|
|
امروز: جمعه ۰۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۱۸۱۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳
این درحالی است که پایبندی و یا عدم پایبندی ایران به برجام را نه آمریکا بلکه آژانس بین المللی اتمی باید ارائه دهد. 10 روز دیگر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به کنگره درباره توافق هسته‌ای با ایران گزارش می دهد اما بسیاری مطرح می کنند که این گزارش بیشتر حاوی تناقضات جدی و قصد و غرض برای بازی بزرگتری است.
جنجال صدور و یا عدم صدور گواهی پایبندی از سوی ترامپ برنامه‌ای برای همراه نمودن اروپا در تحریم ایران است.

 ماجرای نیمه اکتبر که قرار است آمریکا گزارشی در خصوص پایبندی یا عدم پایبندی ایران در برجام را صادر کند بازی قابل تاملی از سوی دولت ترامپ است تا بتواند امتیازات لازم از طرف ایرانی خود در این توافق هسته ای را بگیرد.

این درحالی است که پایبندی و یا عدم پایبندی ایران به برجام را نه آمریکا بلکه آژانس بین المللی اتمی باید ارائه دهد. 10 روز دیگر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به کنگره درباره توافق هسته‌ای با ایران گزارش می دهد اما بسیاری مطرح می کنند که این گزارش بیشتر حاوی تناقضات جدی و قصد و غرض برای بازی بزرگتری است.

به عبارتدیگر جنجال صدور و یا عدم صدور گواهی پایبندی از سوی ترامپ برنامه ای برای همراه نمودن اروپا در تحریم ایران است. اقدامی که کارشناسان مطرح می کنند از آخر اکتبر کلید خواهد خورد.

درواقع چه برجام از سوی ایران به خوبی اجرا شود چه نشود برنامه از پیش تعیین شده توسط آمریکا در این حوزه وجود دارد که می خواهد برجام را به بهانه‌ای برای تحریم‌های بیشتر علیه کشورمان تبدیل کند.

آمریکا با سیاستی که در پیش گرفته می‌کوشد اروپا را به عنوان اهرم و ابزاری برای اعمال فشار به ایران به کار گیرد. از سوی دیگر دولت نیز چشم امید به اروپا دارد. در همین راستا روزنامه ایران نوشت: «هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، 10 روز مانده به اعلام نظر دوره‌ای «دونالد ترامپ» درخصوص پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، دیروز در جمع فعالان اقتصادی ایرانی و اروپایی سخنرانی محکمی در حمایت از برجام و توسعه روابط اقتصادی اروپا با ایران انجام داد.»

این درحالی است که ایران تا به امروز به گواه اتحادیه اروپا و آژانس بین المللی اتمی به طور شفاف و قابل اثباتی، به طور کامل توافق را اجرا کرده است.

کارشناسان مطرح می کنند که باید آمادگی آن را داشته باشیم که چنانچه در 15 اکتبر پایبندی ایران به برجام توسط ترامپ تأیید نشود، شرکت‌های اروپایی با وجود تأکید و حمایت سیاسیون اتحادیه اروپا از برجام که در سخنان خانم اشمید مشهود بود، برای حضور در بازار ایران دچار تردید شوند.

حال مشخص نیست که طرفداران برجام با چه پشتوانه‌ و سابقه تاریخی به حمایت اتحادیه اروپا دربرجام خوشبین هستند. در این راستا اغلب بانک‌های بزرگ اروپایی هراس قابل تاملی از وزارت خزانه داری آمریکا دارند و به نوعی اروپا در یک کفه ترازو نمی تواند اقتصاد خود با آمریکا را به خاطر ایران نادیده بگیرد. این درحالی است که قبل از روی کار آمدن ترامپ اتحادیه اروپا شریک استراتژیک آمریکا به طور سنتی بوده است و به نظر نمی رسد که با توجه به پیچیدگی‌های منافع میان آمریکا و اروپا که تنها به دولت‌ها محدود نمی‌شود انتظار داشت که اتحادیه اروپا به ضرر آمریکا و بعضا منافع خود چرخش داشته باشد.

به هر جهت باید دید که مسئولان دیپلماتیک کشورمان تا 15 اکتبر که وقت گزارش و بازی برجامی ترامپ است چه برنامه‌ای برای خنثی سازی کارشکنی‌های آمریکا دارند. این درحالی است که ظریف پیشتر در مصاحبه با یک رسانه خارجی بیان داشت: «پیش‌بینی می‌شود ترامپ در 15 اکتبر پایبندی ایران به برجام را تأیید نکند.»

منبع: آنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین