|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۱۸۲۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۶
اظهارات ایرج فاضل درباره پرونده پزشکی عباس کیارستمی و اتفاقی که برای او در بیمارستان جم رخ داد، با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شد.
  اظهارات ایرج فاضل درباره پرونده پزشکی عباس کیارستمی و اتفاقی که برای او در بیمارستان جم رخ داد، با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شد. اما جدای از آن وعده‌های وزیر بهداشت در مراسم سالگرد درگذشت کیارستمی مبنی بر گرفتن پرونده پزشکی این کارگردان یکی دیگر از مواردی بود که در این مدت به آن اشاره شد. حالا خانواده عباس کیارستمی در نامه‌ای به وزیر بهداشت از او خواسته‌اند، به وعده‌هایش عمل کند. آنها نوشته‌اند:

وزیر محترم بهداشت و درمان پزشکی
جناب آقای دکتر قاضی‌زاده هاشمی
با سلام و احترام
در سه ماه گذشته، در حالی که منتظر بودیم، گزارش پرونده پزشکی زنده‌یاد عباس کیارستمی را تحویل بگیریم، هرازچندگاهی یکی از مسئولان پرونده سخنی گفت که داغ ما را تازه‌تر و امیدواری ما را کمرنگ‌تر کرد. این تأثر و ناامیدی فارغ از اینکه حاصل اندوه فقدان هنرمندی بزرگ است وقتی ابعاد عمیق‌تری پیدا کرد که تأثیر خطای پزشکی و قصور پزشکان معالج در آن آشکار شد و مورد پرسش‌هایی جدی قرار گرفت اما از سوی همکاران شما در نظام پزشکی کوچک و نادیده گرفته شد.

جناب آقای وزیر
ما از همان آغاز تشکیل پرونده پزشکی برای عباس کیارستمی در بیمارستان جم، فقط به‌دنبال پاسخ به سؤالاتی بودیم که با وجود دلواپسی فراوان هیچ گاه جوابی برای آن دریافت نشد؛ نه شروع رقابتی که حالا منتظر باشیم که داورانی برنده یا بازنده‌اش را اعلام کنند. البته که بازنده همه ماییم که هنرمندی چنین گرانمایه را به ارزانی از دست داده‌ایم و باز البته بازنده آنانند که به جای همدردی، به جای پاسخ به ابهامات، به جای درک وضعیت روحی آسیب‌دیدگان، فضا را به میدان نبردی صنفی تبدیل کردند.

متأسفانه چند روز پیش نیز دکتر ایرج فاضل رئیس سازمان نظام پزشکی درگفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس با تکرار ادعاهای سابق و انداختن توپ در زمین پزشکان فرانسوی، خاطرنشان کرده‌اند که «همیشه سعی می‌کنیم از کاه-کوه بسازیم». در حالی که در جریان اتفاقاتی که برای عباس کیارستمی افتاد درواقع سعی شد از کوه- کاه بسازند و بدون در نظر گرفتن وضعیت بیمار و شرایط اجتماعی و هنری او با سهل‌انگاری، موضوع را کوچک و حقیر و بی‌دلیل برای ادامه دادن جلوه بدهند.

جناب آقای وزیر
جنابعالی در مراسم بزرگداشت تصریح کردید که «مردم و افکارعمومی باید پاسخ این پرسش‌ها را بدانند که چگونه کیارستمی عمل شد؟ اگر ایشان نیاز به عمل داشتند، چرا اتفاقات بعدی رخ داد و عمل‌ اول منجر به عمل دوم و عمل‌های بعدی شد و چرا وقتی وضعیت ایشان وخیم و اضطراری شد و بیمار در حال شوک عفونی قرار گرفت تازه وزارت بهداشت در جریان قرار گرفت؟» پاسخ به چنین سؤالاتی آیا کاهی است که از آن کوه ساخته شده که آقای فاضل برای چندمین بار آن را تکرار می‌کنند؟
در آن جلسه همچنین وعده دادید طی برگزاری جلساتی با رئیس جمهوری و رئیس قوه قضائیه تلاش خواهید کرد در روند ارائه گزارش نهایی پرونده عباس کیارستمی تعجیل شود. با این حال و بعد از گذشت سه ماه همچنان هیچ خبری از گزارش پرونده ایشان به خانواده و به وکلای آنها تحویل داده نشده است.
نیازی به توضیح ندارد که در اختیار گرفتن و مطالعه پرونده پزشکی یکی از حقوق اولیه هر بیمار و همراهانش است، حقی که با‌وجود همه پیگیری‌ها و وعده‌های داده شده، هنوز محقق نشده و ما همچنان به این گزارش دسترسی نداریم.

جناب آقای وزیر
همچنین در جلسه یازدهم مرداد در دفتر جنابعالی در حضور آقای دکتر زالی رئیس وقت سازمان نظام پزشکی اعلام شد که براساس درخواست و تأکید جنابعالی و دستور ایشان، این پرونده برای بررسی مجدد به هیأت عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی ارجاع داده شده، اما آقای فاضل رئیس جدید سازمان نظام پزشکی در اقدامی غیرقانونی، ارجاع و بررسی پرونده در هیأت عالی را متوقف و تشکیل دادگاه‌های ویژه برای رسیدگی به پرونده بیماران را ممنوع اعلام کرده است. درخواست خانواده عباس کیارستمی و دوستان او از شما، اجرای وعده و قولی است که خودتان در مراسم بزرگداشت به زبان آورده‌اید.

جناب آقای وزیر
اگرچه جنابعالی و همکاران شما تأکید کرده‌اید که حساب شما را از دوستان پزشک قانونی و نظام پزشکی جدا کنند اما بدون‌شک تا زمانی که این گزارش در اختیار ما و وکیل خانواده قرار نگیرد ظاهراً نمی‌توان از اظهارنظرهای نابخردانه و دردناک این چنینی جلوگیری کرد تا هیچ مقامی به خود اجازه ندهد که مرگ عباس کیارستمی و هر بیمار دیگری را به «کاه» توصیف کند و خانواده‌اش را به خاطر پیگیری پرونده‌اش به جوسازی وسیاه‌نمایی متهم کند.

جناب آقای وزیر
ما می‌دانیم که نظام پزشکی ایران مانند هر نظامی که توانایی‌های انسانی در آن دخیل هستند، از اشتباه مبرا نیست و درگذشت عباس کیارستمی آخرین ضایعه به خاطر خطای پزشکی نخواهد بود. اما بدون شک با شرایط پیش آمده و آگاهی مردم، پس از این تضییع حقوق بیماران براحتی اتفاق نخواهد افتاد. تصویر سینمای ایران از پزشکان همیشه پاک بوده است. اینک برای پالایش این لکه بی‌اعتمادی بر لباس سفید پزشکان، به تلاش بیشتری از سوی همکاران شما نیاز است. به قولی لباس سفید همیشه زودتر چرک می‌شود.

جناب آقای وزیر
فراموش نکنید که ما منتظریم و نگاه‌تان می‌کنیم.

منبع : ایران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین