|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۱۸۴۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲
نظافتی تاکید کرد: این ۱۷ درصد پورسانت نیست، بلکه برای هزینه‌کرد خدمات در عراق است و ما احتمال می‌دهیم شاید دو سه درصد هم از این هزینه برای کارگزار باقی نماند.
مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت با بیان این‌که سودی از اربعین عاید این سازمان و شرکت بیمه نمی‌شود، گفت: یک کلاغ و چهل کلاغ‌هایی درباره هزینه اربعین شده که صحت ندارد.

 محسن نظافتی در پاسخ به این که چرا قیمت خدمات بویژه بیمه و درمان در اربعین دوبرابر شده است، گفت: این برداشت درستی نیست، هرچند که زائران مجبورند برخی خدمات مثل حمل و نقل را با قیمت بیشتری بخرند که طبیعتا علت این اتفاق باید از مسؤولان آن سوال شود، چون ما در سازمان حج و زیارت، مسؤول ثبت نام و اخذ روادید، آن هم در عددی که به ما مراجعه می‌کنند، هستیم.

وی ادامه داد: ستاد مرکزی اربعین (متمرکز در وزارت کشور) تمهید کرد هزینه‌ی بیمه که در ایام عادی همین خدمات را به زائران کاروانی حج و زیارت با نرخ ۲۴ هزار تومان محاسبه می‌کند، ۱۶ هزار تومان شود. پس مبلغ بیمه اربعین کمتر شده است. هزینه هلال احمر و درمان سرپایی در درمانگاه‌ها و مراکز بهداشتی داخل عراق نیز در روزهای عادی ۱۶ هزار تومان است که در اربعین ۵ هزار تومان درنظر گرفته شده، پس این برداشت که قیمت‌ها در اربعین دو برابر شده در همه وجوه صادق نیست.

نظافتی سپس درباره ۱۷ درصد سهم کارگزار حج و زیارت از قرارداد ۴۰ میلیارد تومانی اربعین، اظهار کرد: ظاهرا بحث یک کلاغ و چهل کلاغ اینجا صادق است. کل زائری که سال گذشته در سامانه سماح ثبت‌نام کرد از ۲.۵ میلیون نفری که به عراق اعزام شد، یک میلیون و ۶۰ هزار نفر بود، همین الان از حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار ویزایی که برای اربعین امسال صادر شده، حدود ۵۴۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند، مراکز و دفاتر بسیاری در  سراسر کشور اعم از مجاز یا غیرمجاز برای دریافت ویزا و سفر اربعین مبادرت می‌کنند که نه با بیمه کاری دارند و نه با  سازمان حج در ارتباط‌اند، بنابراین از این آمار خارج می‌شوند.

وی اضافه کرد: هر زائر بابت حق بیمه ۱۶ هزار تومان می‌دهد که اگر همه‌ی ۲.۵ میلیون نفر در این سامانه ثبت کنند، ۴۰ میلیارد تومان می‌شود، درحالیکه آمار موجود در سماح، حداکثر عددی را که حاصل می‌کند، ۱۶ میلیارد تومان است که آن هم خرج یکسری خدمات در عراق می‌شود و بعد میدانم دویست سیصد میلیون تومان از آن برای کارگزار بماند.

مدیرکل عتبات عالیات سازمان حج با رد سهم ۴۰ میلیاردتومانی که نصیب شرکت‌های کارگزاری اربعین از بیمه زائران می‌شود، افزود: ۱۷  درصد سهم کارگزار درست است، هرچند که اگر چنین قراردادی را بخش خصوصی با بیمه داشته باشد، قانونگذار و بیمه مرکزی تا ۲۴ درصد سهم برای او درنظر می‌گیرد، ولی تعریف ما از کارگزار در سازمان حج با شرکت‌های بیمه‌ها متفاوت است، چون در آن قراردادها خدمات بیمه زمانی شامل حال زائر می‌شود که از قبل تمام هزینه‌ها را پرداخت کرده باشد و وقتی به کشور برگشت، شرکت بیمه، هزینه‌های آن را محاسبه و پرداخت می‌کند.

او سپس درباره وظایف شرکت‌های کارگزار در اربعین که به ازای آن، ۱۷ درصد سهم دریافت می‌کنند، توضیح داد: شرکت کارگزاری وظایف تعریف شده‌ای دارند، نیروهای آن‌ها در عراق مستقر می‌شوند و در کنار هلال احمر، آمبولانس و خدمات درمانی مورد نیاز زائران را تامین می‌کنند که طبیعتا شرکت‌های بیمه چنین امکانی ندارند، برای همین این کارها را برون‌سپاری می‌کنند. این کارگزاران کل سال در عراق حضور دارند و با بیمارستان‌های عراق قرارداد بسته‌اند، راه‌های داخلی این کشور را می‌شناسند، به زبان عربی و این کار تسلط دارند، برای همین نباید این برداشت حاکم شود که ۱۷ درصد سهم دلالی است، بلکه این هزینه خدمات مورد نیاز زائران است، تا اگر اتفاقی رخ داد، این خدمات را در محل بدهد، نه مثل شرکت‌های بیمه پس از برگشت و در زمانی که همه هزینه‌ها توسط زائر پرداخت شده است.

نظافتی تاکید کرد: این ۱۷ درصد پورسانت نیست، بلکه برای هزینه‌کرد خدمات در عراق است و ما  احتمال می‌دهیم شاید دو سه درصد هم از این هزینه برای کارگزار باقی نماند.

وی همچنین درباره شرکت کارگزاری که متشکل از نیروهای بازنشسته سازمان حج و زیارت است و امور اربعین را بدست گرفته‌اند، گفت: دو شرکت کارگزاری در امور اربعین فعالند که یکی از آن‌ها با این‌که متشکل از کارمندان بازنشسته سازمان حج و زیارت است، ولی ارتباطی با این سازمن ندارد فقط چون تخصص‌اش را دارند و قانونگذار هم منع نکرده، وارد این حرفه شده‌اند، ولی این چیزی که عنوان می‌شود ۱۷ درصد از ۴۰ میلیارد نصیب آن‌ها خواهد شد، صحت ندارد.

نظافتی همچنین تاکید کرد: هدف سازمان حج و زیارت و شرکت بیمه به هیچ وجه کسب سود از اربعین نیست.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین