|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۱۸۲۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶
درهمین روزهای اخیر یکی از خویشان سببی ام که مشتاقانه منتظر تولد دومین فرزندش می باشد با دلی نگران پس از ذکر مشکلات اخلاقی و سیاسی و اقتصادی کشور می پرسید آیا کاردرستی کردم که پای فرزند دیگری را به این فضای آلوده باز کردم ؟ چیزی نگفتم و جوابی نداشتم که بگویم ، فقط سکوت اختیار کردم و غم بر دل و جانم نشست . زیرا :
بهشتی، مرتضی - حق موضوعی است که دستیابی به آن لازمه داشتن زندگی توآم با آرامش است و نبود آن از موجبات ظهور استبداد و ودوری مردم از یکدیگر و شاهد انزوا و افسردگی آحاد جامعه می باشد.

درهمین روزهای اخیر یکی از خویشان سببی ام که مشتاقانه منتظر تولد دومین فرزندش می باشد با دلی نگران پس از ذکر مشکلات اخلاقی و سیاسی و اقتصادی کشور می پرسید آیا کاردرستی کردم که پای فرزند دیگری را به این فضای آلوده باز کردم ؟ چیزی نگفتم و جوابی نداشتم که بگویم ، فقط سکوت اختیار کردم و غم بر دل و جانم نشست . زیرا :

1- قرار بود با پیروزی انقلاب و به حاکمیت درآمدن احکام اسلام ؛ دل های مردم با یکدیگر دوست باشند و با دوستی دل ها ، نمایشگر بخشی از فضای زیبا و عاشقانه دوره حکومت حضرت صاحب الامر باشیم چون بعضی ها مدعی هستند که ما باید زمینه ظهور را فراهم کنیم در حالی که نمی دانند ، فراهم شدن زمینه ظهور حجت خداهم در دست با کفایت خود ایشان است ما ذره ای هم در مقابل این دردانه عالم آفرینش نیستیم .

2- قراربود ملتی داشته باشیم که به شایعات بی توجه باشند و شایعات را ساخته و پرداخته دشمنان بدانند و بدان بی توجه باشند اما تخلفات و مفاسدسیاسی و پولی و اخلاقی آن قدر گسترده شده است که به محض شنیدن ، منتشر می کنیم زیرا دانسته ایم که دیر یازود معلوم می شود شایعه ای در کار نبوده بلکه حقیقت داشته است .

3- فراربود مطالبات مردم را پاسخگو باشیم و هیچ مقامی خود را مستثنی از جواب دهی نداند ، اما شاهد هستیم که صریحاً مقاماتی هستند که اطراف خویش هاله ای از نور ایجاد کرده اند و کسی را یارای رسیدن به آن جایگاه و پرسش از چرایی این همه فساد نمی باشد .

4- قراربود با سقوط سلطنت خودکامه پهلوی راه به روی خودکامگی ها بسته شود اما دایره شیفتگا ن فدرت روبه افزایش کذاشته شد و برخی سمت ها و پست ها قیمت خاص پیدا کرده و اگر آورده ی اقتصادی و سیاسی نداشته باشی نمی توانی پله های ترقی را طی کنی .

5- قراربود فقر را از چهره جامعه بزداییم لکن روز بروز وسال به سال در یغ از یک خبر خوش در کاهش فقر . اخیراً رئیس کمیته امداد امام اعلام داشته : 10 الی 12 میلیون از مردم کشورم گرفتار فقر مطلق می باشند ... !!! و متاسفانه احساس می شود حاکمیت به داشتن چنین مشکلاتی عادت کرده و کسی از فقر مردم اظهار شرم نمی کند و تسلیم فقر افسار گسیخته شده اند .

6- قراربود فاصله طبقاتی کاهش پیداکند و الفاظ و اسامی چون مستضعفین را در ادبیات سیاسی و اجتماعی کشور جاری کردیم لکن کار به جایی رسیده که رانت خواران و بهره جویان سیاسی و خانواگی حاکمان ؛ داشته های پولی و کاری خود را حاصل داشتن « ژن » خوب می دانند ودیگرانی که اهل محاسبه بوده و خرجشان را با برجشان تنظیم می کرده اند را افراد ساده با ژن منفی معرفی می کنند .

7- قراربود همه در مقابل قانون مساوی باشند و کسی را بر دیگری برتری نباشد اما...

8- قرار بود انقلاب دل ها را صادر کنیم لکن برخلاف ادعاهای نهادهای رسمی ؛ نتوانسته ایم با جهان خارج از کشورمان همزبانی و همدلی پیداکنیم ؛ همانطور که نتوانستیم با مردم خودمان همراه وهمدل بشویم و جامعه ای همسان و یک رنگ داشته باشیم . نفاق و تملق و دروغ شاخص اصلی عموم مردم شده است و این امر سایه بر تجارت با بازرگانان خارجی هم انداخته است و اطمینان نمی کنند ، با طرف ایرانی معامله کنند چون به خاطر سه خصلتی که اشاره شد ، هر نوع معامله ای از ریسک بالایی برخوردار می باشد .

9- قراربود احکام اسلام در تجارت و زندان و بانکداری و ازدواج و معاملات روز مره مردم و نظام قضایی ؛ جاری شود لکن متاسفانه در بیشتر مواقع و موضوعات کمتر نشانی از احکام اسلام در اداره اقتصادی و سیاسی و فرهنگی کشور دیده می شود و آن چه که بیش از حقیقت دین به چشم می آید ؛ ادعای داشتن دین و دوستی ساحت مقدس ولی الله الا عظم ( ع ) است .

10- قراربود با پیروزی انقلاب ؛ نظم نوین برخاسته از دستورات نورانی قرآن را برقرارکنیم ولی متاسفانه شرایط به گونه ای شده است که هم پیمان بی توقع در منطقه و جهان نداریم و اگر کشوری هم کنارماست و یا در قطعنامه های شورای امنیت از حقوق ایران دفاع می کند ، بهره هایی است که از ایران نصیبش می شود ، « گربه برای رضای خدا موش نمی گیره » . چنین یاد گرفته بودیم که می خواهیم نه شرقی و نه غربی باشیم، آیا چنین اتفاقی افتاد است؟ به امید روزهای آرام.

دکتر مرتضی بهشتی، حقوقدان و پژوهشگر


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین