|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۱۸۴۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵
حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، روز شنبه 21 اکتبر به همراه یک هیئت بلندپایه متشکل از ده وزیر، چند مقام مسئول و مشاور برای حضور امضای «توافقنامه شورای هماهنگی» سعودی-عراقی که قرار است فردا یکشنبه صورت بگیرد، وارد ریاض شد.
 حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، روز شنبه 21 اکتبر به همراه یک هیئت بلندپایه متشکل از ده وزیر، چند مقام مسئول و مشاور برای حضور امضای «توافقنامه شورای هماهنگی» سعودی-عراقی که قرار است فردا یکشنبه صورت بگیرد، وارد ریاض شد.

وب سایت شبکه خبری العربیه وابسته به دربار سعودی دقایقی پیش گزارش داد: سه روز پیش از سفر حیدر العبادی ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی در یک تماس تلفنی با نخست وزیر عراق، در باره تقویت روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف و راه‌های توسعه آن از طریق تشکیل «شورای هماهنگی» سعودی-عراقی گفت و گو کرده بود.

امضای توافقنامه «شورای هماهنگی» سعودی-عراقی پس از رایزنی‌ها و دیدارهای متقابل میان مقامات دو کشور در ماه‌های اخیر و پس از دیدار نخست وزیر عراق با پادشاه سلمان، در روز 14 ژوئن در جده، صورت می‌گیرد.

 پس از رایزنی‌های مقامات دو کشور در تاریخ 18 اکتبر فرودگاه بغداد پس از 27 سال شاهد فرود اولین هواپیمای مسافربری سعودی بود.

در همین حال روز پنجشنبه هیدز نویرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با خبرنگاران ضمن اشاره به سفر ریکس تیلرسون وزیر امور خارجه این کشور به سعودی به طور تلویحی به مشارکت احتمالی وی در جلسه افتتاحیه نشست ریاض که با هدف ایجاد «شورای هماهنگی» میان عراق و سعودی برگزار می‌شود، اشاره کرد.

در باره اهمیت این نشست و امضای توافقنامه تشکیل شورای هماهنگی میان دو کشور، سفیر عراق در آمریکا به روزنامه شرق الاوسط گفته است، روابط میان بغداد و ریاض پس از تشکیل «شورای هماهنگی» شاهد تغییراتی بسیار مثبت و در سطح عالی خواهد بود».

 رویترز: عربستان وعراق در خصوص کاهش عرضه نفت خام توافق کردند

در همین حال همزمان با سفر العبادی به سعودی ، خبرگزاری رویترز از بغداد گزارش داد که ' خالد الفالح ' وزیر نفت عربستان و'جبار اللعیبی' همتای عراقی وی امروز شنبه در خصوص همکاری و اجرای قوانین سازمان کشورهای تولید کننده نفت( اوپک ) در خصوص کاهش میزان عرضه نفت خام توافق کردند.

به گزارش رویترز، وزارت نفت عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد خالد الفالح وجباراللعیبی امروز شنبه در دیدار با یکدیگر از توافق دو کشور در خصوص کاهش عرضه نفت خام خبر دادند.
قرار است خالد الفالح و جبار اللعیبی تا ساعاتی دیگر در نشست مطبوعاتی مشترک شرکت کرده و به سوالات خبرنگاران پاسخ دهند.

ایرنا به نقل از خبرگزاری عراق (واع) اعلام کرد خالد الفالح وزیرنفت عربستان در این دیدار میزان تبادل تجاری دو کشور را 170 میلیارد ریال عربستان ذکر کرد.
 
هر 370 ریال عربستان معادل یکصد دلار است.

خالد الفالح در مراسم افتتاح چهل وچهارمین نمایشگاه بین المللی بغداد هم با اشاره به اینکه شکوفایی عراق اکنون آغاز شده است نمایشگاه بین المللی بغداد را یکی از شواهد آن دانست .
 
وی با بیان این مطلب که همه از نقش پیشگام عراق در تمدن امت ما ( امت عربی) اطلاع دارند، تاکید کرد دو کشور عراق وعربستان دارای مشترکات اقتصادی ومواضع راهبردی هستند.

وزیر نفت عربستان با بیان اینکه قیمت نفت در حال بهبود وثبات است ، بازار جهانی نفت را شاهد این بهبود وضعیت دانست .
 
وی در ادامه سخنان خود در مراسم افتتاح نمایشگاه بین المللی بغداد با تقدیر از همکاری عراق وعربستان گفت: بهترین مثال برای بیان اهمیت همکاری وهماهنگی دو کشور،رویکرد اوضاع بازار نفت به سمت بهبود وثبات است.

میدان نفتی مجنون را توسعه می دهیم

به گزارش خبرگزاری رویترز ، «جبار اللعیبی» وزیر نفت عراق در ادامه گفت: تا زمانی که یک شریک خارجی پیدا شود، بغداد با امکانات خودش میدان نفتی مجنون را توسعه خواهد داد.

وزیر نفت عراق گفت با شرکت نفت روسنفت روسیه تماس گرفته است تا از این شرکت بخواهد درباره قرارداد خود با کردها توضیح دهد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین