|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۱۸۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۶
تولید خودرو این روزها در مسیر رشد قرار گرفته و کاهش تولید خودرو که به ۶۰درصد رسیده بود در حال جبران شدن است.
تولید خودرو این روزها در مسیر رشد قرار گرفته و کاهش تولید خودرو که به ۶۰درصد رسیده بود در حال جبران شدن است. البته عنوان شده است که رشد تولید خودرو با سرعت نخواهد بود چرا که همچنان تأمین قطعات برخی از خودروها از جمله پژو ۲۰۶ سخت است و تا بهتر شدن شرایط مردم باید صبر کنند. با بازگشت پژو به ایران و تمایل برخی از خودروسازان جهانی برای سرمایه‌گذاری مشترک این امید ایجاد شده است که تولید خودرو افزایش پیدا کند و دیگر بازار با کمبود روبه‌رو نشود.

بر این اساس خودروسازان هم بسته‌های حمایتی برای مشتریان خود در نظر گرفتند تا بتوانند به نیاز آنها پاسخ دهند. بنا شده ۲۰درصد از میزان تولید خودرو به صورت نقدی فروخته شود و مهم‌ترین نکته آن است که نمایندگی‌های خودروسازان که همواره سدی برای خرید مردم بودند دیگر حق ثبت‌نام برای خرید خودرو ندارند. اما در کنار رشد تولید خودرو و محدودیت‌های ایجاد شده از سوی خودروسازان با هدف رسیدن خودرو به دست مشتریان، مدیران دو خودروسازی کشور اعلام کردند تولید خودرو برای آن‌که به حد واقعی خود برسد و بتوان از پتانسیل‌های موجود استفاده کرد، نیازمند رشد قیمت خودرو هستیم. طبق آخرین اظهار نظر اعضای شورای رقابت تنها ۷ خودرو مجوز افزایش قیمت گرفتند و ۱۷ نوع خودرو دیگر باید قیمت‌های خودر ا پایین بیاورند. در این رابطه خودروسازان نگاه دیگری دارند و معتقدند قیمت خودرو باید افزایش پیدا کند تا تولید خودرو سیر صعودی بگیرد.

* جبران کاهش تولید خودرو

محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره به خبرنگار ایران گفت: «اولویت وزارت صنعت ثبات قیمت خودرو است و براین اساس در حال بررسی راهکارهای متعددی هستیم تا قیمت خودرو تغییری پیدا نکند. شورای رقابت نیز با در نظر گرفتن شرایط خریداران خودرو و خودروسازان فرمول جدید تعیین قیمت خودرو را نهایی خواهد کرد. وی افزود: «اگر سیاست‌های حمایتی دولت اجرایی شود و هزار میلیارد تومان وعده داده شده پرداخت شود خودروسازان با گردش نقدینگی مناسب می‌توانند تولید خودرو را افزایش دهند. بر این اساس یکی از مهم‌ترین اهدافی که در بخش خودرو دنبال می‌شود رشد تولید خودروی باکیفیت است. دولت قصد دارد با دو برابر کردن تولید، تعادل درقیمت خودرو ایجاد کند. وی تصریح کرد: «قیمت‌گذاری خودروها با توجه به قیمت انرژی، منابع اولیه و دستمزدها تابع شرایط خاصی است که بطور قطع با افزایش تولید و عرضه، قیمت خودرو نیز متعادل می‌شود.»

وی خاطرنشان کرد: «در دو ماه ابتدایی امسال تولید داخلی در بخش خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تقریباً از افزایش ۹۰ درصدی برخوردار بوده است. لذا در صدد هستیم میزان تولید خودرو در صدمین روز از سال‌جاری به میزان تولید خودرو در شش ماهه سال گذشته برسد.» صالحی نیا تأکید کرد: «تا قبل از پایان خرداد ماه وضعیت قیمت‌گذاری خودروها مشخص می‌شود و خودروسازان طبق یک قاعده اصولی می‌توانند حرکت کنند.»

معاون وزیر صنعت در مورد فروش نقدی ۲۰ درصد از محصولات خودروسازان گفت: «این روش می‌تواند از عطش بازار بکاهد و این امر در نهایت منجر به ثبات قیمت خودرو در بازار می‌شود. در ماه‌های گذشته به دلیل افت شدید تولید خودرو امکان برنامه‌ریزی برای مشتریان نبود و همواره بازار با موج تقاضا روبه‌رو بود اما بارشد تولید می‌توان فروش خودرو را ساماندهی کرد.»

* حذف نمایندگی‌ها از سایت فروش خودرو

طی دو سال اخیر که کاهش تولید خودرو و افزایش قیمت در بازار خودرو فراگیر شد تنها امید مردم به باز شدن سایت ثبت‌نام خودرو بود و این‌که بتوانند به صورت آنلاین خرید داشته باشند. زمانی که روز ثبت‌نام تعیین می‌شد مردم نمی‌توانستند خودرو خریداری کنند چرا که نمایندگی‌ها با سرعت ثبت‌نام می‌کردند. حال برای حل این مشکل هاشم یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو به خبرنگار ایران گفت: «دیگر نمایندگی‌ها نمی‌توانند برای خرید خودرو ثبت‌نام کنند و برای آن‌ها شرایط جدیدی منظور شده است لذا با اصلاح فرآیند ثبت‌نام خودرو می‌توان امیدوار بود که بخشی از متقاضیان خودرو از طریق سایت امکان خرید پیدا کنند و در نهایت بازار با موج درخواست‌ها روبه‌رو نمی‌شود.» وی با بیان این‌که هدف ما حذف دلالان و واسطه‌ها از زنجیره خودرو است افزود: «برخی از سوء‌استفاده‌ها باعث می‌شد که تعادل بازار خودرو بهم بریزد. البته نمی‌توان منکر کاهش تولید خودرو شد. اگر طبق روال گذشته تولید خودرو صورت می‌گرفت بطور قطع بازار با چالش روبه‌رو نمی‌شد. حدود سه سال پیش و آغاز نشدن تحریم‌ها میزان عرضه و تقاضا بهم نزدیک شده بود.»

یکه زارع تصریح کرد: «یکی از مهم‌ترین اقداماتی که قرار است انجام شود فروش نقدی ۲۰ درصد از محصولات کارخانه است. بر این اساس، ۲۰ درصد تولید ۶۰۰ هزار دستگاهی خود را به صورت نقدی به فروش خواهیم رساند و البته در همه استان‌ها، میزان فروش یکسان نخواهد بود.» وی ادامه داد: «در این میان برخی سوءاستفاده‌ها از فروش‌های نقدی ممکن است صورت گیرد که بر اساس تمهیدات جدید، این میزان را به حداقل خواهیم رساند، به این معنا که هر فردی که ظرف شش ماه گذشته از فروش نقدی محصولات استفاده کرده و کدملی آن در سامانه به ثبت رسیده باشد، اجازه ثبت‌نام جدید نخواهد داشت.» وی همچنین از ساماندهی نمایندگی‌های فروش محصولات ایران خودرو خبرداد و گفت: «براساس تمهیدات جدید، اجازه ثبت‌نام نمایندگی‌ها در فروش‌های نقدی داده نخواهد شد و تمام سهم ۲۰ درصدی از سوی مشتریان حقیقی در بازار خریداری خواهد شد.»

* افزایش جزئی قیمت خودرو

سعیدمدنی مدیر عامل گروه خودرو‌سازی سایپا نیز به باشگاه خبرنگاران در مورد رشد تولید خودرو گفت: «از اواخر سال ۹۲ تاکنون یک روند بسیار خوب در شمارگان تولید داشتیم که این روند افزایشی ادامه خواهد داشت. میزان تولید سه ماهه نخست امسال ۵۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. بر اساس پیش‌بینی‌ها تولید امسال ۵۰۰ هزار دستگاه خواهد بود ولی سعی داریم آن را به ۶۰۰هزار دستگاه خودرو برسانیم.»

وی در مورد وضعیت قیمت‌گذاری محصولات سایپا خاطرنشان کرد: «در مورد قیمت هیچ‌گونه اظهارنظری نمی‌کنیم چرا که این موضوع را به شورای رقابت و وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار کرده‌ایم البته ممکن است به صورت جزئی افزایش قیمت داشته باشیم.»

مدنی در خصوص راهکار زدودن دلالان از بازار خودرو اظهار داشت: «با توجه به این‌که طی دو سال گذشته حجم تولید به دلیل فضای نامناسب کسب و کار بشدت افول کرده بود باعث شد تقاضای انباشته در بازار به وجود آید که این تقاضای انباشته امسال با توجه به افزایش تقاضای مردم برای خرید، خود را نشان می‌دهد.»

وی افزود: «بنابراین برنامه افزایش تولید را نسبت به سال گذشته در دستور کار داریم ولی به ‌رغم این افزایش تولید پیش‌بینی می‌شود به دلیل وجود خودروهای فرسوده و صادرات بخشی از خودروهای داخلی تقاضا بیشتر از عرضه باشد. مدنی ادامه داد: « با این حال برای کنترل قیمت و تنظیم بازار در کوتاه مدت فروش فوری و نقدی را در دستور کار قرار دادیم به صورتی که ۲۰درصد از تولیدات از طریق فروش نقدی و فوری جهت کنترل بازار عرضه خواهد شد.» مدیرعامل سایپا در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا خودروسازان همچنان در حال زیان‌دهی هستند گفت: «از سال ۹۱ تاکنون همچنان در حال زیان‌دهی بوده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود اگر امسال قیمت‌ها به صورت دقیق محاسبه نشود ضرر همچنان ادامه داشته باشد.»

* آمارهای رشد تولید خودرو

طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت طی دو ماه سال‌جاری تولید خودرو بیش از ۹۲ درصد افزایش پیدا کرده است. بر این اساس ۱۳۵ هزار و ۹۰۱ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که این رقم در مقایسه با دو ماهه نخست سال ۹۲ رشد ۵/۹۲ درصدی را نشان می‌دهد. در مدت مشابه سال قبل تنها ۷۰ هزار و ۵۸۳ دستگاه خودرو تولید شده بود.

منبع: ایران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین