|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۱۸۴۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶
آن‌طور که آخرین آمارهای جهانی می‌گویند متوسط سن بشر تا سال 2016 میلادی 78 سال و 9 ماه و 15 روز بوده است که در ایران باید 4 سال از این عدد کم کرد.
 «الهی پیر شی جوون» احتمالا همه ما این دعا را از زبان‌های مختلف در زمان‌های گوناگون شنیده‌ایم،دعایی که معنی‌اش این است که به لطف خداوند سلامت باشی و سالیان طولانی عمر کنی! داستان این گزارش هم دقیقا همین است.

آن‌طور که آخرین آمارهای جهانی می‌گویند متوسط سن بشر تا سال 2016 میلادی 78 سال و 9 ماه و 15 روز بوده است که در ایران باید 4 سال از این عدد کم کرد.

3000 سال عمر، مگه میشه؟ مگه داریم؟

بله میشه، شاید برای خیلی از غیرمسلمانان عمر نوح پیامبر بیشتر شبیه یک افسانه باشد، اما ما که با کلام وحی آشنایی داریم می‌دانیم که می‌شود یک بشر با اراده الهی هزاران سال هم زندگی کند. نمونه‌اش حضرت نوح که خیلی از ما به غلط فکر می‌کنیم که ایشان نهصد و خرده‌ای سال عمر کرده‌اند، درحالی که بر اساس سوره نساء آیه 35 آن حضرت فقط 950 سال در میان قوم خود به هدایت پرداخته است و عمر او براساس برخی منابع تا 3000سال هم تخمین زده شده است.

دعای طول عمر

نقل است مردی کهنسال خدمت امام صادق(ع) رسید و از این که سن و سالش بالا رفته و همه آشنایان و نزدیکانش فوت کرده‌اند سخن گفت و این که می‌ترسد تنها بماند. امام فرمودند که برای انس گرفتن، برادران مومن از آشنایان هم نزدیک‌ترند و ادامه دادند که اگر می‌خواهی خداوند به خودت و نزدیکانت طول عمر دهد این دعا را بخوان: اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ اَللّهُمَّ اِنَّ رَسُولَکَ الصّادِقَ الْمُصَدَّقَ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَآلِهِ قالَ اِنَّکَ...

عمر دست خداست، اما...

همان‌طور که گفته شد عمر دست خداست و اگر اراده و مشیت الهی نباشد هیچ دمی به بازدمی تبدیل نمی‌شود و در این موضوع تردیدی نیست، اما در این میان قطعا انسان و نوع و سبک زندگی او هم می‌تواند تاثیرگذار باشد، به عنوان مثال عده‌ای در مناطق خاص جغرافیایی عمر بسیار زیاد و برخی دیگر عمر کوتاهی دارند، ما قرار است در ادامه به شما بگوییم چه کارهایی عمرتان را طولانی می‌کند.



برنامه غذایی سالم و البته منظم

تقریبا همه کارشناسان حوزه سلامت بر این موضوع اتفاق نظر دارند که بهترین راه برای به دست آوردن یک عمر طولانی و البته با برکت مبتلا نشدن به بیماری‌های مختلف است. ما یک نسخه پنج موردی مهم به نقل از دکتر شیوا فرجی،عضو انجمن علمی تغذیه ایران را آماده کرده‌ایم.

اول: سیب/ معمولا سیب جزو میوه‌هایی است که هرچه انسان سنش بالاتر می‌رود در نگاهش این میوه عزیز‌تر می‌شود. سیب دشمن سرطان و لخته شدن خون است. زمان را از دست ندهید از همین حالا شروع کنید به خوردن سیب.

دوم: موز/ از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می‌کند و احتمال سکته را پایین می‌آورد، ضمن این که با بیماری‌های قلبی و سرطان هم دشمنی دیرینه دارد.

سوم: سیر/ یک ضد لخته خون قوی که مانع گرفتگی عروق می‌شود و تقریبا سکته قلبی را کاملا مهار می‌کند. اگر می‌خواهید این فواید را بیشتر حس کنید سیر را خام میل بفرمایید.

چهارم: ماهی/ شما با خوردن ماهی به منبعی از آهن تبدیل می‌شوید، آهنی که در خون‌سازی و همچنین حفظ مقاومت بدن در برابر میکروب‌ها نقش مهمی دارد.

پنجم: پیاز/ گرچه باعث بوی بد دهان می‌شود، ولی اگر بشود این مساله را نادیده گرفت و حلش کرد (که حل شدنی است) کلسترول بد خون را بشدت پایین می‌آورد.

البته به این پنج مورد می‌توان موارد دیگری هم اضافه کرد که فهرست‌وار شامل گوجه فرنگی، لیموترش، گل کلم، لوبیا سبز، تخم‌مرغ، گردو، سویا و اسفناج است و خوردن آنها را نباید فراموش کرد.

استراحت به موقع

هیچ‌کسی را پیدا نمی‌کنید که عمر طولانی داشته باشد و بگوید من در این مثلا 90 سال استراحت و خواب مناسب نداشته‌ام! برای این که راحت بخوابیم و درست استراحت کنیم به این نکات باید توجه داشته باشیم:

اول: مواد محرک ممنوع!/ کسانی که مواد مخدر و محرک و داروهای سنگین مشابه استفاده می‌کنند ثبات و آرامشی برای استراحت ندارند.

دوم: مثانه‌تان را دریابید/ حتما دیده‌اید کسانی را که شب تا صبح مجبورند چند بار از خواب بیدار شوند. تکرر ادرار یعنی خواب آرام بی‌خواب! هوای مثانه‌تان را داشته باشید.

سوم: قبل از خواب ورزش ممنوع/ یک خواب آرام و عمیق نیاز به درجه حرارت متعادل بدن و ضربان قلب منظم دارد و این شرایط زمانی ایجاد می‌شود که فرد بین دو تا سه ساعت قبل از خواب ورزش سنگین انجام نداده باشد.

چهارم: چرت ممنوع!/ با هر چرت یک قسمت از خواب شب شما به هدر می‌رود، البته حکایت خواب منظم قیلوله جداست.

پنجم: غذای سنگین نخوریم/ این را احتمالا هرکسی می‌داند که خوردن غذای سنگین و بلافاصله خوابیدن عواقب وحشتناکی دارد.

ورزش و گردش

زندگی بدون تحرک یعنی عمر کوتاه، یعنی ضعف اسکلت، ضعف سیستم دفاعی، چاقی و انواع بیماری‌های تنفسی و قلبی. تحقیقات نشان داده است برای طول عمر دست‌کم به روزی 30 دقیقه ورزش و تحرک نیاز است، پس پیاده‌روی و ورزش‌های هوازی را فراموش نکنید، روزی 30 دقیقه!

خلاصه کلام

همه گرفتارند، زندگی برای همه سربالایی دارد، حالا شیب‌اش مقداری متفاوت است، اما اینها نباید باعث شود که شیرینی روزهای زندگی را به خود و خانواده‌تان تلخ کنید. بدون ترس، افسردگی،اضطراب، بیماری و... به راه خود ادامه دهید و از گذران زندگی و عمر طولانی لذت ببرید، به این فکر کنید که با عمر زیاد می‌شود چند روز بیشتر به دیگران کمک کرد، چند ساعت بیشتر می‌توان عبادت کرد، فرزندان بهتری تربیت کرد و به کمک پدر و مادر و دیگر افراد جامعه شتافت.

مجردها زود می‌میرند

آخرین نتایج تحقیقات در اروپا نشان داده است مردانی که تا الان سالگرد ازدواج‌شان به عدد 20سال رسیده و هر 20 بار آن را یادشان بوده است (یعنی زندگی مشترک خوبی دارند) عمر بیشتری نسبت به مجردها دارند. اصولا آقا دامادهای خوشبخت کمتر دچار بیماری‌های عصبی و قلبی می‌شوند.

صدقه و طول عمر

از فیض کاشانی نقل شده است که برای طول عمر، دفع مرگ ناگهانی و توسعه روزی، بعد از هر نماز به گفتن 18 بار ذکر «یاحی» استمرار داشته باشید و البته صدقه هم فراموش نشود.

گناهانی که مرگ می‌آورند

«والذنوب التی تعجل الفناء» این عبارت قسمتی از حدیث شریف امام صادق(ع) در کتاب علل الشرایع است. شش گناه زیر که شاید هرکدام یک لحظه طول بکشند ولی تاثیری شگرف بر طول عمر آدمی دارند:

1ـ قطع رابطه با فامیل
2ـ خوردن قسم دروغ
3ـ دروغ گفتن
4ـ زنا
5ـ سد کردن راه مسلمانان
6ـ ادعای ناحق امامت

داستان بامزه ژاپنی‌ها و عرب‌ها

این که مردم در کدام کشورها بیشترین و کمترین عمر را دارند هم در نوع خودش جالب است. ژاپن کشوری است که بیشترین آمار افراد سالخورده را دارد و این سالمندان بیشترین امید به زندگی در جهان را دارند، از طرفی کوتاه‌ترین عمر مربوط به مردم امارات متحده عربی است.

منبع: جام‌جم‌آنلاین

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین