|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۱
کد خبر: ۱۸۴۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
محبوبیت پوکمون گو به حدی بود که حدود 15 میلیون نفر در دنیا به این بازی روی آوردند. اپلیکیشن‌های اندروید و آیفون این بازی را به طور رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند و تنها کاری که کاربر باید انجام دهد دانلود این بازیست. با این حال پوکمون گو هم بازی نبود که بی‌دردسر پیش برود تا پای سیاست‌مداران و پلیس به این بازی باز نشود.
  داستان بازی‌های رایج در فضای مجازی کم کم وارد قسمت جدید و البته خطرناکی می‌شود؛ خطری که نه صرفا در سطح ایران بلکه در ابعاد جهانی به یک معضل جدی تبدیل شده است.

 دو دختر نوجوان در خیابان کاوه اصفهان، از بالای پل چمران خودشان را به پایین پرتاب کردند. برای این حادثه که "خودکشی" عنوان شده اگرچه هنوز دلیل قطعی مطرح نشده اما اخبار اولیه ردپای بازی نهنگ آبی را پر رنگ کرده است. پلیس فتا هنوز این خبر را تائید نکرده اما گزارش‌های اولیه می‌گوید این دو دختر دانش‌آموز در یک فایل صوتی از خانواده‌هایشان خداحافظی کرده‌اند. یکی از آنها در دم کشته شد و دیگری در بیمارستان احوال وخیمی دارد.

این حادثه واکنش وزیر ارتباطات را هم در پی داشت. آذری جهرمی در اینستاگرام خود نوشت: خبر خودکشی دو دختر نوجوان به دلیل پیروی از رفتارهای شیطان گونه در فضای مجازی برای شنوندگان ناراحت کننده و بهت آور بود، بنده نیز از شنیدن این خبر متاثر شدم. بایستی بپذیریم که در کنار منافع بسیار، آفات جدی هم در فضای مجازی وجود دارد. به عنوان یک پدر فرزندانم را به عضویت در شبکه‌های اجتماعی تشویق نکرده‌ام"

به همین ترتیب است که داستان بازی‌های رایج در فضای مجازی وارد قسمت جدید و البته خطرناکی می‌شود. خطری که نه صرفا در سطح ایران بلکه در ابعاد جهانی به یک معضل جدی تبدیل شده است. نهنگ آبی، پوکمن و دیگری بازی‌ها بارها در کشورهای مختلف ممنوع شده‌اند، هشدارهای بسیاری درباره آنها اعلام شده و چه بسا با مروجان این بازی‌ها برخوردهای جدی در قالب برخوردهای قضایی شده است. با این حال قصه تلخ این بازی‌ها مفصل‌تر از آنیست که تصور می‌شود. از مادری که در یک گوشه جهان فرزندش را به قتل می‌رساند تا دختران نوجوانی که در ایران و روسیه دست به خودکشی می‌زنند...بازی‌های فضای مجازی شاید به نوعی قاتل مخاطبان خود باشند، خواسته یا ناخواسته.

نهنگ آبی همچنان تلفات می‌دهد

یک آمار وحشتناک و نگران کننده برای روسیه: 130 خودکشی به جهت بازی نهنگ آبی. بازی که در گزارش نشریه سان از آن به عنوان یک بازی انتحاری (خودکشی) نام برده شده است. در آخرین حادثه سال گذشته دو دختر نوجوان خود را از ساختمان محل زندگی‌شان به پایین پرتاب کردند. نگرانی‌ها در پی این حادثه شدت گرفت و پلیس روسیه بازی "نهنگ آبی" را در این کشور ممنوع کرد. با این حال با ظهور این بازی در روسیه، آمار خودکشی در این کشور بالاتر رفت به طوریکه روانشناسان از سیاست‌مدارها درخواست کردند این بازی را که جوان‌ها را جذب خود می‌کند ممنوع کنند.

محتوای نهنگ آبی چیست؟

در بازی نهنگ آبی نوجوانان طی مدت 50 روز مجموعه‌ای از کارهایی را که از آنها خواسته می‌شود انجام می‌دهند که شامل دستورهایی چون صدمه زدن به خود، تماشای فیلم‌های ترسناک در ساعات غیر عادی (فیلم برای آنها ارسال می‌شود) و پیاده‌روی در ساعات غیر معمول است. قسمت وحشتناک ماجرا اما به پنجاهمین روز این بازی برمی‌گردد. افرادی که در پشت صحنه این بازی را کنترل و مخاطبان را هدایت می‌کنند از آنها می‌خواهند اقدام به خودکشی کنند.

فیلیپ بودکین دانشجوی اخراجی رشته روانشناسی در سال 2013 ادعا کرد که او موسس این بازی بوده است. وی به دلیل برنامه ریزی برای 8 گروه موسوم به "خودکشی" در فاصله سال‌های 2013 تا 2106 در نهایت زندانی شد.

هند از جمله کشورهایی است که آمار خودکشی در آن به دلیل روی آوردن نوجوانان به این بازی بالا رفته است. شدت گرفتن خودکشی بین نوجوانان در هند باعث شد دولت این کشور دستور حذف بازی نهنگ آبی در فضای مجازی را بدهد و انتشار تصاویر این بازی، دانلود و حتی ذخیره فایل خام آن را در مجموعه جرایم نرم‌افزاری قرار بدهد.

پوکمون گو شما را به قتلگاه می‌کشاند؟

محبوبیت پوکمون گو به حدی بود که حدود 15 میلیون نفر در دنیا به این بازی روی آوردند. اپلیکیشن‌های اندروید و آیفون این بازی را به طور رایگان در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند و تنها کاری که کاربر باید انجام دهد دانلود این بازیست. با این حال پوکمون گو هم بازی نبود که بی‌دردسر پیش برود تا پای سیاست‌مداران و پلیس به این بازی باز نشود.

پوکمون گو اولین قربانی‌اش را در گواتمالا گرفت. یک جوان 18 ساله که همراه یکی از اقوام 17 ساله‌اش به دنبال پوکمون در خیابان‌ها راه می‌رفتند مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. جرسون لوپز دی لئون 18 ساله در این حادثه جان خود را از دست داد. پلیس در محل حادثه 20 گلوله پیدا کرد که به سمت این دو جوان شلیک شده بود. موضوعی که نگرانی‌های بسیاری را درباره این بازی برانگیخت حضور بی‌موقع این جوانان در خیابان و به دنبال پوکمون بود که از روال این بازی نشات می‌گرفت. البته قربانیان پوکمون گو به همین مورد خلاصه نمی‌شوند. سال گذشته در امریکا طی 10 روز 110 هزار مورد تصادف ثبت شد که بسیاری از آنها جراحات سختی را تجربه کردند. علت تصادفات سرگرمی راننده‌ها به بازی پوکمون گو عنوان شده بود.

موارد دیگری که به دلیل انجام این بازی منجر به ارتکاب جرم و چه بسا به زندان رفتن افراد شد از جمله به مادر و پدر جوانی برمی‌گردد که در آریزونا کودک دو ساله خود را رها کردند و به دنبال پوکمون بیرون از خانه رفتند. این دو در نهایت به دلیل رها کردن کودک به زندان محکوم شدند.

مردی در کالیفرنیا در پارکینگی به دنبال پوکمون بوده که از پشت ضربه محکمی به سرش خورده و از هوش رفته است. او وقتی به هوش آمده گفته دزدان در جیب‌هایش به دنبال پول بوده‌اند.

دو مرد دیگر باز هم در کالیفرنیا و باز هم به دنبال پوکمون از صخره‌های بلندی به پایین پرتاب شده‌اند و پلیس و نیروهای امدادی به کمک آنها آمدند و نجاتشان دادند.

نکته اینجاست که روال بازی پوکمون گو چطور کاربران را به قتلگاه می‌کشاند، آن هم با پای خودشان.

محتوای پوکمون گو چیست؟

در بازی پوکمون گو کاربر در جستجوی پوکمون به بیرون از خانه هدایت می‌شود. فرد باید در بیرون از فضای خانه در جستجو و گردش باشد. او به ورزش و دوست یابی هم ترغیب می‌شود. در عین حال کاربر باید پوکمون گو را با استفاده از پوک‌بال‌ها پیدا کند. مکان‌هایی که برای این گردش و جستجو توصیه می‌شود عموما مکان‌های عمومی مانند موزه‌های تاریخی، نقاط فرهنگی و هنری و فضاهای اینچنینی است. هر کاربر به یکی از سه تیم این بازی اضافه می‌شود و به همراه تیمی که به آن ملحق شده می‌تواند با دیگر تیم‌ها مبارزه کند.

در برخی از کشورها از جمله چین بازی پوکمون گو از بیم جاسوسی ممنوع شده است. در روسیه نیز سخت‌گیری‌هایی درباره این بازی اعمال می‌شود. در ایران اما شرط حضور این بازی در فضای مجازی از سوی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اینطور عنوان شد: "قرار گرفتن سرور اصلی بازی در ایران و مشخص شدن نقاط تفریحی و مقاصد هدف‌گذاری شده در سراسر کشور برای تگ شدن در این بازی با هماهنگی و همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای»

مردم در سراسر دنیا چطور قربانی بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی می‌شوند؟

مرگ از شدت خستگی بر اثر بازی آنلاین!

در سال 2007 مردی در چین که پای یک بازی آنلاین در کافی‌نت 72 ساعت بی‌وقفه و بدون استراحت وقت گذاشته بود جان خود را از دست داد!

حمله قلبی برای بازی با war of tanks!

برایان برای مدت 24 ساعت پای این بازی نشسته بود. هدف او جمع کردن پول برای راه‌اندازی بنیاد خیریه‌اش بود اما وقتی برای یک تنفس کوتاه و به قصد استراحت برای دقایقی بازی را ترک کرد از شدت خستگی سکته کرد و جان خود را از دست داد. پلیس در تحقیقات بیشتر متوجه شد او برای اینکه بتواند بیدار بماند و بازی کند به شدت نوشابه انرژی‌زا مصرف کرده بود.

مرگ یک مرد تایوانی به دلیل 40 ساعت بازی بی‌وقفه Diablo

جوان 18 ساله تایوانی در سال 2012 به دلیل 40 ساعت بازی بی‌وقفه diablo، جان خود را از دست داد. او 40 ساعت تمام پای این بازی نشسته و در نهایت خوابش برده بود، صبح کارمندان کافی نت او را از خواب بیدار کردند. این جوان از خواب بیدار شده، روی پاهایش ایستاده، چند قدم راه رفته و سپس به زمین افتاده در نهایت جان خود را از دست داده است.

نوجوانی که به خاطر بازی halo3 مادرش را کشت و پدرش را زخمی کرد!

دانیل پاتریک 17 ساله که به شدت به بازی halo3 معتاد شده بود وقتی با مخالفت والدینش برای بازی کردن مواجه شد با اسلحه به سمت آنها شلیک کرد. مادر دانیل در این حادثه کشته و پدرش زخمی شد. والدین دانیل مانند بسیاری دیگر از پدر و مادرها نگران استفاده بیش از حد فرزندشان از این بازی بوده‌اند و به همین دلیل سیستم او را جمع کردند. اتفاقی که اصلا پایان خوشی نداشت و در نهایت با مرگ مادر این نوجوان 17 ساله به پایان رسید.

بازی محبوب مزرعه داری (Farmville) کودک سه ساله را به کشتن داد

شما در بازی مزرعه داری یک زندگی خانوادگی را تجربه می‌کنید. گل و گیاه، مزرعه،‌ فرزند، خانواده و خرید. یک زندگی که البته واقعی نیست و صرفا یک بازیست اما می‌تواند باعث غفلت برخی آدم‌ها از زندگی حقیقی‌شان شود. الکساندرا یک مادر 22 ساله امریکایی که در فلوریدا زندگی می‌کرد اینقدر غرق بازی مزرعه داری شده بود که کودک سه ساله‌اش را به کل فراموش کند. ساعت‌های طولانی که این مادر پای بازی مزرعه داری سپری کرد کودک را به شدت گرسنه کرده بود. گریه‌های مکرر کودک که باعث میشد حواس الکساندرا از بازی پرت شود باعث شد او فرزندش را بکشد.این زن در دادگاه به 25 سال حبس محکوم شد.

بازسازی GRAND THEFT AUTO در زندگی واقعی!

دوین مور در آلاباما که یکی از علاقه‌مندان به بازی grand theft auto بوده، پس از مدت‌ها بازی کردن تصمیم گرفت اینبار همه آنچه که در این بازی تجربه کرده بود را در زندگی واقعی به معرض نمایش بگذارد. او یک ماشین پلیس را دزدید، اسلحه‌ای را برداشت و پلیس‌هایی که را به سمتش می‌آمدند به رگبار بست. دقیقا همان صحنه‌هایی که بارها آنها را بازی کرده بود. سه نفر از مامورهای پلیس زخمی شدند اما خوشبختانه کسی کشته نشد. وقتی از دیون مور دلیل این کار را پرسیدند اینطور پاسخ داد: خب، زندگی واقعی هم یک بازی است!
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین