|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۶
کد خبر: ۱۸۱۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴
در اوایل دهه 80 گفتمان نواصولگرایی با پرچم جبهه آبادگران و محوریت محمود احمدی‌نژاد به عرصه سیاسی کشور وارد شد.
در اوایل دهه 80 گفتمان نواصولگرایی با پرچم جبهه آبادگران و محوریت محمود احمدی‌نژاد به عرصه سیاسی کشور وارد شد.

آنان خود را تنها انقلابیون کشور می‌دانستند و درصدد بودند تا بر تمامی ارکان کشور حاکم شوند، اما آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی را مانعی بزرگ بر سر راه خود می‌دیدند.

آیت‌ا... هاشمی که همواره به‌عنوان شناسنامه انقلاب و نماد پویایی و مانایی نهضت مطرح شده بود، از همان ابتدا خطر این جریان را متوجه شده بود و به مردم هشدار می‌داد؛ از این رو احمدی‌نژاد و یاران او تخریب آیت‌ا... را در دستور کار خود قرار دادند.

ادعاهای رنگارنگ
در سال 84 اصلاح‌طلبان افراطی با طرح انتظارات غیرواقعی به ناامیدی در جامعه دامن زده و دیگر نیروهای اصلاح‌طلب نیز در تشتت به‌ سر می‌بردند. عامل نخست باعث شد که مشارکت در انتخابات کاهش یابد و در نتیجه سبد رأی اصلاح‌طلبان کوچک‌تر از ادوار پیشین انتخابات باشد و تشتت درونی باعث پخش‌شدن آرای اصلاح‌طلبان میان چهار کاندیدای این جریان شد. در چنین شرایطی احمدی‌نژاد به جدی‌ترین رقیب آیت‌ا... بدل شد. آبادگران برای بالابردن سطح آرای خود دست به انتشار شایعات گسترده علیه هاشمی در انتخابات زدند که البته این شایعات کارساز شد و ثمره مشارکت حداقلی برای انتخابات ریاست‌جمهوری در دو دهه اخیر، پیروزی محمود احمدی‌نژاد بود. رئیس دولت‌های نهم و دهم در ادامه راه به تهمت و افترا علیه هاشمی رفسنجانی ادامه داد و حتی دامنه اتهام‌پراکنی‌های خود را به فرزندان آیت‌ا... و نزدیکان دیگر چهره‌های برجسته انقلاب نظیر ناطق نوری کشاند، اما عملکرد رئیس وقت قوه مجریه گویای این بود که هدف او صرفا دورکردن اذهان عمومی جامعه از عملکرد اوست. جریان اصولگرایی که تا سال90 به‌صورت یکپارچه از رئیس دولت‌های نهم و دهم حمایت می‌کرد نیز در این مسیر با او همنوا شد و حتی در این راه بزرگان جریان خود را طرد کرد. به‌رغم هجمه‌های گسترده اصولگرایان علیه آیت‌ا... به‌صورت مداوم، محبوبیت او افزایش یافت و نیروهای این جریان سیاسی تنها و تنهاتر ‌شدند.

نهضت زنده است
درایت آیت‌ا... هاشمی ورق را برگرداند و روحانی رئیس‌جمهور ایران شد. با پیروزی اعتدالگرایان نیروهای اصولگرا در دو جبهه متفاوت قرار گرفتند. تعدادی از نفرات این جریان به اعتدال نزدیک شدند و عده‌ای دیگر دلواپس وضع موجود شدند. دلواپسان هاشمی را بزرگ‌ترین مانع برای پیشبرد مقاصد خود می‌دیدند، از این رو حملات خود را ادامه دادند و حتی خاطرات شناسنامه انقلاب را دروغ دانستند. به‌رغم هزینه‌های گسترده دلواپسان علیه هاشمی پروژه آنها به شکست انجامید و با توصیه بزرگان اصلاحات و حمایت آیت‌ا... هاشمی نتیجه انتخابات مجلس را به اصلاح‌طلبان و معتدلان واگذار کردند. آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی سال گذشته به دیدار حق شتافت، اما نیروهای دلواپسان از تخریب او دست نکشیدند و در آخرین حرکت خود وقایع مسلم تاریخی را انکار کردند. امتداد حرکات دلواپسان و انکار نقش آیت‌ا... در جنگ اثبات می‌کند که نهضت همچنان زنده است و انحصارگرایان هنوز از جریان اصیل انقلاب بیم دارند.

انکار نقش هاشمی در جنگ
یاسر هاشمی رفسنجانی در واکنش به ادعای مطرح‌شده مبنی بر اینکه «آیت‌ا... هاشمی فرمانده جنگ نبود»، با ابراز نگرانی از تداوم تحریف تاریخ دفاع‌مقدس گفت: متاسفانه کار از خصومت با آیت‌ا... هاشمی گذشته و به انکار احکام امام و رهبری رسیده است. رئیس دفتر رئیس سابق دانشگاه آزاد با اشاره به دو حکم صریح امام در سال‌های 62 و 67 برای فرماندهی جنگ و جانشینی فرمانده کل قوا برای آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: اگر این احکام حکم فرماندهی جنگ نبوده، پس چه بوده است؟ یاسر هاشمی همچنین به نامه مقام معظم رهبری در پاسخ به استعفای آیت‌ا... هاشمی از جانشینی فرمانده کل قوا برای تصدی جایگاه ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت: معظم‌له نیز در آن نامه مرقوم فرمودند که «لازم می‌دانم از زحمات طاقت‌فرسای جنابعالی در تمشیت امور ارتش و سپاه و فرماندهی نیروهای مسلح در جنگ تشکر کنم». وی با بیان اینکه آیت‌ا... هاشمی در زمان حیات بارها نسبت به تحریف تاریخ دفاع‌مقدس هشدار داده بود، افزود: امیدوارم تاریخ دفاع‌مقدس از دستکاری‌های جناحی و باندی محفوظ مانده و برادری و وحدت آن دوران مشعشع سرلوحه رفتارهای امروز ما قرار گیرد.

منبع : آرمان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین