|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۴
کد خبر: ۱۸۳۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵
یک مقام روس از آمریکا درخواست کرد مانند روسیه ذخایر تسلیحات شیمیایی خود را نابود کند.
 یک مقام روس از آمریکا درخواست کرد مانند روسیه ذخایر تسلیحات شیمیایی خود را نابود کند.

به نقل از راشا تودی، یک دیپلمات بلندپایه روس از آمریکا و دیگر کشورها درخواست کرد راهی که روسیه در پیش گرفته است را انتخاب کنند و ذخایر تسلیحات شیمیایی خود را منهدم کنند.

ولادیمیر یرماکوف – نایب رئیس بخش کنترل و منع گسترش تسلیحات در وزارت خارجه روسیه – گفت: «ما بزرگترین زرادخانه از این تسلیحات کشتار جمعی را به میراث برده ایم و برنامه‌ای را برای نابودی آن‌ها اجرا کرده ایم.»

وی پیش از برگزاری نخستین جلسه کمیته مجمع عمومی سازمان ملل متحد، پایبندی روسیه به تعهدات خود در توافق‌نامه‌های بین المللی را بار دیگر بیان کرد.

وی گفت: «ما از تمام ملت‌هایی که همچنان تسلیحات شیمیایی در اختیار دارند درخواست می‌کنیم از مثال روسیه پیروی کنند.»

وی با اشاره به آمریکا گفت: «این مسئله به خصوص شامل حال کشوری می‌شود که این کنوانسیون را آغاز کرد و همواره این ایده را مطرح می‌کند و به دلایلی، خود بزرگترین زرادخانه تسلیحات شیمیایی را در اختیار دارد.»

وی همچنین گفت آمریکا که اکنون مالک بزرگترین زرادخانه شیمیایی جهان است، دستاوردهای بزرگ کشورهایی مانند سوریه را زیر سوال می‌برد.

یرماکوف همچنین از چند کشور مانند آمریکا، انگلیس، ایتالیا، لهستان، آلمان و فرانسه که هزینه نابودی تسلیحات شیمیایی روسیه را تامین کرده اند سپاسگزاری کرد.

روسیه در اواخر ماه سپتامبر آخرین ذخایر تسلیحات شیمیایی خود را نابود کرد. ولادیمیر پوتین – رئیس جمهور روسیه – روند نابودی این تسلیحات را به طور مستقیم مشاهده کرد و آن را رویدادی تاریخی خواند.

روز 9 اکتبر، پوتین، کمیسیون ملی خلع تسلیحات شیمیایی روسیه را منحل کرد زیرا این نهاد به اهداف خود دست یافت.

در اواخر ماه سپتامبر، آمریکا برنامه نابودی تسلیحات شیمیایی خود تا اواخر سال 2023 را اعلام کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین