|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۱
کد خبر: ۱۸۴۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸
روحانی در انتخاب وزرا و استانداران خود بر اصلاح‌طلبان تکیه نکرد البته خود را هم از نیروهای اصلاح طلب محروم نکرد و در کابینه وی اصلاح طلبان شناسنامه‌دار حضور داشتند ولی در مجموع چگالی کابینه دو دولت روحانی، اصلاح‌طلبی نبوده است.
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه با معرفی وزرای باقی‌مانده دولت، وزن اصلاح‌طلبان در کابینه نسبت به دولت اول روحانی کمتر شد گفت: با این وجود رییس‌جمهور از سیاست‌های اعتدالی خود که به سیاست اصلاح‌طلبان نزدیک است، عدول نکرده است.

غلامرضا ظریفیان با اشاره به ترکیب سیاسی کابینه دولت روحانی و وزن هر جناح‌های سیاسی در این کابینه اظهار داشت: رییس‌جمهور نه در سال 92 و نه در 96 ادعای اصلاح‌طلبی نداشت و با ادبیات اعتدلی خود را معرفی ‌می‌کرد  و تلاش کرد از همه ظرفیت و فرصت‌های کشور بهره ببرد.

وی در ادامه افزود: روحانی در انتخاب وزرا و استانداران خود بر اصلاح‌طلبان تکیه نکرد البته خود را هم از نیروهای اصلاح طلب محروم نکرد و در کابینه وی اصلاح طلبان شناسنامه‌دار حضور داشتند ولی در مجموع چگالی کابینه دو دولت روحانی، اصلاح‌طلبی نبوده است.

این عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها همچنین با بیان اینکه اصلاح‌طلبان با حفظ چارچوب اصلاح‌طلبی خود در سال 92 و 96 از روحانی حمایت کردند تصریح کرد: اصلاح‌طلبان حمایت از دولت را حمایت از منافع ملی کشور تلقی کردند و این دولت را نسبت به سایر گزینه‌ها نزدیک‌تر به منافع ملی و مصلحت کشور می‌دانستند. از سویی اصلاح‌طلبان دولت روحانی را نزدیک به گرایش اصلاح‌طلبی می‌دانستند. بنابراین مقاطعی تمام قد از دولت حمایت کردند  و البته در مقاطعی هم به دولت نقد داشته‌اند. به هر حال اصلاحات، دولت روحانی را با توجه به شرایط کشور ممکن‌ترین گزینه برای تامین منافع ملی و نزدیک‌ترین گزینه به اصلاح‌طلبان تشخیص دادند.

ظریفیان با بیان اینکه اصلاح‌طلبان به خاطر حمایت از روحانی انتظار داشتد که وزن اصلاحات در کابینه بیشتر باشد، تصریح کرد: با این وجود این انتظار اصلاح‌طلبان برآورده نشد و حتی وزن اصلاح‌طلبان در دولت دوم روحانی کمترهم  شد. البته من معتقدم سیاست‌های دولت مهم‌تر از اعضای دولت است که این سیاست‌ها به سیاست اصلاحات نزدیک است و رییس‌جمهور عدولی در آنها نداشته است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش که آیا دیدار اخیر روحانی با جامعه روحانیت مبارز و مطرح شدن حضور وی در جلسات این تشکل اصولگرایی را می‌توان اینگونه تحلیل کرد که رییس‌جمهور در حال بازگشت به پایگاه اصولگرایی خود است، گفت: روحانی اثبات کرده است که به جریان‌های سیاسی دلسوز کشور چه اصولگرایی چه اصلاح‌طلبی توجه دارد و بنابراین این دیدار را باید در همین فضا تحلیل کرد و آن را نکته مثبتی دانست.

وی در پایان اظهار داشت: تلقی من این است که پایگاه فکری روحانی نه اصلاح‌طلبی است نه اصولگرایی. روحانی ویژگی‌های اصولگرایان رایج را ندارد که از آن پایگاه فاصله گرفته و اکنون در حال بازگشت به آن باشد.  او بخشی از ویژگی‌های اصلاح‌طلبی و بخشی از ویژگی‌های اصولگرایی را دارد  و از دیدگاه و سیاست اعتدالی هم عدول نکرده است. البته در عرصه فرهنگی و سیاست خارجی دیدگاه روحانی به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین