کد خبر: ۱۸۲۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
استراتژی جدید آمریکای ترامپ شامل سه بخش است که عبارتند از 1- تشدید نظارت بر توافق هسته‌ای بطوری که دستیابی ایران به یک سلاح را سخت‌تر می‌کند.
 روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:رئیس جمهور آمریکا بدون آنکه به تجربه 38 سال گذشته دولتمردان کشورش در دشمنی با ملت ایران و شکست آنها توجه کند و بدون آنکه به توصیه‌های دولت‌های امضا‌کننده برجام اعتنائی نماید، استراتژی جدید دولت خود در قبال برجام را دیشب اعلام کرد. براساس این استراتژی فعلاً دولت آمریکا درباره پای بندی ایران به برجام نظر مثبت یا منفی ندارد و خواسته‌هائی را مطرح می‌کند که نشان دهنده زیاده خواهی این دولت است.

استراتژی جدید آمریکای ترامپ شامل سه بخش است که عبارتند از 1- تشدید نظارت بر توافق هسته‌ای بطوری که دستیابی ایران به یک سلاح را سخت‌تر می‌کند.

2- رسیدگی به برنامه موشکی بالستیک ایران

3- مقابله با فعالیت‌های ایران که به عقیده ترامپ منجر به بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه می‌شود.
مبنای ظاهری این خواسته‌های ترامپ این است که او برجام را یک توافق پرضرر برای آمریکا می‌داند و معتقد است این توافق به ایران اجازه می‌دهد سرانجام به سلاح اتمی دست یابد و اگر نظارت‌ها سخت‌تر شوند مانع دست یابی ایران به سلاح اتمی خواهند شد.

برخلاف این مبنای ظاهری، واقعیت این است که صحنه گردانان سیاست خارجی آمریکا که لابی صهیونیستی نیز بخش قابل ملاحظه‌ای از آن را تشکیل می‌دهد، از اینکه طرح‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه با شکست مواجه شده و با پیروزی‌هائی که جبهه مقاومت در سوریه،‌ عراق و لبنان به دست آورده است، موجودیت رژیم صهیونیستی نیز به خطر افتاده، سخت نگران هستند و با توسل به برجام درصدد انتقام گرفتن از ایران برآمده‌اند. انتخاب ایران برای اعمال این استراتژی به دلیل این است که آنها ایران را محور اصلی جبهه مقاومت می‌دانند و معتقدند اگر ایران را تحت فشار قرار دهند می‌توانند برای طرح شیطانی خود در منطقه که سلطه بر خاورمیانه است راه نجاتی پیدا کنند.

این نگرش خام، نشان دهنده درس نگرفتن دست اندرکاران کنونی سیاست خارجی آمریکا از 38 سال برخورد با ایران و تحمل شکست‌های پیاپی از ملت ایران است. در سخنان ترامپ، اعتراف به استواری برجام کاملاً مشهود است و این اعتراف به ویژه برای کسانی که در داخل کشور تلاش می‌کنند تمام کاسه و کوزه‌ها را بر سر برجام بشکنند قابل توجه و عبرت گرفتن است. علاوه بر این، بخش‌های سه گانه استراتژی ترامپ نشان دهنده شیطانی بودن این استراتژی و اهداف زیاده خواهانه وی و سایر دست اندرکاران کاخ سفید است.

تشدید نظارت بر توافق هسته ای، اگر به معنای نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، این آژانس طبق گفته دبیرکل خود، آمانو، تاکنون شدیدترین و دقیق‌ترین نظارت را اعمال کرده و هشت بار اعلام نموده که ایران به تعهدات خود در برجام پای بند بوده و تخلفی صورت نگرفته است. اگر منظور این است که جائی غیر از آژانس و مثلاً آمریکا این نظارت را اعمال کند، این یک خواسته غیرمنطقی و خلاف برجام است و ایران هرگز تن به چنین خواسته قلدرمآبانه‌ای نخواهد داد.

رسیدگی به برنامه موشکی بالستیک ایران، یک خواسته شیطانی و مداخله جویانه است که ترامپ به دلیل روحیه شدیداً استکباری خود خواهان محدود ساختن صنایع موشکی ایران است، خواسته‌ای که مستقیماً با امنیت کشور و بنیه دفاعی آن در تضاد است و هیچکس حق ندارد در این زمینه اظهارنظر کند. مسئولان ایرانی بارها اعلام کرده‌اند مسائل موشکی ایران بهیچوجه قابل مذاکره نیست و به هیچ کشور و دولت و شخصی اجازه داده نخواهد شد برای ایران در این زمینه تعیین تکلیف کند.

خشم ترامپ از قدرت موشکی ایران و از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این دلیل است که اکنون ایران به دلیل برخورداری از صنایع پیشرفته موشکی و نیروی نظامی قدرتمند، به یک دژ تسخیرناپذیر تبدیل شده است. تلاش آمریکای ترامپ برای کاهش دادن این قدرت، مقدمه‌ای برای اجرای استراتژی شیطانی ساکنان کاخ سفید در منطقه است. آنها ایران قدرتمند را مانع اجرای این استراتژی می‌دانند و برای برطرف ساختن این مانع تلاش می‌کنند اما ملت ایران و مسئولان متحد این کشور به هیچ شخص و کشوری اجازه مداخله در این زمینه را نخواهند داد و مانند گذشته شیطان بزرگ را ناکام خواهند ساخت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین