|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۱۸۴۱۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۰
سردار حسین ذوالفقاری با بیان اینکه وظیفه ستاد اربعین قیمت‌گذاری و نرخ‌گذاری نیست، از کاهش بیمه اربعین خبر داد.
 سردار حسین ذوالفقاری با بیان اینکه وظیفه ستاد اربعین قیمت‌گذاری و نرخ‌گذاری نیست، از کاهش بیمه اربعین خبر داد.

حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به نشست امروز کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: نشست خوبی با اعضای کمیسیون عمران برگزار شد که امیدوارم این نشست‌ها تداوم پیدا کند و از کمک‌های مجلس در این زمینه برخودار شویم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه وظیفه ستاد اربعین قیمت‌گذاری و نرخ‌گذاری نیست، افزود: تلاش می‌شود نرخ اربعین نسبت به نرخ‌هایی که به صورت عادی در طول سال از مردم برای سفر به عتبات عالیات اخذ می‌شود همانند بیمه، خدمات سرپایی هلال احمر پایین‌تر باشد و در حال حاضر به صورت متعارف افرادی که به صورت عادی به عتبات مشرف می‌شوند ۱۶ هزار تومان از سوی هلال احمر دریافت می‌شود که اکنون تا ۵ هزار تومان برای ایام اربعین تقلیل یافته است البته ستاد اربعین در این زمینه نرخ‌گذاری نکرده است.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه بیمه افرادی که در طول سال به عتبات عالیات مشرف می‌شوند ۲۲ هزار تومان است، ادامه داد: این رقم هم اکنون تا مبلغ ۱۶ هزار تومان کاهش یافته است لذا تلاش شده که هزینه سفر به اربعین کاهش یابد و رسالت ستاد مرکزی اربعین این است و این موضوع که مطرح می‌شود چرا این مبالغ دریافت می‌شود باید دید که این ارقام در طول سال چه میزان است.

تخصیص هشت و نیم میلیارد تومان بودجه به زیرساخت‌های مهران
وی با بیان اینکه در سال جاری در حوزه زیرساخت‌ها تحولی نسبت به سال‌های گذشته مشاهده می‌شود، یادآور شد: ۴ بانده شدن بین ایلام و مهران کار بزرگی بوده که صورت گرفته است که حدود ۱۰ کیلومتر باقی مانده و این ۱۰ کیلومتر اثر خود را می‌گذارد لذا راه دسترسی مرمت شده و در حال حاضر و صبح امروز هشت و نیم میلیارد تومان بودجه به زیرساخت‌های مهران تخصیص یافت که البته ۱۷ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه از سال گذشته تا به امروز صد میلیارد تومان در استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه صرف زیرساخت‌های این ۴ مرز شده است، افزود: تا نقطه مطلوب فاصله وجود دارد و آنچه که هدف‌گذاری شده بیش از این است، اما تمامی دستگاه‌ها اولویت‌شان مناطق مرزی است که امیدوارم با کمک مجلس و سازمان برنامه و بودجه این وضعیت به نقطه مطلوب برسد.

ذوالفقاری با بیان اینکه نیروی انتظامی ۵۰۰ کانتینر نیاز داشته که بتواند مرز‌ها را از لحاظ فیزیکی کنترل کند تا غیرمجاز‌ها نتوانند از مرز خارج شوند ادامه داد: برای ۳۰۰ کانتینر ۱۲ متری باید ۳۰۰ تریلر به کار گرفته شود تا بتواند این کانتینر‌ها را به دو مرز انتقال دهد که یکی از آن‌ها مرز خسروی بوده که صد کانتینر به این مرز انتقال می‌یابد البته صد کانتینر به صورت امانی از سازمان بنادر و کشتیرانی گرفته شده که در مجموع ۴۰۰ کانتینر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳ هزار کامیون پر از کالا به کشور عراق به عنوان بخش تغذیه ارسال می‌شود، اظهار داشت: حدود ۵۰ هزار خدمه ایرانی در کشور عراق به مردم خدمات می‌دهند که از پزشک تا کارگر به صورت داوطلب این اقدام را انجام می‌دهند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه مراسم اربعین با سایر مراسم‌ها کاملا متفاوت است، افزود: برای صد هزار نفری که به حج واجب اعزام می‌شوند یک سال برنامه‌ریزی می‌شود و تمام برنامه‌ریزی‌ها اعم از محل اسکان تا رفت و برگشت شفاف است، اما درباره اربعین نمی‌توان یک رقم عنوان کرد که آیا دو میلیون و پانصد یا دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به عتبات سفر می‌کنند چرا که مردم خودشان تصمیم می‌گیرند به این سفر بروند یا خیر.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه در سال جاری با طرف عراقی به این توافق رسیدیم که مرز خسروی باز شود، ادامه داد: بخشی از بار مرز مهران به مرز خسروی منتقل می‌شود، اما این موضوع کفایت نمی‌کند چرا که این موضوع شرایط خاص خود را دارد و حرکت باید از سوی بغداد انجام شود لذا طرف عراقی سرمایه‌گذاری فراوانی کرده که بتواند امنیت منطقه را فراهم کند تا زائران بتوانند از این منطقه حرکت کنند.

وی با بیان اینکه استان‌هایی که حرکت آن‌ها از سوی جنوب کشور امکان‌پذیر است تلاش نکنند که از مرز مهران عبور کنند، یادآور شد: مرز مهران ظرفیت خاص خود را دارد لذا اگر از این ظرفیت بیشتر زائر به این منطقه عزیمت کند در مسائل حمل و نقل، بهداشت و درمان و کنترل‌های مرزی مشکلاتی ایجاد می‌شود لذا استان‌هایی که تعیین شده از مرزهای شلمچه و چذابه عبور کنند از همان مرز‌ها برای عبور استفاده کنند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه اگر غیرمجاز‌ها در اربعین امسال اصرار کنند که از مرز عبور کنند کشور عراق مرز مهران را می‌بندد، افزود: در روزهای پایانی سال گذشته مرز را بست و ستاد اربعین شرمنده آن دسته از افرادی شد که دارای ویزا بودند و برای عبور از مرز به منطقه عزیمت کرده بودند، اما دولت عراق مرز را بست و مشکلات بسیاری برای افراد دارای ویزا ایجاد شد.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه نیروی انتظامی برای سال جاری طرح ویژه‌ای اتخاذ کرده است، ادامه داد: دولت عراق اگر غیرمجوز‌ها تلاش کنند که از مرز عبور کنند مرز را می‌بندد، لذا در اربعین امسال بحث عبور و حضور بدون ویزا وجود ندارد و عمده مشکل در سال جاری در مراسم اربعین حضور افراد بدون ویزا است چرا که این افراد تمام محاسبات را به هم می‌ریزند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: دولت عراق اعلام کرده که اگر افراد غیرمجاز بخواهند از مرز‌ها عبور کنند مرز را می‌بندد و اگر این اتفاق بیفتد با بحران مواجه می‌شویم لذا نیروی انتظامی مسئولیت گرفته که از نخستین نفری که غیرمجاز به منطقه مرزی عزیمت می‌کنند انتقال دهد و اگر کسی مقاومت کند برابر با قانون با آن برخورد می‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین