|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۱۸۵۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
20 خرداد امسال محمدباقر قاليباف ٢٢ كيلومتر از خط هفت متروي تهران را افتتاح كرد و از همان زمان حاشيه‌هاي آن شروع شد. رحمت الله حافظي، رئيس سابق كميسيون سلامت شوراي شهر تهران يكي از كساني بود كه از همان روزهاي نخست نبود پله فرار و هواكش را مطرح كرد و حتي يك بار هم در حاشيه جلسه شورا بحث او با معاونان شهردار وقت بر سر همين موضوع به تنش كشيده شد.
نداشتن سامانه علامت‌دهی و سامانه کنترل حفاظت خودکار، نصب نشدن حتی یک هواکش در تونل‌ها نواقص سیستم برق‌رسانی و راه‌اندازی نشدن سیستم کنترلی برق از دلایل تعطیلی این خط است

 خط ٧ متروي تهران با آن همه حرف و حاشيه سرانجام از هشتم آبان ماه تا اطلاع ثانوي تعطيل شد تا عمليات ايمن سازي و رفع نواقص آن انجام شود. روابط عمومي شرکت بهره‌برداری متروی تهران يكشنبه شب اين خبر را اعلام كرد، آن هم به دليل مواردي مانند نبود سامانه علامت‌دهی، نبود هواكش در تونل ها، نواقص سیستم برق‌رسانی و سرفاصله زمانی ٥٥ دقیقه‌اي به معناي نمايشي بودن.

بر اساس اعلام شرکت بهره‌برداری متروی تهران این تصمیم پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی و با توجه به ضرورت حفظ ایمنی و سلامت شهروندان گرفته شده است. در نتیجه این بررسی‌ها مشخص شده که راه‌اندازی خط ٧ مترو از ابتدا مغایر با استانداردهای ضروری و ناقض اصول ایمنی بهره‌برداری بوده است. حالا دستور تعطیلی از سوي محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به امنيت و سلامت مردم است و از آنجا که سفرهای شهروندان با این خط مترو هم‌اکنون خارج از استانداردهای تضمین‌کننده است، تعطیلی فوری این خط در دستور کار قرار گرفته است. در ابلاغ معاونت حمل و نقل شهردار تهران به مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو آمده است که نواقص خط هفت متروی تهران باید ظرف مدت شش ماه برطرف شده باشد تا خط ٧ مجددا آماده انتقال مسافر شود.

٢٠ خرداد امسال محمدباقر قاليباف ٢٢ كيلومتر از خط هفت متروي تهران را افتتاح كرد و از همان زمان حاشيه‌هاي آن شروع شد. رحمت الله حافظي، رئيس سابق كميسيون سلامت شوراي شهر تهران يكي از كساني بود كه از همان روزهاي نخست نبود پله فرار و هواكش را مطرح كرد و حتي يك بار هم در حاشيه جلسه شورا بحث او با معاونان شهردار وقت بر سر همين موضوع به تنش كشيده شد. بعدها محسن هاشمي رفسنجاني هم در جلسه‌اي اعلام كرد كه تعطيل كردن خط هفت از اولين اقداماتي است كه بايد شهردار آينده تهران انجام دهد و بعد از آن هم بارها در اين باره در شورا بحث شد اما مسئولان مترو و شهرداري همه اين حرف‌ها را غرض ورزي سياسي دانستند. منتقدان در همه این مدت گفتند که افتتاح شتاب زده بود چون تنها سه رام قطار براي اين خط در نظر گرفته شده بود كه سر فاصله حركت را نزديك به يك ساعت افزايش مي داد و اين هم يكي از اقداماتي بود كه محمد باقر قاليباف در ماه‌هاي پاياني عمر ١٢ ساله مديريتش در شهرداري تهران انجام داد تا به گفته خودش پرونده متروي تهران را تمام كند.

اما با اتمام چهارمين دوره شورا اعضاي شوراي پنجم بررسي اين خط را در دستور كار قرار دادند و محمدعلي نجفي، شهردار تهران هم گفت كه اگر نتايج بررسي كارگروه‌هاي تعيين شده مبني بر ايمن نبودن خطوط مترو باشد كه احتمالا هست خطوط براي رفع نواقص تعطيل مي شود. همان هم شد و نظر نهايي تيم كارشناسي متشكل از متخصصان و بازرسان فني بعد از بازديدهاي مكرر در ٤ محور اين بود كه خط ٧ تعطيل شود. در اطلاعیه روابط عمومی شرکت بهره‌برداری متروی تهران در این باره آمده است:« خط ٧ به دليل مواردي چون وجود نداشتن سامانه علامت‌دهی (سیگنالینگ) و سامانه کنترل حفاظت خودکار (ATP)، نصب نشدن حتی یک هواکش در تونل‌ها که در تعارض با استانداردهای موجود است،نواقص سیستم برق‌رسانی و راه‌اندازی نشدن سیستم کنترلی برق (اسکادا.) و بالاخره نامه صریح مهندس مشاور که بهره‌برداری را تنها در سرفاصله زمانی ٥٥ دقیقه تایید می‌کند و عملا به معنای نمایشی بودن استفاده از این خط مترو است؛ از ابتدا هم حائز شرایط صحیح بهره‌برداری نبوده است بنابراين معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با جمع‌بندی بررسی‌های تخصصی و شرایط موجود، اعلام کرد که این خط باید تا زمان برطرف شدن اشکالات موجود و تضمین ایمنی سفرهای شهروندان، متوقف شود.»

اگرچه شهردار سابق تهران تمايل داشت خطوط متروي تهران را به نام خود تمام كند اما اين خطوط مترو هنوز هم راه درازي در پيش دارد و آنطور كه در طرح‌هاي جامع آمده بيش از ٢٣٠ كيلومتر ديگر بايد براي آن تونل سازي و ريل گذاري شود. از نواقص خط ٧ كه بگذريم خط ديگر متروي تهران كه مسئولان شهرداري تمايل داشتند آن را خط هشت تهران نامگذاري كنند هم به قدري ضعف ايمني داشت كه دادستاني يك روز قبل از افتتاح دستور توقف بهره‌برداري از اين خط را صادر كرد.

منبع:شهروند

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین