|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۱۸۴۳۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴
نمی‌توان گفت یک نفر باعث موفقیت تیم شده. به طور کلی می‌توانم بگویم: «کار گروهی، انسجام تیمی و انگیزه‌ای که بازیکنان تیم ملی برای این بازی‌ها داشتند، عوامل موفقیت تیم ایران در جام جهانی ۲۰۱۷ هند بود».
جلال طالبی می‌گوید افتخار می‌کند که زمانی سرمربی تیم ایران در جام‌جهانی بوده است.

تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران نتایج قابل قبولی را در جام جهانی ۲۰۱۷ هند بدست آورد. شاگردان عباس چمنیان در حالی با شکست مقابل اسپانیا از رسیدن به مرحله نیمه‌نهایی بازی‌ها بازماندند که اولین‌بار بود فوتبال ایران حضور در بین هشت‌تیم برتر جام جهانی را تجربه می‌کرد. برای بررسی عملکرد تیم ملی فوتبال نوجوانان در جام جهانی، سراغ جلال طالبی مرد بااخلاق فوتبال کشورمان رفتیم تا با او که سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه بوده، از جام جهانی نوجوانان در هند تا تنها پیروزی تاریخ فوتبال کشورمان در جام جهانی مقابل آمریکا صحبت کنیم.



*چه ارزیابی‌ای از نتایج تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران در جام جهانی ۲۰۱۷ هند دارید؟

من قبل از این رقابت‌ها شناختی از بازیکنان تیم نداشتم ولی عملکرد تیم نشان داد که برای آن‌ها زحمت کشیده شده، با آن‌ها کار شده و کادر فنی هم بازیکنان مستعدی در اختیار داشته. بازی‌های تیم ملی در جام جهانی نشان می‌داد که بازیکنان هماهنگ هستند. شاید بعضی بازیکنان به فوتبال انفرادی توجه بیشتری نسبت به کار گروهی داشتند ولی پیروزی مقابل گینه، آلمان، کاستاریکا و مکزیک کار ساده‌ای نیست. من یک خسته نباشید به جمع کادر فنی، بازیکنان تیم و کسانی که مسئول تدارکات و آمادگی تیم بودند، می‌گویم. چون ما به صورت آکادمیک و از نونهالان روی بازیکنان کار نمی‌کنیم در تقابل با تیم‌هایی مانند اسپانیا که کار آکادمیک کرده‌اند و مشخص است چه هدف، برنامه‌ و استراتژی را دنبال می‌کنند، به مشکل می‌خوریم. حتی در مقابل مکزیک هم ما بازی را بردیم ولی از نظر مالکیت توپ، گردش توپ و کنترل بازی مشکلاتی داشتیم.

*چه عواملی باعث درخشش تیم نوجوانان ایران در چهاربازی اول خود در جام جهانی شد؟

نمی‌توان گفت یک نفر باعث موفقیت تیم شده. به طور کلی می‌توانم بگویم: «کار گروهی، انسجام تیمی و انگیزه‌ای که بازیکنان تیم ملی برای این بازی‌ها داشتند، عوامل موفقیت تیم ایران در جام جهانی ۲۰۱۷ هند بود».

*تیم ما بعد از چهار پیروزی مقابل اسپانیا شکست خورد و از رسیدن به مرحله‌ی نیمه‌نهایی بازماند. فکر می‌کنید چرا تیم ملی نتوانست مقابل اسپانیا به پیروزی برسد؟

بازی کردن با اسپانیا که یکی از قدرت‌های فوتبال جهان است، کار ساده‌ای نیست. بیش از هفت بازیکن این تیم از آکادمی دو باشگاه سرشناس بارسلونا و رئال مادرید بوده‌اند. اصلا نمی‌توانیم جایی که بچه‌های ما رشد می‌کنند و الفبای ابتدایی فوتبال را آموزش می‌بینند با آن‌ها مقایسه کنیم. ممکن بود تیم ما بازی بهتری هم انجام دهد و حتی پیروز شود که می‌شد آن را اتفاق نامید. مشخص بود که تیم ما ضعیف‌تر است. فکر می‌کنم بازیکنان تیم شخصیت بیش از اندازه بالایی به تیم اسپانیا داده بودند و یک مقدار شجاعت و میل به پیروزی را در بازی دیروز نداشتند. اسپانیا دیروز اجازه نداد ایران توپ را در اختیار داشته باشد و آن را به گردش در بیاورد و این نکته‌ی عجیبی نیست چون اسپانیایی‌ها در مقابل تیم‌های دیگر هم این کار را انجام می‌دهند. زمانی که شما صاحب توپ نیستی و حریف توپ را در اختیار دارد شما انگیزه خود را از دست می‌دهی و به سمت خشونت و ناامیدی می‌روی. اسپانیایی‌ها با حفظ توپ، انگیزه بچه‌های تیم ملی را کمتر کرده و به پیروزی رسیدند. توانایی، شعور و آموزشی که در فوتبال اسپانیا وجود دارد عامل موفقیت این تیم مقابل ایران شد.

*چگونه باید برنامه‌ریزی شود تا بازیکنان تیم نوجوانان وقتی به رده‌های سنی بالاتر می‌رسند موفقیت‌های آن‌ها ادامه داشته باشد و فوتبال آن‌ها تمام نشود؟

این موضوع برمی‌گردد به مسئولیت باشگاه‌ها و نظارتی که آن‌ها باید داشته باشند. در اکثر تیم‌های ما هیچ تشکیلاتی برای توجه به بازیکنان جوان و حفظ آن‌ها تا رده‌ی سنی بزرگسالان وجود ندارد. مشکل ما همیشه این بوده که بعد از این رقابت‌ها این بازیکنان از یاد می‌روند و برنامه‌ریزی لازم برای ادامه‌ی مسیر فوتبالی آن‌ها نمی‌شود. در تیم ملی فعلی ایران کمتر از انگشتان یک دست هستند بازیکنانی که در رده‌های مختلف سنی در تیم ملی بازی کرده و بعد به تیم ملی رسیده باشند. استعدادهای فوتبال ما به دلیل عدم برنامه‌ریزی مناسب از بین می‌روند و این واقعا تلخ است.

*به عنوان سرمربی اسبق تیم ملی چه نظری در مورد عملکرد کارلوس کی‌روش در فوتبال کشورمان دارید؟

سابقه‌ی آقای کی‌روش مشخص و نشان‌دهنده‌ی توانایی‌های اوست. نوع بازی تیم ملی با زمان گذشته فرق کرده است و این تفاوت هم به توانایی‌های آقای کی‌روش و امکانات بهتری که نسبت به مربیان سابق تیم ملی در اختیار دارد، برمی‌گردد. در زمان من پول زیادی در فوتبال مطرح نبود. دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بود که بازیکنان به آن‌ها می‌آمدند به همین دلیل مجبور بودیم از این دو باشگاه اکثر بازیکنان تیم ملی را انتخاب کنیم. کی‌روش در هر موردی اختیار کامل دارد و در تیم موفق بوده است. تیم ملی با کی‌روش ساختار دفاعی خوبی دارد. در ۵۰ متر زمین خودمان بسیار خوب هستیم باید سعی کنیم در ۵۰ متر نیمه حریف هم دارای یک فلسفه‌ای باشیم تا بتوانیم در آن نیمه هم مشکلات خود را حل کرده و به موفقیت برسیم.

*کمتر از یکسال تا شروع جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه باقی مانده است. به عنوان سرمربی تیم ملی در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، فکر می‌کنید چگونه باید تیم ملی برای جام جهانی روسیه آماده شود؟

مطمئن باشید بازی‌های تدارکاتی خوب و توجه به بازیکنان تیم ملی مخصوصا بازیکنان جوان تیم، کمک زیادی به آمادگی هر چه بیشتر تیم برای حضور در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه می‌کند. نباید به شکست مقابل تیم‌های صاحب‌نام در بازی‌های تدارکاتی توجه کنیم، باید سعی کنیم با این تیم‌ها بازی دوستانه برگزار کنیم تا تیم ملی بتواند در جام جهانی موفق شود. بازی کردن در جام جهانی کاملا متفاوت با بازی کردن در سطح آسیا است. حتما خود آقای کی‌روش مطلع هست که تیم ملی باید از لحاظ جسمانی آمادگی نود دقیقه درگیری را در میدان داشته باشد و برای این مسائل با تدبیر عمل می‌کند.

*حرف زدن با شما ما را یاد تنها پیروزی تاریخ فوتبال کشورمان در جام جهانی می‌اندازد. رمز موفقیت تیم ملی در بازی مقابل آمریکا و پیروزی دو بر یک مقابل این تیم چه بود؟

میل به پیروزی و انگیزه‌ای که بچه‌ها برای آن بازی داشتند، باعث موفقیت تیم ملی شد. با توجه به وضعیتی که کشور ما از نظر سیاسی با آمریکا دارد بعد از قرعه‌کشی جام جهانی بازیکنان تیم ملی می‌خواستند ثابت کنند که توانایی شکست آمریکا را دارند. صمیمیت، دوستی، عشق به وطن، فداکاری و غرور ملی عوامل موفقیت تیم ملی در بازی مقابل آمریکا بود. من هم افتخار می‌کنم که در آن بازی کنار تیم ملی بودم و این پیروزی نصیب ملت ایران شد.

*از برد مقابل آمریکا حرف زدیم. بعد از پیروزی یک بر صفر در نیمه اول، بین دو نیمه بازی، بازیکنان تیم ملی به این باور رسیده بودند که می‌توانند آمریکا را شکست دهند و شما چه حرف‌هایی به آن‌ها زدید؟

جواب دادن به این سؤال واقعا راحت نیست. یک حالت متفاوتی بین دونیمه آن بازی، نسبت به بازی‌های دیگر وجود داشت. سکوت عجیبی در رختکن بود و بازیکنان سعی می‌کردند به هم کمک کنند. من تنها چیزی که یادم هست این است که به بازیکنان گفتم: «خسته نباشید. ما خوب کار کرده‌ایم. انشاالله بتوانیم این روند را در نیمه دوم هم داشته باشیم تا آمریکا را شکست دهیم و با این پیروزی خودمان و مردم خوشحال شده و باعث افتخار ملت شویم». گوش شنوایی در آن لحظات نبود و همه نگران نیمه دوم بازی و آماده رفتن به زمین بودند تا نیمه دوم را آغاز کنند. اصلا نمی‌توان تصور کرد که چه اتفاقی در آن بازی و رختکن تیم افتاد.

*با توجه به اینکه در گذشته در باشگاه استقلال بازی کرده‌اید، چه نظری در مورد بازی روز پنجشنبه این تیم مقابل پرسپولیس دارید؟

فکر می‌کنم این دربی بازی خوبی شود. تیم استقلال از حالت پریشانی و بی‌تفاوتی‌ای که داشت در دو بازی گذشته با هدایت شفر در آمده است. پرسپولیس هم قبل از بازی با الهلال خیلی وضعیت خوبی داشت بعد از بازی مقابل آن تیم یک مقدار از لحاظ روحی و روانی تنزل پیدا کرده. پرسپولیسی‌ها در بازی با نفت خوب بازی کردند و فکر می‌کنم آن‌ها هم بازی مقابل الهلال را فراموش کرده باشند. امیدوارم بازی خوبی شود و جدا از نتیجه هواداران از دیدن این بازی لذت ببرند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین