|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۳
کد خبر: ۱۸۴۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۰
رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده مردی ناآشنا به عالم دیپلماسی و سیاست بین‌الملل است اما به نظر می‌رسد که این نابلدی در جریان نشست خبری وی با عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی بیشتر به چشم آمده است.
 رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده مردی ناآشنا به عالم دیپلماسی و سیاست بین‌الملل است اما به نظر می‌رسد که این نابلدی در جریان نشست خبری وی با عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی بیشتر به چشم آمده است.

تیلرسون که با دستورکار نزدیک کردن بیش از پیش عربستان و عراق به ریاض سفر کرده بود در نشست خبری همتای سعودی در مورد شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق اظهاراتی را بر زبان آورد که بلافاصله به بمب خبری در فضای مجازی تبدیل شد و البته با واکنش وزیر خارجه ایران و دفتر نخست وزیری عراق روبه رو شد.

وی در این نشست خبری گفت: «با نزدیک شدن به زمان پایان داعش در عراق وقت آن رسیده است که شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران عراق را ترک کنند و به خانه‌های خود بازگردند. آن شبه‌نظامیان باید به خانه‌های خود بازگردند. هر شبه‌نظامی خارجی باید به خانه‌اش بازگردد و به مردم عراق اجازه دهد که کنترل مناطقی را که از دست داعش آزاد شده برعهده بگیرند.

باید به مردم عراق اجازه داد که کشور خود را با کمک همسایگان‌شان بسازند.» ساعتی پس از این اظهارات رکس تیلرسون، دفتر نخست‌وزیری عراق با صدور بیانیه‏‎ای به این اظهارات واکنش نشان داد. این اتفاق در حالی رخ داد که حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق در ریاض مهمان ملک سلمان بود و البته در نشست سه جانبه با حضور وزیر خارجه امریکا نیز شرکت کرده بود.

در بیانیه دفتر نخست وزیری عراق آمده است: از اظهارات رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده تعجب می‌کنیم، چرا که نیروهای الحشد الشعبی شهروندان عراقی و قهرمانان ملی این کشور هستند. دفتر حیدر العبادی اظهارات وزیر خارجه امریکا علیه الحشد الشعبی را رد و اعلام کرد که هیچکس حق ندارد در امور مربوط به نیروهای داوطلب مردمی عراق دخالت کند و برای عراقی‌ها تصمیم‎گیری کند.

در ادامه این بیانیه آمده است که نیروهای الحشد الشعبی قهرمانان ملی کشور عراق هستند که برای دفاع از وطن خود ایثار و فداکاری می‎کنند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نیز که دو روز گذشته را در آفریقای جنوبی گذرانده است در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه آفریقای جنوبی به این سخنان رکس تیلرسون واکنش نشان داد.

وی در این باره گفت: آنها در خانه‌شان هستند و منتظر دستور کسی نبودند و نخواهند بود چرا که اگر تاکنون منتظر دستور تیلرسون و دولت امریکا بودند ما داعش را در بغداد و اربیل داشتیم. خوشحالیم که آنها هیچگاه به جز دستور مرجعیت به دستور هیچ‌کس دیگری گوش نکردند و از خانه و کاشانه خودشان دفاع کردند. همزمان وزیر خارجه کشورمان در توییتر خود نیز به این اتفاق واکنش نشان داد و نوشت: عراقی‌هایی که برای دفاع از خانه و کاشانه خود در برابر داعش قدعلم کرده‌اند، دقیقا باید به چه کشوری بازگردند؟ این سیاست خارجی شرم آور را دلارهای نفتی به امریکا تحمیل می‌کند.

«احمد الاسدی» سخنگوی نهاد الحشد الشعبی عراق نیز در خصوص سخنان «رکس تیلرسون» که الحشد الشعبی را گروه‌های شبه‌نظامی خارجی خوانده بود، تاکید کرد: «فقط عراقی‌ها هستند که در عراق با داعش می‌جنگند. سخنان تیلرسون در خصوص حضور شبه‌نظامیان خارجی در عراق، توهین به خون شهدای عراقی است.» الاسدی در ادامه از وزیر خارجه امریکا خواست تا از مردم عراق عذرخواهی کند.

این سخنان تیلرسون در فضای مجازی نیزواکنش‌های بسیاری به دنبال داشت و به عنوان نمونه ولی نصر، تحلیلگر امریکایی در حوزه مسائل سیاست خارجی در توئیتر خود با بازنشر سخنان تیلرسون نوشت که به نظر می‌رسد وزیر خارجه امریکا نمی‌داند نیروهای حشدالشعبی عراقی هستند. بسیاری از خبرنگاران و کارشناسان مسائل سیاسی نیز در فضای مجازی نسبت به این سخنان تیلرسون واکنش نشان دادند و نوشتند که نیروهای عراقی که با داعش مبارزه کردند دقیقا باید به کدام کشور بازگردند؟

سی‌ان‌ان در تحلیلی درباره این سخنان وزیر خارجه امریکا نوشت: تیلرسون این اظهارات را در ریاض و دوشادوش عادل الجبیر برزبان راند آن هم درست کمتر از یک هفته پس از روزی که نیروهای دموکراتیک سوریه تحت حمایت امریکا توانستند شهر رقه در سوریه را از دست داعش آزاد کنند. رییس‌جمهور امریکا اخیرا سیاست جامع خود در قبال ایران را اعلام کرده است و در قالب این سیاست جدید جهان شاهد رویکردهای خصمانه‌تر میان ایران و امریکا خواهد بود.

در حالی که به نظر می‌رسد منظور رکس تیلرسون از شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، جریان حشدالشعبی بوده است اما رسانه‌ای مانند سی‌ان‌ان از زاویه دیگری به این سخنان نگاه کرده و می‌نویسد که معلوم نیست چه تعداد مستشار نظامی ایرانی در عراق حضور دارند.

در ماه مه میلادی یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نبرد با داعش در نزدیکی موصل کشته شد. نیروهای شیعه‌ای که در عراق علیه داعش برخاستند عراقی هستند اما توسط نظامی‌های ایرانی آموزش داده شده‌اند. برخی منابع خبری تعداد این نیروها را ١٠٠ هزارنفر تخمین می‌زنند.

سی‌ان‌ان در بخش‌هایی از گزارش خود می‌نویسد: در حالی که تیلرسون در عربستان سعودی از نیروهای مورد حمایت ایران که مقابل داعش ایستاده‌اند می‌خواهد که از عراق بروند اما باید دانست که در چندسال گذشته ١٥٠٠ نفر از شهروندان سعودی به عراق و سوریه سفر کرده‌اند و از این طریق به نیروهای داعش پیوسته‌اند.

بغداد نیز بارها و بارها عربستان سعودی را متهم کرده که چشمان خود را روی شبه‌نظامیان سنی که از عربستان راهی عراق می‌شوند و مقابل دولت مرکزی این کشور می‌ایستند، بسته است. براساس آماری که در سال ٢٠٠٧ منتشر شد ارتش امریکا تخمین زده بود که ٤٠ درصد از شبه‌نظامیان خارجی که سربازان امریکایی و شهروندان عراقی را در عراق هدف قرار می‌دهند از عربستان سعودی آمده‌اند.

منبع : اعتماد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین