|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۱۸۵۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰
اما بسیاری از شاغلین از تبعیض‌های اداری و سازمانی دچار افسردگی شده یا از اینکه به رشد قانونی و منطقی لازم دست نیافته‌اند دچار دلزدگی و سردی از شغل می‌شوند. بنابراین نشاط سازمانی موضوعی است که باید مدیران سازمان‌های دولتی و خصوصی به آن توجه ویژه کنند.
اشتغال را نخبگان، بیماری قرن می‌گویند. بدان جهت که با افسردگی رابطه مستقیم دارد و امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که با آن دست به گریبان نباشد. از دست دادن افراد، شکست‌های شغلی و عاطفی، مشکلات اجتماعی و خانوادگی همه و همه می‌تواند منجر به افسردگی شود. اما آنچه که امروزه در بعضی از رسانه‌ها اعلام می‌شود این است که 12 یا 24 درصد از شاغلین دچار افسردگی هستند. البته باید دانست که این اعداد و ارقام مانند سایر آمارهای کشورمان مبنای درستی ندارد چرا که نه پژوهش گسترده میدانی در این زمینه صورت گرفته ، نه بانک اطلاعاتی در این زمینه وجود دارد و نه کسی خواسته تا به امروز آمار دقیق ، مستقل و منطقی در این خصوص به دست آورد. به هرسو افسردگی را نمی‌توان از جامعه انسانی جدا کرد اما می‌توان آن را کاهش داد و به حداقل رساند. بسیاری از کارمندان و کارکنان به خاطر نداشتن رضایت شغلی دچار افسردگی هستند. رفتارشناسان اعتقاد دارند مقدار نور محیط کار، رنگ دیوارها، اخلاق همکاران، وضعیت روانی مدیران بالادست و همچنین میزان استراحت و مرخصی در طول سال در میزان افسردگی شاغلین موثر است. پرواضح است که افسردگی شاغلین قطعا به مردم نیز منتقل می‌شود چراکه ارباب رجوع وقتی با چهره اخمالود یا پرخاشگر یک کارمند مواجه می‌شود طبعا دچار ناراحتی شده و حتی ممکن است کار به پرخاشگری و درگیری منجر شود. از آن جهت افسردگی را ویروس ذکام می‌گویند که یک نفر آدم افسرده می‌تواند این کسالت را به دیگران هم منتقل کند. در این باب شاعر می‌گوید؛در محفل خود راه مده همچون منی را افسرده دل، افسرده کند انجمنی رابنابراین تغییرات محیطی در ادارات و سازمان‌ها ، دادن مرخصی‌های سالانه، برگزاری جشن‌های سازمانی به دلایل و بهانه‌های مختلف و برگزاری اردوهای تفریحی، سیاحتی و زیارتی برای شاغلین هم می‌تواند به گسترش و افزایش صنعت گردشگری کمک کند و هم شادکامی روحی را به شاغلین اهدا کند. این نکته را باید مدنظر قرار داد که برای کاهش افسردگی شاغلین، باید سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی ، سیاست‌های اجرایی مفیدی را برنامه‌ریزی کنند چرا که برای افزایش راندمان و بازده‌کار، باید شاغلین دارای روحیه‌ای بانشاط و شاد باشند. افزایش حقوق، یکی از روش‌های شادسازی شاغلین است.

اما بسیاری از شاغلین از تبعیض‌های اداری و سازمانی دچار افسردگی شده یا از اینکه به رشد قانونی و منطقی لازم دست نیافته‌اند دچار دلزدگی و سردی از شغل می‌شوند. بنابراین نشاط سازمانی موضوعی است که باید مدیران سازمان‌های دولتی و خصوصی به آن توجه ویژه کنند.

اشتغال و شادمانی دو محور موازی یکدیگر هستند که باید همواره همسو و متوازن حرکت کنند. با توجه به اهمیت روزافزون درمان افسردگی شاغلین لازم است به این امر مهم در هرم سازمانی کشور توجه شده و قدم‌های مثبت و مناسبی در این زمینه برداشته شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین