|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۳
کد خبر: ۱۸۳۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳
آژانس های اطلاعاتی آمریکا در ماه ژانویه ( دی – بهمن ماه) اعلان کرده بودند که از تاثیر مبارزات تبلیغاتی و هک کردن های مسکو بر انتخابات ارزیابی ندارند، اما در گزارش اطلاعاتی آمریکا ذکر شده بود که هدف روسیه کمک به پیروزی نامزد جمهوریخواه این انتخابات، یعنی دونالد ترامپ بوده است.
خبرگزاری رویترز گزارش داد: «مایک پمپئو» رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) روز پنجشنبه گفته است که سازمان های اطلاعاتی آمریکا نتیجه گرفته اند که مداخله روسیه، بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا، تاثیری نداشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛رویترز در ادامه نوشت: آژانس های اطلاعاتی آمریکا در ماه ژانویه ( دی – بهمن ماه) اعلان کرده بودند که از تاثیر مبارزات تبلیغاتی و هک کردن های مسکو بر انتخابات ارزیابی ندارند، اما در گزارش اطلاعاتی آمریکا ذکر شده بود که هدف روسیه کمک به پیروزی نامزد جمهوریخواه این انتخابات، یعنی دونالد ترامپ بوده است.

پمپئو که سابق بر این نماینده جمهوریخواه کنگره و از متحدان ترامپ بوده است، در نشستی در واشنگتن در پاسخ به این سوال که آیا می تواند با قطعیت بگوید که نتایج انتخابات 2016 تحت تاثیر مداخله روسیه تغییری نکرده است، گفت: ' بله! ارزیابی جامعه اطلاعاتی (آمریکا) بر این است که مداخله روسیه در این انتخابات، بر نتیجه آن بی تاثیر بوده است.'

به نوشته رویترز، آدام شیف از نمایندگان دمکرات ارشد عضو کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا از اظهارات پومپئو در این باره انتقاد کرده و در بیانیه ای گفت:' عمیقا از این که پمپئو رئیس سیا امروز اظهار داشت که جامعه اطلاعاتی به این نتیجه رسیده است که مداخله روسیه در نتیجه انتخابات 2016 بی تاثیر بوده، ناامید شدم. در حقیقت جامعه اطلاعاتی به چنین نتیجه ای نرسیده و نمی توانسته برسد.'

وی افزود: 'این اولین بار نیست که پومپئو اظهاراتی در راستای کم اهمیت جلوه دادن اقدامات روس ها، مطرح می کند اما باید بار آخر باشد.'

سیا متعاقبا بیانیه ای منتشر کرد که به نظر می رسید به نوعی پس گرفتن اظهارات پومپئو باشد. دین بوید رئیس اداره روابط عمومی سازمان سیا در این باره گفت: ارزیابی اطلاعاتی در مورد مداخله روسیه در انتخابات، تغییری نکرده است و رئیس سیا نیز قصد نداشته تا چنین چیزی را الغا کند.

خبرگزاری رویترز در ادامه تصریح کرد: روسیه بارها گزارش آژانس های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر مداخله مسکو را در انتخابات این کشور، رد کرده و ترامپ نیز اتهام هرگونه تبانی را میان ستاد مبارزات انتخاباتی خود و مقامات روس، انکار کرده است.

کمیته هایی از سنا و مجلس نمایندگان در کنار رابرت مولر بازرس ویژه این پرونده، تحقیقات در این زمینه را در دست دارند. این بررسی ها به ویژه پس از اخراج جیمز کومی رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) توسط ترامپ در ماه می ( اردیبهشت- خرداد ماه)، بر ریاست جمهوری وی سایه افکنده است. ترامپ پس از اخراج کومی در مصاحبه ای با ان بی سی به تاثیر 'پرونده روسیه' در اخراج کومی اعتراف کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین