|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۰
کد خبر: ۱۸۴۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱
نکته دوم و مهم تر آن است که آیا چنین درخواستی بدین معنی است که مردم هم باید عذرخواهی کنند؟فراموش نکنیم پس از حصول برجام دو انتخابات در کشور برگزار شده است که به یک معنی محلی برای رفراندوم برجام بود.انتخابات 94 و سال جاری در سایه سنگین توافق هسته ای برگزار شد و بسیاری از بحث‌های تبلیغاتی کاندیداها حول همین محور بود.
روزنامه آفتاب یزد نوشت:این روزها دلواپسان در پی زنده به گور کردن برجام هستند. نق و ناله‌های‌شان هم برای همین است.آنان می خواهند برجام را زنده زنده در قبر نموده، فاتحه آن را نیز خوانده و مراسم ختم آن را هم خیلی سریع برگزار کنند. در همین راستا یکی از روزنامه‌های‌شان هم روز گذشته یک گام فراتر گذاشت و در یادداشتی خواستار عذرخواهی حامیان برجام شد. به عبارتی می‌توان گفت جماعت دلواپس از پایان برجام مطمئن و حال به دنبال مقصر هستند.

اما در رابطه با مطالبه ای که مطرح نموده اند.

دو نکته را باید در نظر بگیرند:

یکم- آیا دلواپسان حق دارند در این زمینه طلبکار باشند؟ به عبارت ساده این گروه می تواند
از اصلاح طلبان بخواهد که از مردم بابت برجام پوزش بخواهند؟

اگر فرض را بر این بگذاریم که این گروه از اصولگرایان درست می‌گویند و توافق هسته‌ای به محاق رفته، این پرسش مطرح است که آیا ایشان بابت قصورات و اشتباهات خود از پیشگاه ملت عذرخواهی نموده‌اند؟ چند روز پیش بادامچیان عضو حزب موتلفه در نشستی با صراحت اعلام کرد که بابت حمایت از محمود احمدی نژاد «شاد» هستند.یعنی اصولگرایانی که همفکر با این فعال سیاسی اصولگرا هستند بابت خسران هایی که کشور در دوره رئیس جمهور محبوب آنان دچار شده نه تنها حاضر به عذرخواهی نیستند بلکه ابراز رضایت هم می نمایند.تنها یک الی دو فعال اصولگرا پس از پایان دولت مهرورز(!) حاضر شدند از مردم برای حمایت از احمدی نژاد طلب مغفرت کنند. بر فرض که برجام فرجام خوبی نداشته اما حال چنین جریانی چگونه به خود جرات می دهد و از برجامیان می خواهد که از مردم پوزش بخواهند؟ پیش از این هم عرض کردم؛همین برجام دست و پا شکسته نیز آلترناتیوی ندارد و عقلای قوم هیچ یک نگفتند از توافق خارج می شویم و یا این توافق مرده است.اما با این حال اگر هم دلواپسان ادعای درستی را مطرح کرده باشند خود این گروه در اولویت نخست عذر خواهی از مردم است.نباید فراموش کرد صدمات بی تدبیری‌های دولت قبل تا سال ها دامن کشور را گرفته و کماکان اصولگرایان از هر نوع طیفی بدهکار ملت هستند. فی المثل مدیر مسئول روزنامه ای که دیروز خواستار عذرخواهی شده در روزگار احمدی نژاد از دستان رئیس جمهور وقت جایزه بهترین روزنامه نگار را دریافت می نمود و هر دو با لبخند «ژکوند» عکس یادگاری می گرفتند. همین فرد امروز هم حاضر نیست واقعیات دولت قبل را بگوید و صرفا تحت عنوان لفظی گمراه کننده (جریان انحرافی) از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کند.

دوم-نکته دوم و مهم تر آن است که آیا چنین درخواستی بدین معنی است که مردم هم باید عذرخواهی کنند؟فراموش نکنیم پس از حصول برجام دو انتخابات در کشور برگزار شده است که به یک معنی محلی برای رفراندوم برجام بود.انتخابات 94 و سال جاری در سایه سنگین توافق هسته ای برگزار شد و بسیاری از بحث‌های تبلیغاتی کاندیداها حول همین محور بود. فلذا دلواپسان چگونه می توانند / می‌خواهند بحث عذرخواهی برجامیان و رای های مردمی را با یکدیگر جمع کنند؟ آیا فی المثل بایستی تمام 24 میلیونی که به حسن روحانی برای بار دوم آری گفتند نامه عذرخواهی به دفتر روزنامه دلواپس این روزها بفرستند؟ آری؛ آنطور که باید و شاید مردم از قِبل برجام متنفع نشده‌اند اما قاطبه آنان بر روی یک پرسش کلیدی و راه گشا متفق القول هستند؛ اگر توافق هسته ای نبود چه می‌شد؟ همین پرسش است که آنان را و حتی بسیاری از مسئولان را مجاب ساخته که به جای آنکه برجام را داخل قبر بیندازند و سنگی بر روی آن بگذارند تلاش نمایند تا حد امکان از آن سود ببرند. تحرکات اقتصادی وزارت خارجه کشورمان، سفرهای متعدد ظریف از منطقه گرفته تا اروپا و آفریقا و ایضا اظهارات ملایم و صلح جویانه مقامات اقتصادی برای بی‌اثر نمودن تهدیدهای ترامپ همگی در این راستا تلقی می شود. به نظر می‌رسد دلواپسان برخی اظهارات تریبونی مقامات هسته ای کشورمان را بیش از حد جدی گرفته اند!
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین