|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
کد خبر: ۱۸۴۱۷۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰
وی اشاره‌ای هم به سه مکان نگهداری متفاوت آرزو از بدو عمل جراحی تا‌کنون داشت و گفت: امکانات و وسعت این مکان‌ها به صورت پلکانی افزایش پیدا کرده و با نصب دوربین مدار بسته روند بهبودی حیوان به طور دقیق ثبت و ضبط شده است.
مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «آرزو» یا همان پلنگ رودسر این هفته در زیستگاه اولیه‌اش رهاسازی می شود.

 علی تیموری، مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پلنگ رودسر که پیش از این به دلیل جراحت، تحت عمل جراحی و سایر درمان‌ها قرار گرفته بود به دلیل برخورداری از شرایط جسمی مساعد این هفته در زیستگاه اولیه‌اش رهاسازی می‌شود.

وی با یادآوری این موضوع که آرزو اواسط دی ماه سال گذشته در یکی از انبارهای روستایی از توابع شهرستان رودسر در حالیکه قادر به استفاده از دو پای عقب خود نبود زنده گیری شد، افزود: این قلاده پلنگ پس از زنده گیری و انتقال به تهران و دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تحت سی تی اسکن قرار گرفت و مشخص شد که ستون فقراتش به علت گیر افتادن در تله سیمی که عموماً کشاورزان شمال کشور برای دفع جانوران در مزارع خود مورد استفاده قرار می‌دهند، به شدت آسیب دیده است.

تیموری افزود: در آن زمان احتمال می‌رفت که این حالت منجر به ضایعه نخاعی شده و راه نجاتی برای پلنگ وجود نداشته باشد؛ در نتیجه یکی از راهکارهای پیشنهادی، تزریق دوز بالای داروی بیهوشی برای ممانعت از درد کشیدن حیوان و خواب ابدی برای آن بود.

مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اما مجموعه خصوصی تحت عنوان بیمارستان فتاحیان با انجام عمل رایگان جراحی ستون فقرات و نصب پروتز موفق شد برای نجات این گربه سان در معرض انقراض گامی بزرگ بردارد.

وی اشاره‌ای هم به سه مکان نگهداری متفاوت آرزو از بدو عمل جراحی تا‌کنون داشت و گفت: امکانات و وسعت این مکان‌ها به صورت پلکانی افزایش پیدا کرده و با نصب دوربین مدار بسته روند بهبودی حیوان به طور دقیق ثبت و ضبط شده است.

تیموری یادآور شد: در تمام این مدت وضعیت سلامت پلنگ مذکور از طریق کارشناسان و دامپزشکان زیر مجموعه معاونت محیط زیست طبیعی، دفتر تنوع زیستی و دامپزشک جراح پلنگ پایش شده و سرانجام در کمیته تخصصی تعیین تکلیف آرزو با حضور مدیران ستادی ذیربط، کارشناسان ستادی و استانی، دامپزشکان ستادی، اساتید دانشگاهی و دامپزشک معالج با بررسی مستندات موجود، تصمیم به رهاسازی پلنگ در زیستگاه نخستش گرفته شد.

تیموری با تاکید بر این موضوع که اقدامات تخصصی انجام شده طی دوره اخیر برای احیای گونه گربه سان بزرگ جثه در معرض انقراض در تاریخ سازمان حفاظت محیط زیست بی‌نظیر بوده، ابراز امیدواری کرد آرزو زین پس نیز بتواند به حیات طبیعی خود ادامه دهد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین