|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
کد خبر: ۱۸۲۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۳
معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا در پیامی توئیتری به انتقاد از سیاست‌های ضد ایرانی ترامپ پرداخت.
 معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا در پیامی توئیتری به انتقاد از سیاست‌های ضد ایرانی ترامپ پرداخت.

جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا در صفحه شخصی اش در توییتر نوشت تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور کنونی آمریکا برای تایید نکردن توافق هسته ای با منطق و شواهد در تضاد است و ضربه جبران ناپذیری به نقش آمریکا در جهان وارد می کند.

جو بایدن نوشت، دو سال پیش آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین به توافقی تاریخی با ایران رسیدند که مسیر دستیابی این کشور را به تسلیحات هسته ای مسدود می کرد. آن توافق اکنون در حال اجراست و آمریکا و متحدان ما امنیت بیشتری دارند.

حقیقت آن است که ایران به تعهداتی که در چارچوب توافق پذیرفته، پایبند است. آژانس بین المللی انرژی اتمی هم این را تایید کرده است. متحدان ما در اروپا هم پایبندی ایران را تایید کرده اند. حتی دولت ترامپ دوبار پایبندی ایران را تایید کرده است. بنابراین تصمیم امروز رئیس جمهور برای تایید نکردن توافق هسته ای با منطق و شواهد در تضاد است. این تصمیم موجب می شود امنیت ملی آمریکا بی دلیل تهدید شود و ضربه ای جبران ناپذیر به نقش رهبری آمریکا در جهان وارد می کند. یکجانبه به خطر انداختن توافق هسته ای، ایران را منزوی نمی کند بلکه ما را منزوی می کند.

هفته پیش جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، در کنگره شهادت داد باقی ماندن آمریکا در توافق هسته ای در راستای منافع ملی آمریکاست. رئیس جمهور به هنگام اعلام تصمیم خود حتی یک مورد موثق ارائه نکرد که با ارزیابی وزیر دفاع متناقض باشد، چون نمی توانست پیدا کند. در عوض او به قیمت به خطر انداختن امنیت فرد فرد اتباع آمریکایی، دست به سیاست بازی زد.

وی در ادامه پیام توئیتری خود نوشت: پیامدهای زیان بخش اقدام امروز رئیس جمهور به بیرون سرایت می کند و از توانایی مان برای حل سایر بحران ها می کاهد. از امروز به بعد رهبری کره شمالی چه انگیزه ای برای مذاکره با آمریکا، چین و سایر شرکا برای دستیابی به راه حل سیاسی بحران هسته ای در شبه جزیره کره دارد؟ از امروز به بعد چرا سایر کشورهای جهان برای دستیابی به راه حلی سیاسی با ما همراه شوند که ممکن است خودمان آن را محترم نشماریم؟ از امروز به بعد حرف آمریکا در جهان چقدر ارزش دارد؟

اکنون مسئولیت (حفظ) نقش رهبری و اعتبار آمریکا بر دوش کنکره است. امیدوارم اندیشه منطقی پیروز شود و اعضای کنگره به شهادت کارشناسان و تشکیلات امنیت ملی گوش دهند و آسیبی که از وضع دوباره تحریم های ایران و نقض تعهدات تصریح شده در توافق وارد خواهد شد، تشخیص دهند. امیدوارم کنگره کاری انجام دهد که رئیس جمهور به انجامش تمایلی ندارد: تضمین کند اقدامات ما به اجماع جهانی درباره چگونگی رویارویی با چالش مرتبط با ایران کمک کند، به جای این که آن را به خطر بیاندازد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین