|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۱۸۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۲
یک نشریه ایتالیایی با انتقاد از سیاست های جنگ افروزانه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده پس از جنگ دوم جهانی 201 مورد جنگ در سراسر جهان راه انداخته است.
نشریه آنلاین ˈفانوسˈ با اشاره به مقاله ای از ماهنامه آمریکایی ˈAmerican Journal of Public Healthˈ به نقل از ˈدیوید سوانسونˈ نویسنده صلح طلب ، نوشت: پس از پایان جنگ دوم جهانی، 248 مورد جنگ مسلحانه در 153 مکان مختلف در دنیا بوقوع پیوست که از این تعداد 201 مورد مربوط به عملیات نظامی امریکا تا سال 2001 در خارج از مرزهایش می شود و از آن زمان به بعد نیز می توان به جنگ های دیگر مانند افغانستان و عراق اشاره کرد.

در ادامه این مقاله بدون اشاره مستقیم به جنگ ها آمده است : در طول قرن بیستم میلادی 190 میلیون مورد مرگ و میر بطور مستقیم و یا غیر مستقیم با جنگ ها ارتباط داشته است که شمار آن بیش از کل مرگ و میرها در چهار قرن قبل است.

سوانسون افزود: این داده ها در قبال گرایش اکادمیک و کنونی امریکا مبنی بر اعلام ˈمرگ جنگ ˈ بسیار مفید است. کاهش شمار مرگ و میرها باعث شد تا خیلی ها فکر کنند که جنگ درحال ناپدید شدن است. البته جنگ می تواند و باید ناپدید شود اما این تنها درصورتی میسر خواهد بود که ما به وحدت رسیده و منابع لازم برای ناپدید کردن آن را پیدا کنیم.

از 85 تا 90 درصد قربانیان جنگ ها را غیرنظامیان تشکیل می دهند و به عبارتی درقبال هر 10 قربانی غیر نظامی، یک نظامی در میدان نبرد کشته می شود.غیرنظامیان بیشترین آسیب را دیده و دربرخی جنگ های معاصر مورد مرگ و تجاوز قرار گرفته اند.غیرنظامیان از 70 تا 90 درصد قربانیان انفجار مین هایی که از سال 1960 در 70 کشور بوقوع پیوست را تشکیل می دهند.

در ادامه آمده است: نکته اساسی این است که از لحظه ای که از جنگ به عنوان راهی برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع دفاع می شود، نسل کشی شکل گرفته و آغاز می شود. جنگ افروزی تنها باعث نسل کشی می شود و از آن جلوگیری نمی کند.

سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرده است که جنگ علاوه بر ضربه به سلامت کودکان، باعث مهاجرت ها شده و تولیدات کشاورزی را نیز کاهش می دهد و در مناطق جنگی مرگ و میر کودکان و مادران بیشتر شده و کیفیت آب و خدمات بهداشتی بسیار بدتر است. در جنگ بیماری ایدز نیز گسترش می یابد و دسترسی به پزشک سخت می شود.

درحال حاضر بیش از 17 هزار سلاح هسته ای در حداقل 9 کشور جهان ( از جمله 4300 کلاهک هسته ای امریکایی و روسی که می توانند در عرض 45 دقیقه به هدف برسند) وجود دارند که حتی پرتاب تصادفی یک موشک می تواند باعث فاجعه جهانی و تاریخی شود.

در پایان این مقاله آمده است: آیا لحظه آن نرسیده که استاندارد ابرقدرت جهانی که تنها سبب جنگ و مرگ و میر و بی رحمی شده از بین برود و امریکا متوجه تهدیدهای ناشی از جنگ افزوزی شود که نتیجه آن تنها زیان رساندن به سلامت جوامع است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین