|
|
امروز: دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۱
کد خبر: ۱۸۵۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹
پایگاه آمریکایی "نشنال اینترست" با انتشار گزارشی تحت عنوان "آمریکا در حال از دست دادن اعتبار خود در خاورمیانه است؟" به گمانه زنی در این رابطه پرداخته است.
  پایگاه آمریکایی "نشنال اینترست" با انتشار گزارشی تحت عنوان "آمریکا در حال از دست دادن اعتبار خود در خاورمیانه است؟" به گمانه زنی در این رابطه پرداخته است.

گسترش نفوذ ایران در منطقه از یک سو و کم رنگ شدن نقش آمریکا از سوی دیگر موجب اتخاذ مواضعی تند از سوی برخی رسانه های آمریکایی شده است.

در این گزارش می خوانیم:
«از این پس بهتر است هر زمان مردم آمریکا می شنوند که ایالات متحده خواستار انجام اقدامی خاص از سوی دولتی دیگر شده است، خود را پنهان کنند ]تا شرمنده نشوند[؛ البته این موضوعی است که این روزها زیاد اتفاق می افتد.

این معمولا بدان معناست که ایالات متحده هیچ راهی برای متقاعد کردن، تحریک کردن و یا فشار آوردن بر آن دولت برای انجام مسئله مد نظر پیدا نکرده است و مجبور است "خواستار" آن مسئله شود؛ اقدامی که برای سرپوش گذاشتن بر بی اثر بودن آمریکا از آن استفاده می شود.

در آخرین مورد، "رکس تیلرسون" وزیر امور خارجه آمریکا خواستار آن شد که شبه نظامیان تحت حمایت ایران در عراق به خانه هایشان باز گردند چرا که مبارزه با داعش در این کشور در حال پایان است و پیروزی بر داعش تقریبا قطعی شده است.

روشن نیست که آقای تیلرسون به این شبه نظامیان می گوید که به ایران بروند یا به خانه هایشان در عراق بازگردند؛ هر چند آن ها توسط ایران آموزش دیده، مسلح شده و هدایت شده اند، اما نیروهای زمینی مبارزه با داعش در واقع عراق بوده اند.

اما نخست وزیر عراق حتی اعلام نکرد که این موضوع باید مورد ملاحظه قرار گیرد؛ او در عوض به صراحت اعلام کرد که این شبه نظامیان "وطن پرستان عراقی" هستند و احتمالا باید به همین علت مورد احترام قرار گیرند و باید حفظ شوند نه اینکه منحل گردند...

دولت عراق به صورت روز افزونی به سوی ایران متمایل شده و به جای واشنگتن رو به سوی تهران کرده است؛ باید گفت ایالات متحده هیچ راهی برای مقابله با از دست دادن نفوذ خود در عراق پیدا نکرده است. در واقع حیدرالعبادی آب دهان به سوی رکس تیلرسون پرتاب کرده است؛ تیلرسون نیز در پاسخ چیزی برای گفتن نداشته مگر اینکه درخواست دیگری را عنوان کند.

او از دولت عبادی و کردها خواسته است که وارد گفتگو و مذاکره شوند؛ اما دولت عراق به این درخواست نیز بیشتر از درخواست قبلی تیلرسون اهمیت نداد...

باید توجه داشت هر زمان که ایالات متحده خواستار اقدامی از سوی دولت یا حزبی می شود و آن ها توجهی نمی کنند، اعتبار آمریکا بیش از پیش پایمال می شود؛ باید از رکس تیلرسون خواهش کرد که طرح خواسته های جدید خودداری کند.»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین