|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۵
کد خبر: ۱۸۱۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵
امسال چهارمین سالی است که همایش روز ملی روستا با حمایت معاون اول رییس جمهور در توسعه روستایی که همیشه توصیه ایشان بوده است، برای برنامه‌ریزی ‌دقیق و با سرعت هر چه‌ بیشتر برای روستاییان و عشایر برگزار می‌شود.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور بر لزوم افزایش ردیف اعتبارات روستایی، تاکید کرد و گفت: در ماده 19 قانون برنامه توسعه بر تخصیص 100 درصدی به اعتبارات روستایی تاکید شده است. لذا از سازمان برنامه و بودجه می‌خواهیم که اعتبارات روستاها را در تمامی دستگاه‌ها به صورت 100 درصدی تخصیص دهند تا از این طریق قانون اجرایی شود.

 ابوالفضل رضوی در چهارمین همایش ملی روز "روستا و عشایر" که با حضور جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در محل اجلاس سران برگزار می‌شود، گفت‌: در این همایش از تمامی روستاها یک نفر به عنوان عضو شورای روستا، یک نفر از دهیاران  و یک نفر از فارغ التحصیلان فوق لیسانس و یا دکترای روستا به این همایش دعوت شده‌اند.

وی افزود: امسال چهارمین سالی است که همایش روز ملی روستا با حمایت معاون اول رییس جمهور در توسعه روستایی که همیشه توصیه ایشان بوده است، برای برنامه‌ریزی ‌دقیق و با سرعت هر چه‌ بیشتر برای روستاییان و عشایر برگزار می‌شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ادامه‌ داد: یکی از مشکلات روستاییان و عشایر در موضوع شوراهای اسلامی روستاها است. شرط خواندن و نوشتن تا سومین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان حداقل سواد کاندیدای مجلس شورای اسلامی مدنظر قرار گرفت، اما با توجه به جایگاه مجلس شورای اسلامی امروز حداقل سواد لازم فوق لیسانس است. در حالی که  در هر پنج خانوار روستایی یک تحصیل کرده وجود دارد ، اما متقاضیان شرکت در شوراهای روستا آن قدر کم است که هنوز به شرط سواد خواندن و نوشتن اکتفا می‌شود که یکی از دلایل این مساله عدم ارتقاء جایگاه شوراها و شناخت جایگاه شوراها است. باید جایگاه‌های شوراهای اسلامی ارتقاء پیدا کند.

وی مساله استخدام دهیاران را یکی دیگر از مشکلات روستاییان کشور خواند و خاطرنشان کرد: دهیاران در روستاها مدیران توسعه روستایی هستند؛ اما علی‌رغم دستور رییس جمهور  متاسفانه سازمان اداری – استخدامی کشور کاری برای امنیت شغلی دهیاران انجام نداده است. اگر بنای توسعه روستایی داریم که چنین است باید برای رسیدن به نرخ تولید هشت درصدی بدانیم که روستاییان سربازان جبهه اقتصاد کشور و تولید کنندگان بزرگ کشور هستند. لذا نیاز است که دهیاری‌ها به صورت یک سازمان متشکل مورد کمک قرار گیرند.

رضوی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به نظام برنامه‌ریزی کشور اشاره کرد و یادآور شد: نظام برنامه‌ریزی کشور ، نظام بزرگ گرا و شهرگرا و روستا گریز است. حتما اگر بخواهیم این را قبول کنیم که جد اقیانوس‌ها قطرات آب است باید بپذیریم که اقیانوس بزرگ اقتصادی در کشور نیز روستاییان و عشایر خواهند بود.

وی به اجرای طرح‌های مشترک میان دستگاه‌های مختلف برای توسعه در روستاها اشاره کرد و گفت‌: در طرح مشترک با ستاد کل نیروهای مسلح، قصد داریم از سربازان برای آمایش کشور استفاده کنیم. سربازان مشمول در مقاطع فوق لیسانس و دکترا از روستاها در این طرح به کار گرفته خواهند شد.

وی با اشاره به وجود 2600 دهستان در کشور،  ادامه‌ داد: در هر یک از این دهستان ها که حدود 24 روستا دارند با هماهنگی وزارتخانه‌های مختلف، مجتمع‌های بهداشتی – درمانی، آموزشی و فرهنگی دایر خواهند شد تا رضایتمندی بیشتر روستاییان و افزایش خدمات بیشتر را برای آنها به همراه داشته باشد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در پایان صحبت‌های خود همچنین  بر افزایش ردیف اعتبارات روستایی تاکید کرد و خاطر نشان کرد: در ماده 19 قانون برنامه توسعه بر تخصیص 100 درصدی اعتبارات روستاییان تاکید شده است و لذا انتظار می‌رود که سازمان برنامه و بودجه اعتبارات روستاها را در تمامی دستگاه‌ها به صورت 100 درصدی تخصیص یافته و اعلام کند تا از این طریق علاوه بر رفع مشکلات روستاییان قانون نیز اجرا شده باشد.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین