|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۰
کد خبر: ۱۸۴۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲
برای اولین بار است که در حوزه دفاعی، پروتکلی میان دو کشور طراحی و به امضا می‌رسد. این‌ها بیانگر قدرت نرم افزاری ایجاد شده و افزایش آن در سطح نیروهای مسلح علاوه بر قدرت سخت افزاری است.
«تضعیف قدرت بازدارندگی ایران از طریق اختلاف‎افکنی بین نیروهای مسلح جزء اقدامات و برنامه‎های نظام سلطه است». برای همین بود که فرماندهان ارتش و سپاه در همایش همدلی این دو رکن نظامی کشور، روی این قبیل اقدامات خط قرمز کشیدند.

 امروز همایش «ارتش و سپاه با محوریت وحدت، همدلی و همبستگی» با حضور تعدادی از فرماندهان دو نیرو درباره راهکارهای ارتقای هم افزایی بین نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. ارتش و سپاه در منطقه پر تلاطم و پرالتهاب خاورمیانه نقش بی‌بدیلی در حفظ امنیت و آرامش کشور ایفا کردند و تقویت هم‌افزایی این دو نیرو مسئله‌ای غیرقابل انکار است.

رسانه های غربی و معاند نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان ابزارهای تبلیغاتی در قالب سناریوهای عملیات روانی پیچیده موضوع ایجاد اختلاف، دودستگی و دوقطبی‌سازی میان سپاه و ارتش را در برهه ها و مناسبت های مختلف دنبال می کنند.

فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برابر این اقدامات خصمانه همواره هوشمندی نشان دادند. کما اینکه هشت سال دفاع مقدس ثابت کرد، ارتش و سپاه در پاسداری از تمامیت ارضی کشور دوشادوش هم در مقابل تهدید خارجی می ایستند.

تاکید رهبر انقلاب بر همکاری فرماندهان نیروهای زمینی ارتش و سپاه

امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش در همایش «ارتش و سپاه با محوریت وحدت، همدلی و همبستگی» که در ستاد فرماندهی نزاجا در حال برگزاری است، گفت: وحدت ارتش و سپاه یک اعتقاد قلبی در بین نیروهای مسلح کشور است و این لشکر الهی (ارتش و سپاه) تحت رکاب یک رهبر الهی قرار گرفته است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: در 26 دی 95 جهت ارائه گزارشی خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم که امام مسلمین جملاتی فرمودند که اگر سردار پاکپور همین‌ها را با خود به آن دنیا ببرد، از پل صراط رد خواهد شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی به بنده فرمودند که با سردار پاکپور همکاری کن و ایشان فردی ولایی و پای کار است.

ارتش و سپاه "ید واحده" هستند

حجت الاسلام عباس محمدحسنی هم در این همایش بر لزوم «وحدت» میان نیروهای مسلح به عنوان یک موضوع قرآنی تاکید کرد.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ضرورت اجتناب ناپذیر وحدت میان نیروهای مسلح گفت: نخست اینکه وحدت حکم خداوند است. خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا.» دوم اینکه وحدت خواست و فرمان امام راحل است که فرمودند ارتش و سپاه باید در برابر دشمن ید واحده باشند و با تمام قوای خود علیه مخالفان و معاندان نظام جمهوری اسلامی ایران گام بردارند. لذا تاکید می‌کنیم که ارتش و سپاه باید در برابر دشمن ید واحده باشند که اینگونه است.

لزوم افزایش قدرت دفاعی ارتش و سپاه

سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه نیز در همایش «ارتش و سپاه با محوریت وحدت، همدلی و همبستگی»گفت: امیر حیدری از زمان آغاز فرماندهی خود در نیروی زمینی ارتش در بحث وحدت، قدم‌های زیادی را در جهت همکاری و هماهنگی بیشتر میان نیروهای زمینی ارتش و سپاه برداشته‌اند. برگزاری این همایش از سوی نیروی زمینی ارتش جای تقدیر و تشکر از ایشان و همکاران‌شان دارد.

وی با بیان اینکه وحدت عامل مهم بازدارندگی محسوب می‌شود، افزود: ما در درون نیروهای مسلح از اوایل انقلاب تاکنون وحدت کامل داشتیم و این را در دوران دفاع مقدس و بعد از آن مشاهده کردیم، اما نشان دادن وحدت امید را در مردم و ناامیدی را در دشمنان در پی خواهد داشت.

فرمانده نیروی زمینی سپاه با اشاره به توطئه‌های دشمنان در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بیان کرد: باید علاقمندی‌ها را ابراز و رسانه‌ای کنیم تا دشمنان بدانند که نیروهای مسلح همچون گذشته در کنار هم با صلابت ایستاده‌اند. الحمدلله دشمن هیچگاه نتوانسته توطئه‌های خود را در نیروهای مسلح رسوخ دهد و ما همواره با وحدت و همکاری در صف مقدم مقابله با بحران‌ها حضور داشته‌ایم و خواهیم داشت. قدرت دفاعی ارتش و سپاه باید بیشتر از اینها افزایش یابد.

از قدرت نرم تا دیپلماسی دفاعی

سردار ابوالقاسم فروتن رئیس دفتر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم در این همایش گفت: استکبار جهانی امروز در حوزه تجهیزات، عده و عُده، تخصیص اعتبارات و توسعه نظامی از ظرفیت‌های بسیاری برخوردار است اما آنچه که عامل برتری ماست، ایمان قوی نیروهای مسلح است. اتصال به قدرت بی انتهای الهی تمامی قدرت‌های پوچ دنیایی را محو خواهد کرد.

سردار فروتن بیان کرد: افتخار می‌کنیم وقتی که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان وارد کشور ترکیه (عضو ناتو) شد، به خوبی از ایشان استقبال کردند. رئیس ستاد ارتش ترکیه برای اینکه سرلشکر باقری را بدرقه کنند به شهر دیگری آمدند در حالی که در دیپلماسی چنین رسمی نیست. در سوریه نیز به خوبی از هیات نظامی ایران استقبال کردند.

وی بیان داشت: این تبلور تجمیع قدرت نیروهای مسلح است که سبب شده نظام ما در دیپلماسی دفاعی قدرتمندانه عمل کند. برای اولین بار است که در حوزه دفاعی، پروتکلی میان دو کشور طراحی و به امضا می‌رسد. این‌ها بیانگر قدرت نرم افزاری ایجاد شده و افزایش آن در سطح نیروهای مسلح علاوه بر قدرت سخت افزاری است.

رئیس دفتر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه رقابت میان ارتش و سپاه معنا ندارد، افزود: بخش اعظم ماموریت‌های ارتش و سپاه متفاوت است و ارتش بیشترین ماموریت را در حفظ تمامیت ارضی کشور عهده‌دار است و شاید 25 درصد ماموریت‌های ارتش و سپاه همپوشانی داشته باشد.

آموزش پدافندی "عراق، سوریه و حزب‌الله لبنان" توسط ایران

همزمان با برگزاری این مراسم، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل در نشست خبری خود به مناسبت هفته پدافند غیرعامل طی سخنانی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: آقای ترامپ در نطق خود می‌خواست یک دوقطبی‌سازی برای نماد ملی امنیت ما یعنی سپاه شکل دهد و پیامدهای آن را از طریق تحریم‌ها متوجه سفره مردم و افکار عمومی کند و از این طریق دوقطبی تحریم و امنیت را در سطح جامعه مطرح کند. البته نطق ترامپ نشان داد که تنظیم این راهبرد بسیار ناشیانه است و استفاده از کلمات حساس برای مردم ایران نشان از ناشیانه بودن طراحی کارشناسان مشاور آمریکا دارد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اطلاع سازمان پدافند غیرعامل از دیوارکشی‌های دور مجلس، گفت: ما حدود 3 سال قبل گزارش‌هایی داشتیم که داعش احتمال دارد به مجلس حمله کند لذا طرح‌هایی برای جلوگیری از ورود خودروهای انتحاری به مجلس تهیه کردیم و تاکید داشتیم در این طرح‌ها ملاحظات معماری و شهرسازی و میراث فرهنگی رعایت شود. در مرحله اول مجلس شورای اسلامی با کمال همکاری این اقدام را انجام داد اما پس از حادثه خرداد ماه دوستان هول شدند و به سرعت دور مجلس را دیوارکشی کردند که ما از جزئیات آن اطلاع نداشتیم.

وی با اشاره به تعاملات سازمان پدافند غیرعامل با سایر کشورها گفت: در این حوزه تعاملاتی با کشورهای مختلف داشتیم و انتقال تجربیات نیز با آنها داشته‌ایم. در کشورهای سوریه و عراق و حتی به حزب‌الله در حوزه پدافند غیرعامل کمک‌های آموزشی انجام دادیم که البته آنها کمک‌های بیشتری را درخواست نکردند ولی در صورت درخواست آنها حاضریم کمک‌های بیشتری را هم ارائه کنیم.

جلالی تصریح کرد: در موضوع مجلس، گزارشات ساختارهای اطلاعاتی کشور در زمینه طراحی حمله به مجلس را داشتیم که این موضوع را ما نیز در جلسه با رئیس مجلس تایید کردیم. سپس راه‌حل‌هایی برای مقابله با آن تهیه و در مرحله اول نیز به خوبی اجرا شد اما در بخش‌های بعدی چون نمایندگان به خوبی توجیه نبودند این طرح با کندی پیش رفت. پس از حادثه مجلس طی گردش کاری از سوی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و با تایید فرمانده کل قوا موضوع تهدیدات تروریستی هم جزء وظایف سازمان پدافند غیرعامل شد که بعد از حادثه مجلس دستگاه‌ها را از لحاظ تهدیدات تروریستی شناسایی کرده و طرح‌هایی برای آنها پیش‌بینی کردیم. در مرحله دوم نیز طرح‌های مصون‌سازی را ارائه خواهیم کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین