کد خبر: ۱۸۲۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸
کارشناسان واکنش مثبت نخست وزیرپاکستان برای سفر به دهلی نو در اولین روزهای شکل گیری دولت جدید هند به رهبری نارندار مودی را بیانگر عزم اسلام آباد جهت بهبود روابط با دهلی نو ارزیابی کرده اند.
بازتاب های حضور ˈمحمد نواز شریفˈ نخست وزیر پاکستان در مراسم سوگند ˈنارندار مودی ˈ نخست وزیر جدید هند همچنان ادامه دارد و اکنون به ردوبدل کردن ˈشال ˈ و ˈساریˈ بین دو طرف رسیده است.

مطبوعات هند خبر داده اند که ˈنواز شریفˈ یک قطعه پارپه ساری را به مادر مودی هدیه کرده است.

مودی از نخست وزیر پاکستان نواز شریف بخاطر ارسال یک قطعه ساری سفید (لباس سنتی زنان هندی و پاکستانی ) به مادر خود تشکر کرد.

نخست وزیر هند روز جمعه در توویتر نوشت: نواز شریف یک قطعه ساری سفید بسیار زیبا برای مادر من فرستاده است. من واقعا از وی تشکر می کنم و آن را هر چه سریع تر برای مادرم خواهم فرستاد.

زمانیکه حدود دو هفته قبل شریف نیز از دهلی نو به منظور شرکت در مراسم سوگند مودی دیدن کرد، نخست وزیر جدید هند نیز یک قطعه شال هندی را برای مادر نواز شریف ارسال کرده بود.

پس از حضور خبرساز نخست وزیر پاکستان در مراسم سوگند نارندرا مودی نخست وزیر جدید هند از حزب ملی گرای ˈبهارتیا جاناتا ˈ این دو مقام برای نخستین بار بایکدیگر در دهلی نو دیدار و گفت گو کردند.

نواز شریف پیش ازاین دیدار و هنگام ورود به دهلی نو گفته بود که پیام صلح را به هند آورده و امیدوار است که مسیر بهبود روابط دو جانبه که از زمان نخست وزیری آتل بیهاری واجپایی از حزب بهاراتیا جاناتا (بی جی پی ) در سال 1999 قطع شده، اکنون با به قدرت رسیدن نخست وزیر دیگری از این حزب دوباره پی گرفته شود.

وی با اشاره به تعهد جدید دولت های هند و پاکستان برای صلح و ثبات منطقه، اظهار امیدواری کرده که فصل جدیدی در روابط دو کشور گشوده شود.

حضور نواز شریف در مراسم تحلیف مودی یکی از خبرسازترین اتفاقات اخیر بوده است. برخی منابع در دو کشور از حضور نخست وزیر پاکستان در هند ابراز ناخشنودی کرده اند.

روابط هند و پاکستان، بخصوص در سال های آخر دولت حزب کنگره دچار تنش های بسیاری بود. ادعای هند مبنی بر تعدی پاکستان به مرزهای این کشور و پشتیبانی از اقدامات تروریستی از مهمترین دلایل این تنش ها بوده است.

به گفته منابع خبری، نخست وزیر پاکستان نیز از مودی برای دیدار از کشورش دعوت کرده است.

کارشناسان واکنش مثبت نخست وزیرپاکستان برای سفر به دهلی نو در اولین روزهای شکل گیری دولت جدید هند به رهبری نارندار مودی را بیانگر عزم اسلام آباد جهت بهبود روابط با دهلی نو ارزیابی کرده اند.

برخی از رسانه ها در دو کشور با انعکاس گزارش های مختلف از سفر مثبت و سازنده شریف به هند و تحولات مرتبط با آن گزارش کردند که پاکستان و هند ضمن کنار گذاشتن اختلافات دراستای رفاه عمومی مردم دو کشور باید گام های موثری بردارند.

مقامات پاکستانی بارها تاکید کرده اند که این کشور خواهان حل و فصل اختلافات با هند بوده و تلاش می کند که از طریق مذاکرات جامع، همگرایی و فضای دوستی پایداری میان دو کشور ایجاد شود.

استقلال پاکستان و جدایی از هند در سال 1947میلادی و سپس وقوع چند جنگ تمام عیار میان دو کشور، رقابت در آزمایش های اتمی و پرتاب موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای، بازداشت ماهیگیران در آبهای آزاد، موضوع برداشت از حوزه های آبی مشترک و همچنین مجوز ندادن برای ترانزیت کالا ازسوی دولت های وقت و تعلیق سیستم حمل ونقل زمینی برای مسافران از موضوعاتی است که باعث شده تاکنون روابط بین دو کشور پیشرفت قابل توجهی نداشته باشد.

این درحالی است که روابط هند و پاکستان طی چند دهه گذشته همواره با تنش های متعددی همراه بوده، شرایط پیچیده ای که حتی موجب صف آرایی نیروهای نظامی دو کشور در منطقه مرزی شده است.

با این حال در مقاطع مختلف تلاش هایی نیز برای بهبود روابط هند و پاکستان از سوی سیاستمداران دو کشور و یا کشورهای ثالث بعمل آمده است.

با این وجود ناظران تحولات روزهای اخیر در روابط دو کشور امیدوارند که بار دیگر دو همسایه در مسیر اعتماد سازی متقابل و در نظر گرفتن منافع دو ملت و همگرایی جهت ارتقای صلح و ثبات در منطقه جنوب آسیا حرکت کنند.

هرچند که مودی در زمان دیدار نوازشریف از دهلی نو به وی گفته که توسعه روابط دو جانبه همراه با انفجارهای تروریستی و اقدامات خشونت آمیز امکان ندارد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین