|
|
امروز: شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۸
کد خبر: ۱۸۳۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در ادامه شکاف ها میان دو حزب عمده کُرد در اقلیم کردستان عراق، مسئولان حزب اتحاد میهنی، مسعود بارزانی رئیس این اقلیم را به سرقت نفت برای گسترش و تقویت نفوذ خود متهم کردند.
 به گزارش خبرگزاری فرانسه، در ادامه شکاف ها میان دو حزب عمده کُرد در اقلیم کردستان عراق، مسئولان حزب اتحاد میهنی، مسعود بارزانی رئیس این اقلیم را به سرقت نفت برای گسترش و تقویت نفوذ خود متهم کردند.

به گزارش ایرنا، اختلاف میان حزب دمکرات کردستان عراق به ریاست مسعود بازانی و اتحاد میهنی که توسط 'جلال طالبانی' رئیس جمهور پیشین عراق تاسیس شده در سال های گذشته وجود داشته و حتی در دهه 90 میلادی به درگیری مسلحانه نیز انجامید، اما این اختلاف ها در این اواخر بار دیگر به دلیل مساله همه پرسی که 25 سپتامبر (سوم مهر ماه) در اقلیم کردستان عراق برگزار شد، اوج گرفت.

'الا طالبانی' نماینده پارلمان از اتحاد میهنی کردستان عراق گفت: همه پرسی اقدامی تحمیلی از سوی رئیس اقلیم کردستان بود. وی حاضر به گوش دادن به نظرات همپیمانان نیست در حالی که اتحادیه میهنی پیشنهاد به تعویق انداختن همه پرسی برای زمانی پس از مذاکرات با بغداد با نظارت آمریکا را مطرح کرده بود. بارزانی همچنین به پیشنهادات فواد معصوم رئیس جمهوری عراق برای میانجیگری میان اربیل و بغداد نیز توجه نکرد.

'لاهور شیخ جنکی' مسئول دستگاه مبارزه با تروریسم در منطقه سلمانیه پایگاه حزب اتحاد میهنی نیز گفت: مسعود بارزانی نفت را سرقت و نفوذ خود را تقویت می کند.

'مسعود بارزانی' رئیس حزب دمکرات کردستان که پدرش موسس این حزب بود، در سال 2009 به عنوان رئیس اقلیم کردستان انتخاب شد و پارلمان این اقلیم ریاست وی را از چهار سال برای دو سال دیگر تمدید کرد.

حزب اتحاد میهنی کردستان بر این باور است که مسعود بارزانی تصمیمات یک جانبه اتخاذ می کند، به خصوص این که جلال طالبانی که اوایل اکتبر درگذشت به دلیل بیماری چندان در مسایل سیاسی وارد نمی شد.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، با رد تعویق همه پرسی از سوی مسعود بارزانی و تقدیم زیرساخت های و پایگاه های نظامی که نیروهای پیشمرگ کُرد در خلال عملیات های خود بر ضد داعش از سال 2014 بر آنها تسلط یافتند، اتحادیه میهنی را واداشت تا به مذاکرات باحیدرالعبادی نخست وزیر عراق روی آورد.

یک مقام مسئول در اتحادیه میهنی در کرکوک گفت: برخی از فرماندهان اتحادیه میهنی برای حضور دوباره نیروهای ارتش عراق در شهر کرکوک با این نیروها همکاری کردند و ورود آنها به این شهر بدون درگیری را تسهیل بخشیدند.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق در روزهای نزدیک به همه پرسی اقلیم کردستان عراق اعلام کرده بود که دستور به ورود نیروهای عراقی به کرکوک را خواهد داد و شورای این استان منحل و قانون اجرا خواهد شد اما رهبران کُرد درخواست های بغداد را نادیده گرفتند.

طبق این گزارش، حزب دمکرات کردستان عراق و وزارت پیشمرگه به امور پیشمرگ ها که وابسته به اتحادیه میهنی کردستان در جنوب کرکوک هستند، رسیدگی نمی کنند و سلاح لازم را در اختیار آنها قرار نمی دهند.

نیروهای پیشمرگه وابسته به اتحاد میهنی بر جنوب کرکوک تسلط دارند و نیروهای وابسته به حزب دمکرات کردستان بر شمال و شرق این استان که مورد مناقشه با بغداد است. کردها در تلاش برای انضمام این استان به اقلیم کردستان عراق هستند.

'هیرو ابراهیم احمد' همسر جلال طالبی،حزب دموکرات به رهبری مسعود بارزانی را به اجرای توطئه (علیه خود) متهم کرد.

وی که از اعضای برجسته حزب اتحاد میهنی کردستان عراق است، روز دوشنبه با صدور بیانیه ای حزب دموکرات کردستان عراق را متهم کرد که آنچه امروز در کرکوک می گذرد نتیجه توطئه حزب دمکرات کردستان عراق می باشد.

همسر جلال طالبانی همچنین اتهامات حزب دمکرات کردستان عراق مبنی بر خیانت به کرکوک از سوی اتحاد میهنی (و تسلیم مناطق تحت کنترل خود) به دولت مرکزی را رد کرد.

مسعود بارزانی دراولین واکنش پس ازدرگیری های اخیر در کرکوک اعلام کرد، پیشروی های ارتش عراق در کرکوک به دلیل 'خیانت' برخی از پیشمرگ ها بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین