|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۱۸۳۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۸
عضو مجلس سنای آمریکا هشدار داد: اگر ترامپ از برجام خارج شود، تنها به ایرانی‌ها کمک کرده است.
 عضو مجلس سنای آمریکا هشدار داد: اگر ترامپ از برجام خارج شود، تنها به ایرانی‌ها کمک کرده است.

به گزارش واشنگتن اگزمینر، کریس مورفی، عضو دموکرات مجلس سنای آمریکا، گفت: اگر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، خارج شود فقط به ایرانی‌ها کمک کرده است. سناتور مورفی افزود هیچ دلیلی برای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای وجود ندارد، چون ایران هنوز آن را نقض نکرده است.

مورفی مدعی شد مشاوران خود ترامپ هم نمی‌خواهند که او پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نکند؛ چون این توافق مانع دستیابی آن‌ها به سلاح هسته‌ای می‌شود. این عضو سنا افزود ممکن است این توافق کامل نباشد و نقص‌هایی داشته باشد؛ اما بهتر است که ترامپ با وجود این توافق کار کند نه اینکه بخواهد از شر آن خلاص شود. اگر ترامپ بخواهد از توافق هسته‌ای خارج شود، این اقدام هرآنچه ایرانیان بخواهند را در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد.

این سناتور دموکرات هشدار داد: «حتی یک نفر از مشاوران رئیس جمهور به او توصیه نکرده است تا پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نکند. هیچ شانسی برای مذاکره مجدد بر سر توافق وجود ندارد. نه ایرانی‌ها و نه اروپایی‌ها حاضر به مذاکره مجدد نخواهند بود. اگر همانطور که رئیس جمهور تهدید می‌کند بخواهیم از توافق خارج شویم ایران هرچه را می‌خواهد بدست خواهد آورد. آن‌ها می‌توانند برنامه هسته‌ای شان را از سر بگیرند، چون ما ناقض توافق بوده ایم. در چنین شرایطی آن‌ها قربانی به نظر می‌رسند».

مورفی گفت: ایران تاکنون طبق توافق عملکرده است و اقدامی که موجب تایید نشدن پایبندی ایران به توافق باشد، اتخاذ نکرده است. این سناتور در ادامه مدعی شد: «حق با مک مستر، مشاور امنیت ملی، است؛ سایت‌های نظامی بطور منظم مشمول بازرسی‌ها نیستند، اما ما این حق را داریم که در هر زمانی که احساس کنیم فعالیت هسته‌ای در این سایت‌ها از سر گرفته شده است برای بازرسی درخواست می‌دهیم. ما هیچوقت درباره چنین درخواستی مشکل نداشته ایم».

مورفی گفت: شکایت دولت درباره ناموفق بودن توافق بی مورد است؛ چون کنگره این اختیار را دارد که تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کند. او گفت: البته دولت تاکنون نخواسته است این تحریم‌ها اعمال شود. مورفی در این باره گفت: «رئیس جمهور این تحریم‌ها را اجرا نکرده است؛ بنابراین کاخ سفید نمی‌تواند شکایت کند که ایران هنوز در منطقه همان رفتار را دارد. رئیس جمهور از قدرتی که به او داده ایم برای متوقف کردن این رفتار استفاده نمی‌کند».
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین