشتیم. ما به دنبال آن بودیم که ببینیم او تحولات در این کشور را چطور ارزیابی می‌کند اما در عین حال علاقه‌مند بودیم که موضع دولت او  درباره ادامه راه حل سیاسی و دیدگاه وی را بدانیم.

وی اظهار داشت: ما به دنبال آن بودیم که ببینیم آیا دمشق پایبندی‌ به تعهداتی که پیش از این اجرا کرده را حفظ می‌کند یا خیر، به ویژه در ارتباط با فرایند گذار به سمت یک روند سیاسی بعد از تکمیل مرحله نظامی اصلی در جنگ با تروریسم.

این فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه خاطر نشان کرد: این مهم است که بشار اسد در یک بیانیه مطبوعاتی گفت که دمشق به اجرای اصلاحات سیاسی، تدارک یک قانون اساسی جدید و آغاز روند برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری طبق آنچه که در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل تصریح شده پایبند است.

وی افزود: این بسیار مهم است که بشار اسد حقیقتا متمایل به یافتن راه‌هایی برای دستیابی به آشتی ملی بوده و ما به طور دقیق درباره اجرای فرایند گفت‌وگوی ملی میان بخش‌های گوناگون جامعه سوریه صحبت کردیم.

این بیانیه در جریان هفتمین دور مذاکرات صلح سوریه در فرمت آستانه مطرح شد. تمرکز این مذاکرات در ایجاد یک کارگروه است که در ارتباط با آزادی اسرا و گروگان‌های بازگشت اجساد سربازان کشته شده و تجسس برای مفقودها تعامل خواهد کرد.

لاورنتیف اظهار داشت: ما امیدواریم که این مسائل در هفتمین دور مذاکرات حل شود و دست‌کم به طور ویژه اعتمادسازی میان طرف‌های درگیر تقویت شود. هیات روسیه امیدوار به تشویق مخالفان سوری برای برگزاری یک گفت‌وگوی سازنده با دمشق است. هنوز مشخص نیست چه زمانی و در چه مکانی این مذاکرات رخ خواهد داد. ما امروز و فردا با همکارانمان نزد کشورهای ضامن در این باره بحث خواهیم کرد اما معتقدیم این مجمع یک تحول مهم در مسیر دستیابی به آشتی سیاسی است. ما همواره گفتیم که مردم سوریه خودشان باید آینده خودشان را تعیین کنند بنابراین اگر همه نمایندگان و افراد مربوطه دیدار کرده و درباره اینکه چه کاری باید انجام دهند بحث کنند و اینکه مشارکت بیشتر در اصلاحات سیاسی را به چه شکلی در نظر گرفته‌اند من فکر می‌کنم که این اهمیت زیادی خواهد داشت.

فرستاده پوتین همچنین تصمیم برای ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه را تحسین کرده و آن را بسیار درست خواند و گفت: این طرح تا حد زیادی به باثبات کردن وضعیت در سوریه کمک کرد.

لاورنتیف گفت: البته به دلیل تحریک‌ها گروه‌های مختلف در مناطق کاهش تنش برخی مشکلات وجود دارند اما تلاش می‌کنیم تا جلوی این حوادث منفی را تا جایی که می‌توانیم بگیریم. در حال حاضر پست‌های نظارتی واقعا به خوبی کار می‌کنند. وضعیت در منطقه ادلب کمی پیچیده‌تر است و در این منطقه همکاران ترکیه‌ای ما تاکنون نتوانسته‌اند نقاط نظارتی را به طور کامل مستقر کنند و در آنجا سطح تنش همچنان بالا بوده و خطر حملات برخی گروه‌هایی که درآنجا هستند وجود دارد. ما امیدواریم که ترکیه به وظایفش در منطقه ادلب عمل کند.

وی درباره احتمال گنجاندن بازیگران دیگر به عنوان ضامن‌های صلح خاطر نشان کرد: تاکنون این مساله مطرح نشده است. چند کشور تمایل خود را برای مشارکت در مذاکرات آستانه به عنوان ناظر اعلام کردند اما در جریان تدارک برای مذاکرات آستانه 7 با کشورهای ضامن ما تصمیم گرفتیم تا فعلا در این مساله دست نگه داریم تا معیارهای لازم برای هر کشوری که خواهان ورود به عنوان ناظر به فرایند آستانه است را تعیین کنیم.

وی افزود: طی هفته‌های آینده به طور کامل سوریه از داعش پاک می‌شود. همچنین مساله مشارکت کردها به طور فعال در حل سیاسی بحران و بازسازی این کشور نمود پیدا می‌کند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین