|
|
امروز: جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۹
کد خبر: ۱۸۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۶
مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی در حالی با حضور معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد که مسوولان حاضر در مراسم تلاش کردند، از این فرصت برای بیان مشکلات و گرفتن حمایت از دولت استفاده کنند.
مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی همزمان با «روز جهانی صنایع دستی» (10 ژوئن‌، 20 خردادماه) در سالن اجلاس سران با حضور اسحاق جهانگیری - معاون اول رییس‌جمهور‌ -، مسعود سلطانی‌فر - رییس سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری‌ -، معاونان حوزه‌های گردشگری،‌ سرمایه‌گذاری، صنایع دستی و میراث فرهنگی و جمعی از هنرمندان برگزار و از برخی هنرمند پیشکسوت پژوهشگر،‌ تولیدکننده و کارآفرین تقدیر شد.

حضور معاون اول رییس‌جمهور به نمایندگی از حسن روحانی در این مراسم، فرصتی ایجاد کرد تا سخنران‌ها از دولت بخواهند از صنایع دستی که اشتغال‌زایی سریع و ارزآوری مطلوبی دارد‌، حمایت مالی و اعتباری کند و به‌نوعی دست هنرمند و تشکل‌های خصوصی را در فعالیت باز بگذارد.

در این مراسم، با اهدا لوح «فیروزه هنر» و یک سکه بهار آزادی، از هنرمندان پیشکسوتی مانند سعید فخرموسوی در رشته‌ی سفال و سرامیک از استان البرز،‌ عباس حافظی خمامی در رشته‌ی قلاب‌دوزی از گیلان، ماشاءالله فرخ‌بیک در رشته‌ی ورشوسازی از لرستان‌، ناصر پهلوان شمسی میبدی در رشته‌ی سفال از یزد‌، داداش مهرآوری در رشته‌ی نقاشی روی شیشه از تهران، ابراهیم شمشادی‌پور در رشته‌ی زیورآلات سنتی از قم‌، اسماعیل بنی‌اردلان پژوهشگر، شعبانعلی قربانی به‌خاطر پایان‌نامه‌ی برگزیده از البرز، ناهید رحمان‌پور‌ کارآفرین برتر از تهران، منوچهر خادم‌ملت به‌خاطر کارگاه نمونه‌ی تولیدی از اصفهان ، حمیدرضا ذلانبار صادرکننده‌ی نمونه‌، افسانه مدیرامانی در طراحی بافت و پارچه از تهران‌، حسن کیانی و گرگین شاه‌نظری هنرمندان برگزیده از اصفهان و آذربایجان شرقی تقدیر شد.

موسیقی عاشیق‌لار نیز توسط عاشیق حسین اسکندر و عاشیق اشرف حسین‌پور اجرا شد که با استقبال حاضران روبه‌رو شد. این موسیقی قبلا توسط کشور جمهوری آذربایجان در یونسکو ثبت جهانی شده است.

سهیل محمودی - شاعر - که اجرای این مراسم را برعهده داشت، پس از اجرای موسیقی، گفت: ساز عاشیق‌لار بخشی از هویت ملی و میراث فرهنگی ایران است.

حضور سلطانی‌فر - رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - در این مراسم، در حالی که روز گذشته همراه رییس‌جمهور به ترکیه رفته بود، برخی را متعجب کرد و مجری مراسم نیز به این موضوع، اشاره‌ای داشت.

سلطانی‌فر در سخنرانی خود و در حالی که از دولت می‌خواست از صنایع دستی حمایت واقعی و جدی داشته باشد، جهانگیری را که به نمایندگی از رییس‌جمهور در این مراسم حضور داشت، خطاب قرار داد و او را «نخست‌وزیر کابینه دولت» نامید.

در ادامه‌ی مراسم ، معاون اول رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری همراه معاون صنایع دستی از سنگاب قلم‌زنی و فیروزکوبی شده‌ی استاد حافظ پرست از اصفهان رونمایی کردند.

سهیل محمودی در این هنگام، از مسوولان که بین عکاسان بودند، به شوخی خواست تا این سنگاب را مانند کاپ جام جهانی بالای سر ببرند.

استاد محمود فرشچیان - مینیاتوریست - نیز پیامی را به‌مناسبت روز جهانی صنایع دستی از ایالت نیوجرسی آمریکا (محل سکونتش) فرستاده بود؛ اما وقتی محمودی می‌خواست این پیام را بخواند، به‌دلیل تذکر دادن دست‌اندرکاران نهاد ریاست جمهوری برای پایان دادن سریع برنامه، عصبانی شد و گفت: چرا دوستان نهاد ریاست جمهوری عجله می‌کنند. فرشچیان افتخار مملکت ما است، چرا نباید پیام او را بخوانیم.

این سخنان با تشویق حاضران همراه شد و در ادامه، محمودی، پیام فرشچیان را خواند.

جهانگیری نیز هنگام سخنرانی، گفت: ما از جلسات مختلف، از دعا و نیایش تا مراسم حضوری، استقبال می‌کنیم که آقای محمودی هم معمولا در آن‌ها حضور دارد؛ اما بالاخره امروز عصبانیت ایشان را دیدیم و اصلا فکر نمی‌کردیم آقای محمودی عصبانی شود که امروز این اتفاق افتاد. قطعا همه‌ی ما از شنیدن پیام استاد فرشچیان خوشحال می‌شوند.

در حاشیه‌ی مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی، نمایشگاه یک روزه‌ی صنایع دستی و هنرهای سنتی با نمایش آثاری فاخر از هنرمندان کشور برگزار شده است و پس از پایان این مراسم، مسوولان از این نمایشگاه دیدن کردند. بعدازظهر امروز نیز نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح می‌شود و به‌مدت پنج روز برپا خواهد بود.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین