|
|
امروز: يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۱۸۲۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲
این سخن آمانو در حالی است که جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای تشکیل پرونده هسته ای، همواره هرگونه تلاش برای داشتن برنامه هسته ای غیرصلح آمیز را رد کرده و این ادعاها را بی اساس می داند.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیستمین سمینار بین المللی «ادواردو امالدی» با موضوع «همکاری بین المللی برای تقویت ایمنی، امنیت هسته ای و عدم گسترش سلاح های هسته ای» در رم پایتخت ایتالیا با بیان اینکه نقش عمده ای در اجرای برجام و رسیدن به توافق هسته ای داشته ایم، گفت: ایران به تعهدات هسته ای خود در برجام متعهد است.

 به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛یوکیا آمانو روز دوشنبه با تاکید بر نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی در اجرای برجام گفت: آژانس از سال 2003 تاکنون به دنبال رفع برخی از مسائل پادمانی در ایران بوده است. برای سال ها پیشرفتی چشمگیری در این راستا حاصل نشد اما در سال های اخیر شاهد تغییراتی بوده ایم.

وی افزود: در ژوئیه سال 2015 یک «نقشه راه» را با ایران در خصوص شفاف سازی در مورد ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای این کشور، امضا کردم. ایران و کشورهای موسوم به 1+5 به طور همزمان در مورد برنامه اقدام مشترک (برجام) به توافق رسیدند.
آمانو ادامه داد: به موجب این نقشه راه، توانستم در دسامبر سال 2015 ارزیابی نهایی خود را در مورد فعالیت های هسته ای ایران در گذشته به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه دهم.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرد: «ارزیابی ما بر آن بود که ایران پیش از پایان سال 2003 مجموعه ای از فعالیت های مرتبط با طراحی و ساخت یک بمب هسته ای را انجام داده است. با این حال، این فعالیت ها از مطالعات علمی و تلاش برای دستیابی به مجموعه ای از قابلیت ها و مهارت های فنی خاص مرتبط با این زمینه، فراتر نرفته بود.»

این سخن آمانو در حالی است که جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای تشکیل پرونده هسته ای، همواره هرگونه تلاش برای داشتن برنامه هسته ای غیرصلح آمیز را رد کرده و این ادعاها را بی اساس می داند.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: براساس گزارش من، آژانس بین المللی انرژی اتمی تصمیم گرفت تا بررسی های خود را در مورد مسائل مربوط به برنامه هسته ای ایران، متوقف کند.

وی در ادامه در خصوص وظیفه آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص نظارت بر اجرای برجام توسط ایران، اضافه کرد: اجرای برجام در ژانویه سال 2016 آغاز شد. آژانس بین المللی انرژی اتمی از طرف های این توافق نیست. شورای امنیت سازمان ملل متحد از ما خواست تا بر اجرای برجام از سوی ایران نظارت کنیم. شورای حکام به ما این اختیار را داد.

آمانو اظهار داشت: ما نقش عمده ای در اجرای برجام داشتیم. اجرای این توافق مستلزم مرحله آماده سازی و تایید آن از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی بود و در این راستا باید در مورد مسائل گذشته نیز شفاف سازی می شد. برجام دستاوردی حقیقی در زمینه راستی آزمایی هسته ای است.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد: ایران اکنون تحت یکی از سرسختانه ترین نظام های راستی آزمایی در جهان قرار دارد. بازرسان ما بازرسی های خود را به سایت های ایران گسترش داده اند و اطلاعات بیشتری از برنامه هسته ای ایران در اختیار دارند. این برنامه هسته ای امروز نسبت به زمانی که این توافق برای اولین بار به اجرا در آمد، ابعاد کوچک تری دارد.

آمانو ادامه داد: ایران محتاطانه پروتکل الحاقی به توافق پادمانی خود را با آژانس اجرا می کند. این پروتکل ابزار راستی آزمایی قوی ای است که به ما دسترسی بیشتری به اطلاعات و مکان ها می دهد. با توجه به این امر، می توانم بگویم که ایران بر تعهدات هسته ای خود در ضمن برجام متعهد است.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: آژانس به بازرسی های خود در ایران ادامه خواهد داد تا بتوانیم به آنچه «نتیجه جامع» می دانیم، دست یابیم. به این معنا که به این نتیجه برسیم که تمام مواد هسته ای در اختیار فعالیت های صلح آمیز قرار دارند. این امر می تواند سال ها به طول بیانجامد.

آمانو سپس اظهار داشت: اما می توانیم همین حالا به درس های ارزشمندی که از این فرآیند راستی آزمایی به دست آورده ایم، اشاره کنیم.

نخست اینکه حتی مسائل پیچیده و چالش برانگیز را می توان به طور مؤثر حل و فصل کرد، تنها به این شرط که تمام طرف ها به بحث و تبادل نظرهایی که با هدف به نتیجه رسیدن انجام می شوند، پایبند باشند. دیگر مشاهده من این بود که آژانس مشارکت حیاتی خود را در این زمینه، مدیون تعهدش به وظیفه خود و پرهیز از آلوده شدن به سیاست است.

بیستمین سمینار بین المللی «ادواردو امالدی» به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس آژانس بین المللی انرژی اتمی و پیمان « EURATOM» درباره همکاری های بین المللی، علمی و فنی در زمینه امنیت و منع گسترش هسته ای برگزار می شود و در آن حدود 40 مقام یا چهره برجسته از چهار قاره اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکا سخنرانی خواهند کرد.

طبق برنامه اعلام شده قرار است که علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی فردا (سه شنبه) در این کنفرانس سخنرانی کند. وی سپس به دعوت رسمی بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلستان، ایتالیا را به مقصد لندن ترک می کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین