|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۱۸۵۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴
دولت بیش از گذشته می‌تواند و باید به محدود کردن رسانه‌های دولتی اهتمام کند. مطمئن هستم حضور آقای جهانگیری در مراسم امروز می‌تواند کمک کند تا ما این اتفاق را در حوزه رسانه‌ جدی‌تر بگیریم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت یازدهم در حوزه رسانه و مطبوعات گام‌هایی را برداشت؛ البته نه درخور اصحاب رسانه بلکه در حد توان و توش خود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز شنبه ششم آبان ماه در آئین افتتاحیه بیست وسومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها که در محل مصلی بزرگ امام خمینی(ره) در تهران برپا شده است، این رویداد را در روزها و ماه‌های آغازین دولت دوازدهم، طلیعه‌ای برای یک نقطه عطف جدی در حوزه فرهنگ و رسانه توصیف کرد.

وی گفت: دولت یازدهم در حوزه رسانه و مطبوعات، گام‌هایی را برداشت؛ البته نه درخور اصحاب رسانه بلکه در حد توان و توش. در دوره دولت یازدهم در حوزه توسعه مطبوعات اتفاقات قابل توجهی پدید آمد؛ ۵۶ درصد از ۱۵ هزار مجوزی که پس از انقلاب صادر شده است، در این دولت صورت گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نگاه دولت را در حوزه رسانه، ایجاد فضای باز برای تحقق افکار و اندیشه خواند و افزود: نمایه‌هایی در این راستا وجود دارد؛ که یکی از مهمترین آنها، افزایش سهم جنسیتی بانوان در مدیریت رسانه‌ها بوده است که بر اساس آمار، تعداد مدیران زن در رسانه‌ها از ۷ درصد در ابتدای دولت یازدهم به ۱۳ درصد رسیده است.

صالحی تصریح کرد: تعداد رسانه‌های برخط و سایت‌ها هم از۲۰۰ عدد در ابتدای دولت یازدهم به ۲۸۰۰ در حال حاضر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه دست و توان دولت محدود بوده و هست، در عین حال گفت: علیرغم همه محدودیت‌های اقتصادی که در جای دیگری باید از آن سخن گفت، در دولت یازدهم اتفاقاتی در حوزه‌های حمایتی رخ داد؛ در ابتدای دولت یازدهم تعداد بیمه‌شدگان حوزه رسانه ۵۰۰۰ نفر بود که در پایان آن دولت به ۱۶ هزار نفر رسید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از شفاف شدن نظام حمایتی در حوزه رسانه در دولت گذشته سخن گفت و یکی دیگر از توفیقات دولت قبلی را در حوزه رسانه، اجرای قوانین و دستورالعمل‌های مربوط به این حوزه عنوان کرد و افزود: رتبه‌بندی مطبوعات و خبرگزاری‌ها با مشارکت صنف مطبوعات انجام شد.

به گفته صالحی، چند قانون هم در فضای رسانه در حال بررسی است که از مهمترین آنها، لایحه سازمان نظام رسانه‌ای است که در آخرین جلسه هیأت دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفت. قانون مطبوعات و نیز لایحه تبلیغات و بازرگانی مراحل نهایی خود را طی می‌کنند که همه اینها با مشارکت جدی اصحاب رسانه اتفاق افتاد.

وی با تجلیل از خدمات دو وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم و نیز معاونت مطبوعاتی آن دوره، به حضور حدود ۱۰۰۰ رسانه در نمایشگاه بیست و سوم مطبوعات اشاره کرد و این رویداد را جشن ملی مطبوعات خواند که اصحاب رسانه را زیر یک سقف گرد هم آورده تا «با هم تنفس و تکلم کنند و با مردم تماس مستقیم برقرار کنند و نقطه‌های تلاقی رسانه و مردم را بیش از پیش بازگشایی کنند».

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه پاره‌ای از رویکردهای دولت در حوزه رسانه را باید در دولت دوازدهم جدی‌تر مد نظر قرار دهد، در این رابطه بر لزوم تقویت رسانه‌ها به عنوان یکی از ارکان مقوّم امنیت ملی تأکید کرد و گفت: اگر تا دیروز غذا و سلاح، دو رکن امنیت ملی بودند، امروز رکن رسانه هم به آنها اضافه شده است.

به گفته صالحی، همانطور که جامعه بی‌غذا و بی‌سلاح در معرض تهدید است، جامعه بی‌رسانه و یا با رسانه‌های کم‌اعتماد هم در معرض تهدید قرار دارد.

وی در این رابطه یادآور شد: جامعه‌ای که خبرهای دقیقش را از بیرون مطالبه کند، جامعه‌ای ناامن است؛ جامعه‌ای که نتواند به رسانه‌هایش اتکا کند، جامعه‌ای ناامن است و اینجاست که باید بنیه‌ی ملی رسانه‌ها را تقویت کرد و چه از لحاظ زیرساخت‌ها و چه از نظر رویکردها، این بخش را مورد حمایت قرار داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به توسعه فناوری‌های تکنولوژیک در حوزه رسانه، از وفور رسانه‌های غیرحرفه‌ای گلایه کرد و گفت: اگر این رسانه‌ها، رسانه‌های حرفه‌ای را از بین ببرند، امنیت ملی جامعه را تهدید می‌کنند. امروز این احتمال یا این تهدید که مرجعیت رسانه‌ای در معرض اغتشاش و آشوب رسانه‌های غیرحرفه‌ای است، وجود دارد.

صالحی با بیان اینکه دولت و اصحاب رسانه باید دست به دست هم بدهند تا رسانه‌ها را به عنوان رکن سوم امنیت ملی جدی بگیرند، گفت: ما نمی‌گوییم به اندازه بنیه‌ی ملی در حوزه‌های زیرساختی و رویکردی به رسانه‌ها کمک شود، اما نگاهی هم به این مسئله باید داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم تقویت رسانه‌های بخش خصوصی تأکید کرد و با اشاره به آنچه گام‌های اثربخش دولت یازدهم برای تعادل‌بخشی میان رسانه‌های دولتی و غیردولتی نامید، یادآور شد: در دوره دولت یازدهم، هیأت نظارت بر مطبوعات به پیشنهاد معاونت مطبوعاتی، از صدور مجوز به هر گونه روزنامه و هفته‌نامه دولتی اجتناب کرد. همچنین یارانه روزنامه‌های دولتی در سال‌های اخیر قطع شد و یا در همین نمایشگاه، تعرفه اجاره غرفه‌ رسانه‌های دولتی دو برابر غرفه‌ رسانه‌های غیردولتی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال این موارد را ناکافی دانست و به عنوان یک عضو کابینه گفت: دولت همانطور که در عرصه صنعت و تجارت، جا را برای فعالیت بخش خصوصی تنگ‌تر کرده است، متأسفانه در حوزه رسانه هم کم‌ و بیش این‌چنین است و این یک رقابت مالی و اطلاعاتی نابرابر و نوعی ناامنی رسانه‌ای را به وجود آورده است.

صالحی با اذعان به اینکه جابجایی و گردش مسئولان، امنیت شغلی دبیران و خبرنگاران رسانه‌ها را در معرض تهدید قرار داده است، گفت: دولت بیش از گذشته می‌تواند و باید به محدود کردن رسانه‌های دولتی اهتمام کند. مطمئن هستم حضور آقای جهانگیری در مراسم امروز می‌تواند کمک کند تا ما این اتفاق را در حوزه رسانه‌ جدی‌تر بگیریم.

وی بر تقویت و ارتقای کیفی رسانه‌ها نیز تأکید کرد و در عین حال حل این معضل را نیازمند کمک و همراهی دولت و رسانه‌ها دانست و گفت: باید تولید رسانه‌ای جایگزین دلالی و نقّالی رسانه‌ای شود؛ ما رسانه مولد می‌خواهیم نه مقلد و ناقل خبرها. رسانه باید در جایگاه اطلاع‌رسانی و نقد منصفانه خودش باشد، نه در جایگاه پرخاشگری و تولید نفرت.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسانه مدنی، مرز حائل میان جامعه مدنی و جامعه جاهلی است؛ «رسانه مدنی پرخاش و نفرت نمی‌پراکند، نقد می‌کند اما با منطق و انصاف».

صالحی همچنین توجه جدی‌تر به مردم‌مداری رسانه‌ای به جای مقامات‌سالاری رسانه‌ای را با اهمیت خواند و گفت: رسانه می‌تواند بیش از گذشته زبان مردم باشد و خطوط ارتباطی خود را با مردم قوی‌تر و بیشتر از گذشته دنبال کند.

وی در عین حال رسانه‌ها را در هویت‌بخشی به جامعه و دوری جامعه از اغتشاش با پرداختن به مقولاتی مانند پاسداشت زبان فارسی اثرگذار خواند.

بر اساس این گزارش، پیش از برگزاری آئین افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به اتفاق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون مطبوعاتی وی از غرفه برخی از رسانه ها در شبستان مصلی بزرگ امام خمینی (ره) بازدید کرد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، مسعود نیلی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقتصادی و چهره هایی مانند محمود دعایی، الیاس حضرتی و محمدعلی ابطحی از جمله حاضران در ردیف اول صندلی ها در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات بودند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین