|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۵
کد خبر: ۱۸۴۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
یک فوق تخصص گوارش اظهار کرد: آلودگی برخی موادغذایی به باکتری های «سالمونلا»، «استاف اورئوس» و «باسیل سرئوس» منجر به شایع‌ترین مسمومیت‌ها می‌شود.
 یک فوق تخصص گوارش اظهار کرد: آلودگی برخی موادغذایی به باکتری های «سالمونلا»، «استاف اورئوس» و «باسیل سرئوس» منجر به شایع‌ترین مسمومیت‌ها می‌شود.

دکتر محمود اسحاق‌حسینی در گفتگو با سلامت آنلاین با اشاره به هفته پیشگیری از مسمومیت و نامگذاری امروز با عنوان «روز پیشگیری از مسمومیت با مواد غذایی و گیاهان سمی‏» افزود: اگرچه سالمونلا در بسیاری از موارد ممکن است ایجاد آلودگی و مسمومیت کند، اما آنچه که شایع‌تر است، مسمومیت با بستنی و سایر لبنیات آلوده به این نوع باکتری است.

رئیس بخش گوارش بیمارستان امیراعلم اظهار کرد: باکتری دیگری نیز وجود دارد به نام استاف اورئوس (استافیلوکوک اورئوس) که غالبا در انواع سس‌های مانده و یا غذاهایی که حاوی سس است و زمان مصرف آن گذشته و مانده باشد می‌تواند ایجاد مسمومیت کند.

این فوق تخصص گوارش به سومین نوع مسمومیت شایع‌ غذایی که نوعی باسیل است اشاره کرد و توضیح داد: باسیل سورئوس (باسیلوس سرئوس) نیز با مصرف غذاهای آلوده دریایی از جمله ماهی می‌تواند ایجاد مسمومیت کند.

وی در پاسخ به این پرسش که اولین اقدامی که افراد در این نوع مسمومیت‌ها باید انجام دهند چیست، گفت: در مسمومیت‌های غذایی به دلیل از دست رفتن آب بدن و به دنبال آن کم شدن املاح و پتاسیم، مهم‌ترین مسئله تامین آب و الکترولیت‌های از دست رفته بدن است.

اسحاق‌حسینی افزود: درمان سه مسمومیت غذایی سالمونلا، استاف اورئوس و باسیل سرئوس نیازی به درمان با آنتی‌بیوتیک نداشته و تنها مایعات و املاح از دست رفته را باید جبران کرد که در این مسمومیت‌ها سالمندان و کودکان بیشتر در معرض خطر هستند.

این فوق تخصص گوارش تاکید کرد: در مواردی که کودکان و سالمندان دچار مسمومیت‌های غذایی شدند لازم است آنان را سریعا به مراکز درمانی رسانده تا از عوارض مسمومیت و از دست دادن آب بدن در آنان جلوگیری شود، اما در افراد دیگر تنها با رعایت نکات یاد شده می‌توان کمبود موارد از دست رفته را با خوراندن مایعات فراوان جبران کرد.

وی در پاسخ به این‌که علت شیوع این مسمومیت‌ها ناشی از چیست، بیان کرد: عدم رعایت بهداست فردی به ویژه در تابستان، نبودن نظارت کافی بر مواد غذایی و توزیع غذای ناسالم در برخی رستوران‌ها و به ویژه غذاخوری‌های بین راهی، منجر به مسمومیت‌های غذایی می‌شود.

اسحاق‌حسینی افزود: توصیه من به افراد همیشه این است که اگر گرسنه بمانند بهتر از آن است که در مکان‌هایی که اطمینانی از سالم بودن غذاهای آن ندارند گرسنگی خود را برطرف کنند و دچار مسمومیت شوند.

وی همچنین در پاسخ به این‌که شایع‌ترین مسمومیت‌های غیرغذایی کدامند، گفت: سرب یکی از مواردی است که مسمومیت با آن زیاد دیده می‌شود، اگرچه سرب موجود در هوا نیز به دلیل آلاینده های سوختی به ویژه بنزین در صورت بالا بودن میزان آن می‌تواند ایجاد مسمومیت کند، اما افزودن سرب به تریاک برای سنگین وزن شدن آن از مواردی است که غالبا مصرف کنندگان آن را دچار مسمومیت می‌کند.

این فوق تخصص گوارش اظهار کرد: تصور می شد افرادی‌که تریاک آغشته به سرب می‌خوردند بیشتر مسموم می‌شدند، اما آمارها نشان داده حتی دود ناشی از این نوع تریاک در معتادان نیز موجب بروز مسمومیت می‌شود.

رئیس بخش گوارش بیمارستان امیراعلم همچنین به مسمومیت ناشی از گاز«CO » نیز اشاره کرد و افزود: این گاز نیز به دلیل بی‌رنگ و بی‌بو بودن آن و سوخت ناقص، قربانیان زیادی دارد. مسمومیت ناشی از این گاز را نیز می‌توان یکی از شایع‌ترین موارد مسمومیت های غیرغذایی دانست.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین