|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۸۴۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
در شرایط حاضر اگر نگاهی به مجموعه شهرداری انداخته شود، این نتیجه حاصل خواهد شد که مشکلات در امور مالی و اداری بیش از تصور است. شاید حضور 12‌ساله محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران این امکان را برای او و افرادش فراهم کرد تا بتوانند تمامی راه‌های ممکن برای کسب درآمد را بیازمایند و به شهرفروشی، واگذاری املاک، فروش بانک شهر و مجتع شهر آفتاب و... پرداختند.
شهرداری تهران از دستگاه‌هایی است که هزینه و درعین‌حال درآمد بالایی دارد. این مساله را می‌توان از آمار و ارقام نجومی فهمید که برخی از اعضای شورای شهر اعلام می‌کنند. اینکه شهردار تهران رسما اعلام می‌کند شهرداری بالغ بر 16‌هزار‌میلیارد به بانک‌ها، 9هزار‌میلیارد به پیمانکاران و 5‌هزار‌میلیارد برای پروژه‌های باز و جمعا 30هزار‌میلیارد بدهی دارد، نشان می‌دهد که احتمالا در دوره‌های گذشته شهرداری از هر راهی که توانسته، ارقام کلان بی‌حساب‌وکتاب به‌این مجموعه وارد کرده است. مساله آنجا پیچیده‌تر می‌شود که شوراهای وقت نیز به تحقیق و تفحص از شهرداری نپرداخته‌اند و اگر بدبینانه نگریسته شود، می‌توان اذعان داشت که شورا و شهرداری در یک راستا عمل کرده‌اند.

قیمت درآمدزایی!

در شرایط حاضر اگر نگاهی به مجموعه شهرداری انداخته شود، این نتیجه حاصل خواهد شد که مشکلات در امور مالی و اداری بیش از تصور است. شاید حضور 12‌ساله محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران این امکان را برای او و افرادش فراهم کرد تا بتوانند تمامی راه‌های ممکن برای کسب درآمد را بیازمایند و به شهرفروشی، واگذاری املاک، فروش بانک شهر و مجتع شهر آفتاب و... پرداختند. آنچه به جا مانده، میزان بالایی از بدهی‌های سرسام‌آوری است که کم نمی‌شود، بلکه هر ازچندگاهی فقط به صفرهای آن اضافه می‌شود. از سوی دیگر به‌اذعان اعضای شورا، شهرداری تهران با ازدیاد نیرو مواجه است، به‌نحوی که حدودا 4برابر ظرفیت واقعی کارمند رسمی، پیمانی و قراردادی دارد که موضوعی در حد فاجعه است. به‌گفته برخی از اعضای شورای شهر، بسیاری در شهرداری صرفا حقوق می‌گیرند، چون نه کاری برای انجام دارند و نه به‌دلیل قرارداد با شهرداری می‌توان آنها را کنار گذاشت. البته در این میان نکته مثبت جدیت و پشتکار شورا و شهردار است تا به هر صورت مقابل این مسائل بایستند تا به‌مرور زمان شهرداری به حال‌طبیعی خود بازگردد.

تشویق متخلف

یک عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه رویکرد کسب درآمدی شهر باید تغییر کند، گفت: تا کی می‌خواهیم با مردم شهر رودربایستی داشته باشیم؟ باید مردم بدانند که مدیریت گذشته تمام ذخیره‌های شهر تهران را مصرف کرده است؛ شورا نباید برای کسب درآمد متخلفان را تشویق کند. سیدمحمود میرلوحی با بیان اینکه از مشکلات شهرداری در تامین منابع مالی مطلع هستیم، افزود: روند تامین درآمدهای شهر در شهرداری تهران باید تغییر یابد و اگر امروز این تغییر را شروع نکنیم و منتظر بمانیم که مشکلات مالی حل شود تا بعد آغاز کنیم، مطمئن باشید دیگر نمی‌توانیم مانع تداوم روند گذشته در کسب درآمدها باشیم. معاون اجرایی شورای‌شهر تهران با بیان اینکه ساختار مالی شهردای مشکلات مزمنی دارد، تصریح کرد: ساخت‌و‌ساز در شهر تهران به‌شدت بی‌نظم و توام با تخلفات صورت گرفته است؛ چرا باید تعداد پرونده‌های کمیسیون ماده 100 زیاد باشد؟ اگر طرح تفصیلی برای شهر تعریف شده، برای آینده شهر بوده، اما می‌بینیم که به‌ این طرح توجه نشده و خارج از آن عمل شده است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درباره ارائه تخفیف به بدهکاران شهرداری نیز عنوان کرد: چرا باید متخلفان تشویق شوند؟ چرا شهرداری برای دریافت هزینه تخلف از شهروندان به آنها باید تخفیف بدهد که در صورت پرداخت تخلفتان، این میزان تخفیف به شما تعلق می‌گیرد؟ میرلوحی ادامه داد: به‌عنوان نماینده مردم در شورای‌شهر مصوبه اعطای تخفیف به تخلفات در شورای گذشته را قبول نمی‌کنم، زیرا سیاست تشویق تخلف و ناهنجاری بوده است، اگر هدف توسعه شهر است، باید از راه‌های صحیح و منابع پایدار باشد.

میرلوحی تاکید کرد: باید به شهروندان بگویم تا بدانند که از بودجه حدود 18‌هزار‌میلیاردتومان شهرداری تنها 2‌میلیاردتومان درآمد پایدار است و مابقی از محل شهرفروشی تامین می‌شود؛ این شیوه به زیان شهر است نباید فروش شهر را قانونمند و تایید کنیم.

کارمندان بیکار!

نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به جزئیات الزام شهرداری تهران به ارائه برنامه ساماندهی نیروی انسانی از سوی کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در حال حاضر 70‌هزار نیروی استخدامی برای 18‌هزار پست سازمانی وجود دارد که براین اساس بیش از 3 برابر پست‌های سازمانی، در شهرداری نیروی انسانی جذب شده است. مجید فراهانی افزود: 130‌هزار فیش حقوقی ماهانه در شهرداری صادر می‌شود. مابه‌التفاوت عدد موجود فی‌مابین 70‌هزار نیروی انسانی و 130‌هزار فیش صادره، متعلق به کارگران پیمانکاران است که شهرداری برای اطمینان از پرداخت حقوق کارگران، مستقیما به حساب آنها واریز می‌کند. این عضو شورای‌شهر اضافه کرد: شهرداری با تورم نیروی‌انسانی مواجه است و به همین دلیل باید خانه‌تکانی در منابع‌انسانی شهرداری رخ دهد، باید برای نیروهای بازنشسته از یک سو و نیروهایی که از سازمان‌های دیگر به شهرداری منتقل شده‌اند نیز چاره‌ای اندیشید. فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار داشت: با توجه به تورم نیروی‌موجود باید راهکارهای تقسیم‌بندی و استفاده از این نیروهای موجود احصا شود، بنابراین کمیسیون بودجه، شهرداری را ملزم کرد که برنامه ساماندهی نیروی انسانی خود را به شورای‌شهر ارائه کند. عضو شورای‌مرکزی حزب ندای ایرانیان تاکید کرد: در ساماندهی نیروی انسانی شهرداری‌تهران باید مسائل مختلفی لحاظ شود، ازجمله افزایش بهره‌وری، ارائه برنامه فرایند و ضابطه جذب نیروی‌انسانی به‌نحوی که بتواند نیازهای موجود شهرداری را با روند عادلانه و براساس فرایند قابل دفاع مشخص کند. فراهانی با بیان اینکه متاسفانه در شهرداری با پدیده کارمندان بیکار مواجه هستیم، گفت: این افراد صبح‌به‌صبح کارت زده و حقوق دریافت می‌کنند، اما بهره‌وری و ارزش افزوده‌ای برای شهرداری ندارند. در برخی شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری با این پدیده مواجه هستیم. به‌طور مشخص در مترو 4000نیروی مازاد وجود دارد که به آنها لقب کارمندان بیکار داده‌اند و فعالیت مشخصی ندارند؛ تنها حقوق می‌گیرند.


منبع:آرمان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین