|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۱۸۲۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۸
سهم بازیکنان بارسلونا در بین گزینه‌های توپ‌طلا از همیشه کمتر شده است.
سهم بازیکنان بارسلونا در بین گزینه‌های توپ‌طلا از همیشه کمتر شده است.

با انتشار لیست نهایی نامزدهای دریافت توپ طلا، افت چشمگیر بارسلونا در این لیست مشهود است. آبی‌واناری‌ها که در سال‌های اخیر سلطه زیادی در کسب جوایز بزرگ دنیای فوتبال داشتند، دیگر اوضاع برای‌شان مثل قبل پیش نمی‌رود. بعد از برگزاری بازی سوپرکاپ اسپانیا بود که جرارد پیکه، مدافع سرشناس بارسا در صحبت‌هایی گفته بود: «حالا دیگر بهترین تیم دنیا نیستیم.» و لیست منتشره توسط مجله فرانس فوتبال و کاهش تعداد بازیکنان بارسا در لیست نامزدهای دریافت توپ طلا، تصدیقی بر این صحبت است. امسال تنها لوئیس سوارس و لیونل مسی از جمع بازیکنان آبی‌واناری در این لیست قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که از سال 2005 به بعد، هیچ وقت سابقه نداشته بارسا تنها 2 نماینده در لیست نامزدهای نهایی کسب توپ طلا داشته باشد. در آن سال بود که بارسا توانسته بود پس از پشت ‌سر گذاشتن بحران‌های متعدد، قهرمان لالیگا شود. در آن سال رونالدینیو و اتوئو در لیست نامزدهای نهایی کسب توپ طلا قرار گرفته بودند. قبل از آن و در سال 2003، بارسا تنها یک نماینده به نام رونالدینیو در آن لیست داشت؛ در سالی که رونالدینیو تازه به بارسا منتقل شده بود و دلیل قرار گرفتنش در آن لیست، عملکردش در بارسا نبود و به خاطر درخشش در جام جهانی‌ 2002 و فصل خوبش در پی‌اس‌جی جزو نامزدهای دریافت توپ طلا لقب گرفته بود. در سال 2002 هم بارسا تنها ریوالدو را در این لیست می‌دید.

اما در سال‌های طلایی باشگاه کاتالان، اوضاع برای این تیم فرق کرد و در سال 2011 بود که مسی، ژاوی، اینیستا، ویا، آبیدال، آلوس و پیکه از بارسایی‌ها در لیست نامزدهای دریافت توپ طلا قرار گرفتند. در سال 2010 هم به لطف قهرمانی اسپانیا در جام جهانی‌ آفریقای جنوبی، بارسایی‌ها نماینده‌های زیادی در لیست نامزدهای توپ طلا داشتند (6 بازیکن از بارسا): مسی، آلوس، ژاوی، اینیستا، ویا و پویول. کسب دومین قهرمانی سه‌گانه توسط باشگاه کاتالان باعث شد تا آنها 6 نامزد در لیست نهایی توپ طلا داشته باشند: مسی، نیمار، سوارس، ماسچرانو، اینیستا و راکیتیچ.

سال‌ها برای بارسا گذشت‌؛ ژاوی یکی از موفق‌ترین مهره‌های تاریخ بارسا در سال 2015 از این تیم جدا شد. حالا اینیستا در سن 33 سالگی از روزهای اوجش فاصله گرفته ولی طبق تصمیم کارشناسان فرانس فوتبال دیگر در سطحی نیست که بتواند در لیست نامزدهای دریافت توپ طلا قرار بگیرد. جدایی نیمار از بارسا هم یکی دیگر از دلایل کاهش نمایندگان تیم کاتالان در این لیست است. او از زمان انتقالش به فوتبال اروپا در سال 2013، یکی از بهترین‌های این روزهای دنیای فوتبال است و همیشه نامش را در جمع نامزدهای نهایی دریافت جوایز مختلف می‌بیند. ماسچرانو و راکیتیچ که در سال 2015 در لیست نامزدها بودند هم حالا دیگر نام‌شان را در این لیست نمی‌بینند.

بوسکتس (که در سال 2012 در این لیست بود) و پیکه (در سال 2011) و... حالا دیگر جزو برترین‌های دنیای فوتبال، حداقل به انتخاب کارشناسان فرانس فوتبال نیستند و بازیکنانی مثل یحیی توره (در سال 2008 در این لیست بود)، آبیدال یا آلوس (در سال 2011)، حالا دیگر در رختکن بارسا حضور ندارند و همین‌ها باعث شده تا بارسایی‌ها نمایندگان کمی در لیست برترین‌های توپ طلا داشته باشند. آنچه مسلم است این است تنها بحث جام‌های قهرمانی مطرح نیست و تأثیرگذاری در دنیای فوتبال هم نکته مهمی است که باعث شده بارسایی‌ها در این زمینه دچار افت شوند.

نمایندگان بارسا در لیست نامزدهای نهایی توپ طلا در سال‌های اخیر:
2017: لوئیس سوارس و مسی
2016: اینیستا، مسی، نیمار و سوارس
2015: مسی، سوارس، ماسچرانو، نیمار، اینیستا و راکیتیچ
2014: اینیستا، ماسچرانو، مسی و نیمار
2013: مسی، اینیستا، ژاوی و نیمار
2012: مسی، اینیستا، پیکه، ژاوی و بوسکتس
2011: مسی، ژاوی، اینیستا، ویا، آبیدال، پیکه و آلوس
2010: ژاوی، اینیستا، پویول، ویا، آلوس و مسی
2009: مسی، اینیستا، ایبراهیموویچ، آنری، ژاوی و یحیی توره
2008: مسی، ژاوی و اتوئو
2007: مسی، رونالدینیو و اتوئو
2006: اینیستا، مسی، نیمار و سوارس
2005: رونالدینیو و اتوئو
2004: دکو، اتوئو و ژولی
2003: رونالدینیو

منبع : خبر ورزشی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین