|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۲
کد خبر: ۱۸۴۲۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸
هفتمین گزارش سه‌ ماهه وزارت امور خارجه در خصوص اجرای برجام، چهارشنبه ۲۶ مهرماه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.
 هفتمین گزارش سه‌ ماهه وزارت امور خارجه در خصوص اجرای برجام، چهارشنبه ۲۶ مهرماه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.

به گزارش ایسنا، در این گزارش که در اجرای تبصره یک قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» تنظیم شده است، تحولات سه‌ماهه اخیر برجام در حوزه‌های هسته‌ای، رفع تحریم‌ها و نیز موانع و چالش‌ها تشریح شده است.  

 وزارت امور خارجه در گزارش خود، با بر شمردن موارد متعدد تخطی آمریکا از تعهدات این کشور طبق برجام، مهم‌ترین تحول سه‌ماهه اخیر در سطح کلان را خودداری رئیس جمهور آمریکا از تائید پایبندی جمهوری اسلامی ایران به مفاد برجام - علیرغم گزارش‌های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اجرای کامل تعهدات برجامی از سوی ایران - عنوان نموده است.

وزارت امور خارجه تاکید کرده است هر چند تائید یا عدم تائید پایبندی ایران به برجام از سوی رئیس جمهور آمریکا یک موضوع داخلی آمریکاست، اما این امر می‌تواند بر ادامه اجرای تعهدات آن کشور طبق برجام خصوصا اثربخشی نظام رفع تحریم‌های برجام تاثیر تعیین کننده داشته باشد و چنانچه این اقدامِ رئیس جمهور آمریکا منجر به نقض عملی تعهدات این کشور در قبال جمهوری اسلامی ایران شود، یا کنگره اقدام به بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای نماید، به معنای نقض فاحش برجام از سوی این کشور خواهد بود.  

 در ادامه این گزارش، فهرستی از موارد نقض و تخطی آمریکا از تعهدات برجامی این کشور که طی ۲۱ ماه گذشته و در ۱۰ نامه جداگانه از سوی وزیر خارجه کشورمان به خانم موگرینی به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام منعکس و رسما ثبت شده، مورد اشاره قرار گرفته است.   

 در بخش مربوط به رفع تحریم‌ها، به مهمترین تحولات این حوزه طی سه ماهه اخیر اشاره شده است که از جمله می‌توان به امضای قرارداد فاینانس با اگزیم بانک کره جنوبی به ارزش ۸ میلیارد دلار، قرارداد تامین مالی میان مدت با OBER بانک اتریش به مبلغ یک میلیارد یورو، قرارداد تامین مالی با بانک DANSKE دانمارک به ارزش ۵۰۰ میلیون یورو، قرارداد تامین مالی پروژه برقی کردن قطار تهران- مشهد بین بانک صنعت و معدن و اگزیم بانک چین، و امضای یادداشت تفاهمی معادل ۱۵ میلیارد یورو بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک توسعه چین با موضوع ارائه تسهیلات تامین مالی پروژه‌های عمرانی و تولیدی، اشاره نمود.
 
 در بخش مربوط به تحولات هسته‌ای نیز مواردی همچون تائید مجدد پایبندی ایران به تعهدات برجام توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تداوم تعاملات با آژانس وفق برجام، گسترش همکاری‌های بین‌المللی و دوجانبه با سایر کشورها، تداوم اجرای قرارداد مشاوره بازطراحی راکتور اراک با کشور چین مطابق با برنامه زمان‌بندی شده، ادامه فعالیت تولید آب‌سنگین و صادرات بخشی از محصول تولید شده به عمان به منظور آماده‌سازی جهت صادرات، و تداوم و پیگیری قرارداد پروژه تولید ایزوتوپ پایدار در فردو میان ایران و روسیه، تشریح شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین