|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۱۸۵۱۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۷
رسانه های آمریکا روز شنبه اعلام کردند: کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل متحد سه قطعنامه را در محکومیت آزمایش هسته ای کره شمالی تصویب کرده است.
 رسانه های آمریکا روز شنبه اعلام کردند: کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل متحد سه قطعنامه را در محکومیت آزمایش هسته ای کره شمالی تصویب کرده است.

به گزارش شبکه خبر، به گزارش خبرگزاری یونهاپ از سئول، رادیو صدای آمریکا ( وی او ای VOA ) اعلام کرد: محمد حسین بحرالعلوم از عراق که ریاست کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل متحد را به عهده دارد روز پنجشنبه گفت: پیش نویس قطعنامه « ال 35 / L35 » با عنوان « سازمان ملل متحد با عزم جدی در جهت حذف کامل تسلیحات هسته ای » با رای مثبت 144 کشور، 27 رای ممتنع و چهار رای مخالف تصویب شد.

کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل متحد مسئولیت بحث و گفتگو درباره همه موضوعات مرتبط با خلع سلاح و امنیت بین المللی را به عهده دارد.

در این قطعنامه ضد هسته ای که ژاپن، آمریکا و انگلیس پیش نویس آن را تهیه کرده بودند حذف کامل تسلیحات هسته ای درخواست شده است اما رادیو صدای آمریکا اعلام کرد: این قطعنامه اساسا کره شمالی را هدف قرار داده که تاکنون شش آزمایش هسته ای انجام داده است و ششمین مورد آن نیز همین ماه گذشته انجام شد.

چین، روسیه، کره شمالی و سوریه چهار کشوری هستند که به این قطعنامه رای منفی دارند.

بنا برگزارش «‌ وی او ای »، کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه های « ال 19/ L19 » و « ال 42 / L42 » را نیز تصویب کرد که در آنها نیز کره شمالی هدف قرار گرفته است.

در قطعنامه « ال 19» از کره شمالی درخواست شده است به وعده های خود که در مذاکرات شش جانبه سال 2005 مطرح شد، عمل کند. در این قطعنامه همچنین از کره شمالی درخواست شده است همه برنامه های تسلیحات هسته ای خود را کنار بگذارد.

در قطعنامه « ال 42 » کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز تاکید شده است قطعنامه های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل متحد باید به طور کامل به اجرا درآید و عاری سازی هسته ای شبه جزیره کره نیز باید به گونه ای مسالمت آمیز انجام شود.

یک مقام دولتی کره جنوبی که خواست نامش فاش نشود گفت: کره جنوبی به قطعنامه های« ال 35 » و « ال 19 » رای ممتنع و به قطعنامه « ال 42 » رای مثبت داد.

وی افزود: قطعنامه « ال 35 » به حذف کامل تسلیحات هسته ای اشاره دارد، اما بر خسارات یک کشور خاص ( ژاپن ) تاکید می کند و بر این اساس ما به این نتیجه رسیدیم که مشکلی در این قطعنامه وجود دارد و به آن رای ممتنع دادیم.
این مقام کره جنوبی تصریح کرد :کشورش به علت نگران

ی های امنیتی که در مورد قطعنامه « ال 19 » وجود داشت تصمیم گرفت از آن حمایت نکند زیرا در این قطعنامه گفتگوی فوری درباره تسلیحات هسته ای درخواست شده که ظاهرا مطابق با تضمین چتر هسته ای آمریکا برای شبه جزیره کره نیست.

وی گفت: کره جنوبی از قطعنامه «ال 42» حمایت کرد زیرا یکی از تهیه کنندگان آن بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین