|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۱۸۰۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۸
سازمان ملل اعلام کرد: سفر برنامه ریزی شده مقام‌های این سازمان به ایالت راخین میانمار که شاهد خشونت بی سابقه علیه اقلیت مسلمان روهینجا بوده از سوی مقام‌های این کشور لغو شده است.
 سازمان ملل اعلام کرد: سفر برنامه ریزی شده مقام‌های این سازمان به ایالت راخین میانمار که شاهد خشونت بی سابقه علیه اقلیت مسلمان روهینجا بوده از سوی مقام‌های این کشور لغو شده است.

به گزارش پایگاه بی بی سی این سفر نخستین سفر مقام‌های سازمان ملل به این منطقه از زمان دور جدید خشونت‌ها علیه اقلیت روهینجا در این ایالت در ۲۵ اوت بوده است. پرسنل امداد رسان سازمان ملل زمانی که ارتش میانمار از عملیات‌اش برای سرکوب شبه نظامیان روهینجا خبر داد مجبور به ترک راخین شدند.

یک سخنگوی سازمان ملل در یانگون گفت که دلیلی برای این اقدام ارائه نشده است. سازمان ملل مدت‌ها فشار وارد می‌کرده تا از راخین به هدف تحقیقات درباره آوارگی بیش از ۴۰۰ هزار مسلمان روهینجایی این ایالت و فرار آنها به بنگلادش در عرض یک ماه بازدید کند.

ارزیابی وضعیت در راخین به دلیل کنترل شدید دسترسی‌ها دشوار است اما گروه‌های انسان دوستانه گفته‌اند که علاوه بر آوارگان فراری به بنگلادش تعداد زیادی از مردم در داخل خود این ایالت آواره شده و صدها هزار نفر غذا، سرپناه و مراقبت‌های دارویی ندارند.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه پیش از لغو این سفر گفت: قرار است روسای آژانس‌های سازمان ملل در این سفر شرکت کنند و اظهار امیدواری کرد که این سفر اولین گام برای آزادتر شدن و گسترش دسترسی به منطقه باشد. قرار است اواخر امروز شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک بر سر این بحران نشست داشته باشد.

آنگ سان سوچی رهبر میانمار براساس اعلام یک مقام وزارت خارجه انگلیس تضمین داده صدها هزار آواره روهینجایی فراری از میانمار مجددا اجازه بازگشت به این کشور پیدا کنند.

مارک فیلد، نماینده وزارت خارجه انگلیس که با سوچی مذاکره کرده، گفت: سوچی تعهد قدرتمندی داده برای آنکه کسانی که بخواهند باز گردند بتوانند این کار را انجام دهند. با این حال فیلد اظهار کرد بسیاری از این آوارگان که در یک ماه اخیر تعدادشان از ۴۰۰ هزار گذشته نخواهند توانست بازگردند.

وی گفت: سوچی وعده داد که اجازه خواهند داد کسانی که بخواهند بازگردند بتوانند این کار را انجام دهند. اکنون صدها هزار روهینجایی در خاک بنگلادش هستند و سوال این است چه تعداد از آنها اطمینان کافی برای بازگشت را به سبب تبعات امنیتی رخ داده در این کشور به هنگام بازگشت احساس خواهند کرد .

در عین حال میانمار به استفاده از الفاظ "نسل کشی" و "پاکسازی قومی" که از سوی هیات‌های سازمان ملل و جامعه بین المللی درباره‌ی وضعیت میانمار اعلام شده اعتراض کرده است. در جریان مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر در نیویورک، نیجریه، فرانسه ، ترکیه، افغانستان، پاکستان، امارات، مالزی، مالدیو، چاد و بنگلادش میانمار را متهم به پاکسازی قومی و جنایت کردند.

اوهائو دو سوآن، سفیر میانمار در سازمان ملل، گفت: این بسیار تاسف آور است که اتهام‌های بی اساس در این مجامع به منظور توصیف وضعیت ایالت راخین به عنوان پاکسازی قومی مطرح می‌شود.

او گفت: نباید به همین راحتی از اتهام‌های جنایت و نسل‌کشی و پاکسازی قومی استفاده کرد و باید بعد از کسب مدارک مستدل آنها را مطرح کرد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین