|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۱۸۴۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۰
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه‌سرا گفت: وجود مقادیر خوب فیبر و عدم وجود کلسترول در حبوبات باعث ایجاد سیری و کمک به تثبیت قندخون در سطح مطلوب می‌شود. این امر در افراد دیابتیک بسیار حائز اهمیت است.
 کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه‌سرا گفت: وجود مقادیر خوب فیبر و عدم وجود کلسترول در حبوبات باعث ایجاد سیری و کمک به تثبیت قندخون در سطح مطلوب می‌شود. این امر در افراد دیابتیک بسیار حائز اهمیت است.

مریم اسدی با بیان اینکه امروزه بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی- عروقی و سرطان از مهم‌ترین علل مرگ و میر در جهان و همچنین در کشور ما به شمار می‌روند، اظهار کرد: طی سه دهه گذشته تغییرات الگوی مصرف مواد غذایی، سبک زندگی شهرنشینی حتی برای روستاییان، تجمل‌گرایی، زندگی کارمندی و تمایل به استفاده از فست‌فودها و غذاهای خیابانی و رستورانی موجبات افزایش فشارخون بالا، کلسترول بالا، چاقی و در نهایت ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در کشور ما شده است.

وی افزود: جامعه ایرانی همواره با توجه به منابع غنی محصولات کشاورزی که نقش مهمی در تغذیه سالم مردم دارد، یکی از کشورهای مورد توجه منطقه به شمار می‌رود. تولید و مصرف حبوبات یک راهکار اصلی تامین امنیت غذایی با توجه بحران کم‌آبی است.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه‌سرا خاطرنشان کرد: حبوبات گروهی از مواد غذایی است که در صورتی که همراه با غلات مصرف شوند از جهت ارزش غذایی دارای پروتئین، همسان با پروتئین گوشت است با این تفاوت که فاقد کلسترول و دارای فیبر غذایی مناسب برای سلامت دستگاه گوارش است.

وی به مزیت‌های استفاده از حبوبات اشاره کرد و گفت: پروتئین حبوبات در صورت مخلوط شدن با غلات، تامین‌کننده تمام اسیدآمینه‌های ضروری مانند گوشت است. کلسیمی که در حبوبات وجود دارد باعث استحکام و مقاومت استخوان‌ها و کاهش خطر پوکی استخوان می‌شود.

اسدی با بیان اینکه کلسترول موجود در حبوبات در مقایسه با گوشت صفر است، تصریح کرد: حبوبات نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی دارد. حبوبات دارای مقادیر بالای فیبر غذایی است که احتمال بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت و انواع سرطان را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه حبوبات منبع غنی آهن است، یادآور شد: مصرف حبوبات برای پیشگیری از کم‌خونی خصوصا در زنان و کودکان مفید است. پروتئین موجود در حبوبات ارزان و قابل دسترس است.

اسدی با بیان اینکه با توجه به بحران کم‌آبی در جهان تولید حبوبات در مقایسه با سایر پروتئین‌های حیوانی نیاز کمتری به آب دارد، افزود: وجود مقادیر خوب فیبر و عدم وجود کلسترول در حبوبات باعث ایجاد سیری و کمک به تثبیت قندخون در سطح مطلوب می‌شود. این امر در افراد دیابتیک بسیار حائز اهمیت است.

وی با یادآوری اینکه هضم و جذب حبوبات آسان‌تر از گوشت است، متذکر شد: حبوبات سرشار از آنتی‌اکسیدان و فیتوکمیال و فیتواسترول است که در پیشگیری از سرطان موثر است.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه‌سرا در پایان به نقش حبوبات در تثبیت قند خون در افراد مبتلا به دیابت اشاره و اظهار کرد: شاخص گلایسمی پایین، چربی کم و مقدار بالای فیبر، در فرد احساس سیری و کمک به تثبیت میزان قندخون و سطح انسولین را ایجاد می‌کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین