|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۲
کد خبر: ۱۸۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰
برزيل روزهاي متفاوتي را سپري مي‌كند، عده‌يي خوشحال هستند و عده‌يي ناراحت. شايد خيلي از مردم جهان دل‌شان بخواهد به اين كشور سفر كنند اما به دليل هزينه‌هاي زياد بايد دور اين برنامه را خط بكشند، حالا در آستانه جام جهاني، كشوري كه مهد فوتبال است، ميزبان ميليون‌ها مسافر براي ديدن اين بازي‌هاست.
مردم بعضي از شهرهاي برزيل در طول يك سال گذشته اعتراضات زيادي به اين بازي‌ها داشته‌اند و همچنان هم اين اعتراضات ادامه دارد، امين، يكي از هنرمنداني است كه به همراه دوستان خود به برزيل سفر كرده است و اين روزها در سائوپائولو به سر مي‌برد، وي در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره حال و هواي اين روزهاي جام جهاني در برزيل گفت: «اعتراضاتي كه مردم در اين مدت به جام جهاني داشته‌اند، تاثير زيادي در فضاي اين روزهاي برزيل دارد. در سائوپائولو مردم شور و اشتياق خاصي براي جام جهاني ندارند، نهايتا بيلبوردهاي تبليغاتي درباره جام جهاني را در سطح شهر مي‌توان ديد. البته شور و حالي كه در ريو هست در شهرهاي ديگر حاكم نيست. اما نكته قابل توجه عدم حضور ايرانيان در برزيل است، كه تعدادشان كم است و گروه زيادي از مردم معتقدند كه به دلايل هزينه‌هاي زياد اين سفر حاضر به ريسك نشدند.»

امين در ادامه گفت: «بسياري از مردم به ورود گردشگران چشم دوخته‌اند و البته فضاي شهرهاي مختلف برزيل با يكديگر متفاوت است، مثلا در ريو خيلي شور و هيجان بيشتر از ديگر شهرهاست، البته بايد گفت كه در ريو ايرانيان بسيار كمي را ما مي‌بينيم و واقعا تعداد هموطنان ما زياد نيست، اكثر كشورها سعي كرده‌اند كه با تسهيل كردن شرايط سفر به برزيل مردم كشورشان را به جام جهاني بفرستند، اما برزيلي‌ها مي‌گويند كه ما بعد از جام جهاني كه اين ورزشگاه‌ها ديگر به هيچ دردي نمي‌خورد و اين گردشگران هم مي‌روند بايد دوباره چه كاري انجام دهيم، دولت ما به فكر اوضاع اشتغال و بيكاري جوانان و مردم نيست، به نظر مي‌آيد كه آنها دل خوشي از اين جام جهاني ندارند.»به عقيده كارشناسان، دلايل اين بي‌تفاوتي در برزيل را بايد از جنبه‌هاي مختلفي بررسي كرد، اما در اين ميان گروهي عقيده دارند كه تمام اين اعتراضات به خاطر مسائل اقتصادي نيست.

سعيد ليلاز، اقتصاددان درباره مشكلات اقتصادي در ايران و برزيل گفت: به هيچ‌وجه اقتصاد ايران با برزيل قابل مقايسه نيست، برزيل كشورتوسعه‌يافته‌يي است و در ميان قدرتمند‌ترين كشورهاي صنعتي جهان جاي گرفته است، البته اعتراضاتي كه در اين مدت به برگزاري جام جهاني در اين كشور شده بخش اندكي از آن به مباحث اقتصادي برمي‌گردد و بيشتر ما در برزيل شاهد يك تمرين دموكراسي هستيم كه اين مردم در آستانه جام جهاني بيشتر خودشان را به دنيا معرفي مي‌كنند. اما ايران شرايط دشواري را از نظر اقتصادي طي مي‌كند و نبايد شرايط ايران را با برزيل مقايسه كنيم، ميزان تورم ما بيشتر است و به نظر برزيل شرايط بهتري دارد.


مردم از طريق فوتبال از مشكلات فاصله مي‌گيرند

هيجان‌هاي لحظه‌يي مي‌تواند براي جوامع مختلف شادي و غم توليد كند، به همين خاطر دولت‌ها نمي‌توانند اين شادي‌هاي لحظه‌يي را مديريت كنند و از آن بهترين استفاده را داشته باشند، بنابراين شادي‌هايي كه از طريق فوتبال پيش مي‌آيد، بعد از مدت كوتاهي از بين مي‌رود.

حميدرضا صدر، كارشناس فوتبال درباره جام جهاني و تزريق شادي به جامعه گفت: «مردم از طريق فوتبال از دشواري‌هاي زندگي روزمره فاصله مي‌گيرند و براي مدتي هم شده از فكر مشكلات خود بيرون مي‌آيند، اين خودش تزريق شادي به حساب مي‌آيد. مردم جهان بعد از جنگ جهاني فيلم‌هايي را در سينما‌ها مي‌ديدند كه موزيكال بود و اين دسته از فيلم‌ها جزو پرفروش‌ترين فيلم‌ها قرار گرفت كه اصطلاحا به آن دوره عصر طلايي موزيكال لقب داده‌اند. مثلا در اوايل دهه 1930 كه بيكاري در امريكا بسيار زياد بود، بيشترين فيلم‌هايي كه در امريكا ديده مي‌شد، فيلم‌هاي كمدي بود. اما فوتبال در هر زماني مي‌تواند آدم‌ها را نشانه بگيرد و به هيجان آورد. خوشحالي مردم براي ديدن فوتبال در تمام نقاط دنيا فارغ از شرايط اقتصادي است. شادي و غم اصلا برنامه‌ريزي شده نيست و كاملا ناگهاني به وجود مي‌آيد، داستان فوتبال هم همين گونه است و مي‌تواند ناگهان مردم را خوشحال يا ناراحت كند، به همين خاطر نمي‌توان براي فوتبال و حفظ شادي در جامعه برنامه‌ريزي خاصي را انجام داد.»

فيليپه ماسكويتا، استاد دانشگاه فدرال فلوميننزه درباره جام جهاني در گاردين نوشته است: «ما فوتبال، جام جهاني و تيم ملي‌مان را دوست داريم، اما بايد به چه قيمتي اين جام جهاني در برزيل برگزار شود، اين هزينه‌هاي گزاف در برزيلي كه نياز به اشتغال و غذا دارد، منطقي به نظر نمي‌رسد. دولت نبايد مردم و كارشناسان را به خاطر اعتراضات‌شان محدود كند. در سائوپائولو، پليس با گاز اشك‌آور از مردم استقبال مي‌كرد. تفاوت نگرش مردم نسبت به جام جهاني از 1950 تا امروز دچار تغييرات بسيار زيادي شده است و مردم برزيل پس از 20 سال كشمكش و درگيري همچنان با گرسنگي و فقر مي‌جنگند. ما هم از جام جهاني استقبال مي‌كنيم و براي روح و روان مردم كشورمان خوب است، اما برزيل اين روزها مشكلات زيادي دارد.»

ليلاز در ادامه درباره سفر نكردن بيشتر ايرانياني كه در قرعه‌كشي‌ها براي سفر به برزيل انتخاب شدند، گفت: انتخاب اين افراد از روش صحيحي پيروي نمي‌كند و به صورت رندوم انتخاب مي‌شوند، به همين خاطر تمام اين برگزيدگان مي‌توانند عاشق فوتبال نباشند و به راحتي اين پول را به حساب‌هاي شخصي‌شان مي‌ريزند. مقدار پولي كه به برندگان مي‌رسد رقم نسبتا قابل توجهي است كه مردم مي‌توانند مدت زمان زيادي را از نظر مالي با آرامش سپري كنند، سفر به برزيل هزينه‌هاي بسيار زيادي دارد كه شايد هركسي نتواند از پس اين هزينه‌ها بر بيايد، با شرايط فعلي طبيعي است كه مردم ما ريسك هزينه‌هاي زياد اين سفر را انجام ندهند و از خانه‌هايشان اين بازي‌ها را تماشا كنند.

 مردم ايران هم در بعضي از موضوعات با مخالفان برزيلي موافق و در بعضي ديگر مخالف هستند. نيلوفر، از آن دسته دختراني است كه عاشق فوتبال است، وي در اين باره گفت: «من در اين مدت تمامي خبرهاي مربوط به جام جهاني را دنبال كرده و مي‌كنم، اما واقعا به نظرم بعضي از مردم برزيل درست مي‌گويند و اگر دولت در اين مدت، ميزان اشتغال را بيشتر و شرايط بهتري فراهم مي‌كرد، شايد ميزان خشونت‌ها و اعتراض‌ها كمتر مي‌شد، اما نمي‌توان اين نكته را هم فراموش كرد كه در كشورهايي مثل ايران و برزيل كه بيكاري و تورم براي مردم شرايط سختي را به وجود آورده است، برگزاري اين مسابقات مي‌تواند توريست‌هاي زيادي را جذب كند كه اين مساله اشتغال ايجاد مي‌كند. اما در ايران هم گراني و تورم مردم را نسبت به خيلي از شادي‌ها بي‌تفاوت كرده است. اميدواريم جام جهاني براي ما خوب باشد.»


منتظر جام جهاني مي‌مانيم

اميد يكي ديگر از ايراني‌هايي است كه اين روزها در برزيل به سر مي‌برد، اميد در ريو محل اصلي برگزاري مسابقات است، او گزارش‌هاي متفاوتي از اين شهر مي‌دهد: «ريو برخلاف ديگر شهرهاي برزيل شور و حال خاصي دارد، مردم منتظر برگزاري مسابقات هستند و حتي عده‌يي كه نمي‌توانند هزينه‌هاي سنگين اين مسابقات و هتل را پرداخت كنند، با تدابيري كه در شهر وجود دارد، مي‌خواهند در خيابان‌ها بخوابند. البته بايد به اين نكته هم اشاره كنم كه در ريو هم نسبت به برگزاري اين مسابقات اعتراضات بسيار شديدي شد و همچنان پليس براي برقراري امنيت در خيابان‌هاست.»

بعضي از مردم هم با اينكه شرايط سختي را اين روزها مي‌گذرانند اما منتظر جام جهاني هستند تا شايد بعضي از اين مشكلات را فراموش كنند. علي، شهروند تهراني است كه درباره جام جهاني گفت: «اين‌گونه مسابقات به خصوص كه موضوع آن درباره فوتبال باشد ميان مردم تمام كشورها باعث تزريق شادي است. اين روزها همه در تهران سخت مشغول كار هستند تا بتوانند هزينه‌هاي زندگي خودشان را به دست بياورند، اما قطعا فوتبال و تيم كشورشان براي آنها اهميت زيادي دارد. تب فوتبال در ايران به دلايل مختلفي كم شده است، گراني‌ها، بيكاري و ضعيف بودن تيم ملي ايران از جمله مهم‌ترين دلايلي است كه باعث اين دلسردي شده است. حالا منتظر مي‌مانيم تا ببينيم چند روز ديگر، يكي ديگر از جام‌هاي جهاني فوتبال چگونه مي‌گذرد.»
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین