|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۶
کد خبر: ۱۸۲۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
اولیاء بعضا عنوان می کنند فرزندشان شاگرد اول است اما مهارتهای لازم زندگی را کسب نکرده است. مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و کارشناسان مصادیق علمی از این موضوع را مرتبا عنوان می کنند که نشان می‌دهد درک عمومی و ملی در این خصوص وجود دارد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به دنبال آن هستیم تا دانش آموزان به کارآفرینی علاقه‌مند شوند گفت: امروز آموزش حدود 500 نوع مهارت را با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای در دستور کار داریم و دانش‌آموزان می‌توانند از دو تا 20 ساعت با تجهیزات اندک مهارت‌هایی کسب کنند.

 سید محمد بطحایی در مراسم رونمایی از طرح و کتاب ایران مهارت که در وزارت رفاه برگزار شد، با بیان اینکه خروجی های آموزش و پرورش عمومی یعنی دانش آموزان پس از گذراندن 12 سال تحصیل در برخی زمینه‌های مهارتی، همه شایستگی های لازم برای ورود به عرصه اجتماع و اشتغال را کسب نمی‌کنند گفت: تلاش های بسیاری طی 40سال گذشته پس از انقلاب برای تغییر این روند صورت گرفته اما هنوز انتظارات را برآورده نکرده است.

وی افزود: اولیاء بعضا عنوان می کنند فرزندشان شاگرد اول است اما مهارتهای لازم زندگی را کسب نکرده است. مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و کارشناسان مصادیق علمی از این موضوع را مرتبا عنوان می کنند که نشان می‌دهد درک عمومی و ملی در این خصوص وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از اولویت های دولت دوازدهم تقویت و توسعه مهارت هاست گفت: در سه زمینه، تقویت مهارت ها را هدف گذاری کرده‌ایم؛ نخست مهارت هایی است که مختصات سبک زندگی ایرانی اسلامی را تقویت کند. باید با روش‌های مکمل آنچه در برنامه درسی رسمی وجود دارد را تقویت کرده و با قدرت بیشتری جلو ببریم.

بطحایی ادامه داد: همه مشکل به آموزش و پرورش بر نمی‌گردد اما به عنوان آموزش و پرورش می‌توانیم سهم قابل توجهی را در تقویت این مهارتها ایفا کنیم. دست خود را به سوی تمام متخصصان تعلیم و تربیت دراز می‌کنیم.

وی با بیان اینکه محور و هدف دوم تقویت مهارت‌های پایه‌ای است تا دانش آموزان با هدف کارآفرینی در آینده بتوانند مهارت‌هایی را کسب کنند گفت: دنبال آن هستیم دانش آموزان به کارآفرینی علاقه‌مند شوند. امروز آموزش نزدیک به 500نوع مهارت را با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای در دستور کار داریم و دانش آموزان از دو تا 20 ساعت می‌توانند با تجهیزات اندک مهارت هایی کسب کنند.

بطحایی ادامه داد: سومین هدف مهارتی، آموزش های مهارتی منجر به اشتغال است. قصد داریم مهارت های منجر به اشتغال را با رویکرد دهه 70 و 80 یعنی کم کردن فاصله آموزش با بازار اشتغال و صنعت دنبال کنیم. فارغ التحصیلانی داریم که جذب بازار نمی‌شوند و این به معنای هدررفت منابع است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موفقیت در دهه 70 و 80 در توسعه آموزشهای مهارتی گفت: از علل عدم توفیق پس از آن این بود که سایه غول «کنکور» آموزش‌های مهارتی را از مسیر اصلی خارج کرد. در دهه 70 یکی از ابتکارات خوبی که صورت گرفت ایجاد هماهنگی بین دستگاه های ذیربط بود.

وی ادامه داد: توسعه آموزش‌های مهارتی را با سه برنامه دنبال خواهیم کرد که به عنوان یک مسیر میانبر عمل خواهد کرد و ما را سریعتر جلو خواهد برد. ما دولتی‌ها باید بستر مشارکت بخش غیردولتی را بویژه در بخش آموزش‌های مهارتی فراهم کنیم تا تجربه گذشته را تکرار نکنیم. امیدواریم نرخ مشارکت بخش غیردولتی در این عرصه رشد کند.




منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین