|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۹
کد خبر: ۱۸۰۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
در آستانه بازی تیم‌ملی با ازبکستان که راهیابی به جام‌جهانی قطعی می‌شد،‌ باز هم صحبت‌هایی در رسانه‌ها درباره آغاز مذاکرات با کی‌روش مطرح شد که با وجود برتری و صعودتاریخی این اتفاق دوباره رخ نداد و تا به امروز هم همه چیز بلاتکلیف باقی مانده است.
روزنامه شهروند نوشت:دقایقی بعد از پایان بازی ایران-سوریه، ‌کارلوس کی‌روش با عصبانیت تمام به کنفرانس خبری آمد. او دقایقی بسیار درباره مشکلات تیم‌ملی و بی‌توجهی مدیران فدراسیون فوتبال حرف زد. در حاشیه این کنفرانس خبرنگار روزنامه شهروند بحث «تیم ملی ایران؛ فردای پس از کی‌روش» را مطرح کرد. ما در این سوال از سرمربی تیم‌ملی پرسیدیم: «شما در شرایطی ٧‌سال است مشکلات و سپس راه حل آن را هم مطرح می‌کنید که هیچ چیز درست نشده است. ما با فوتبالی زندگی می‌کنیم که مدیران فدراسیون هیچ برنامه درست و اصولی برای حمایت و آماده‌سازی تیم‌ملی در راه جام‌جهانی ندارند. با این حال با تلاش شما و بازیکنان، صعودی بااقتدار به جام‌جهانی داشتیم منتهی حقیقت اینجاست که در تمام این سال‌ها مدیریت ضعیف پشت نتایج شما خود را پنهان کرده است. آقای کی‌روش! درست است که مدیران برای فردا یا حتی یک هفته بعد تیم‌ملی هم برنامه مشخصی ندارند ولی مردم ایران یک نگرانی بزرگ‌تر دارند و آن فردای روزی است که شما فوتبال ایران را ترک خواهید کرد و قطعا با توجه به درست نشدن ساختارها و فراهم نشدن امکانات، فوتبال ملی ایران سقوط آزاد وحشتناکی را تجربه خواهد کرد.» پاسخ کی‌روش اما همین دو جمله بود: «این یک داستان کاملاً مجزاست. من امشب به اندازه کافی سر درد دارم که بهتر است الان درباره این مورد مهم حرفی نزنم.» کی‌روش جواب روشنی به این سوال بسیار مهم نداد. منتهی مردم مدت‌هاست در آستانه رسیدن به جام‌جهانی و زمان پایان قرارداد کی‌روش این سوال مهم را با خود تکرار می‌کنند: «سرمربی بعدی تیم‌ملی ایران چه کسی خواهد بود؟ کی‌روش می‌ماند یا می‌رود؟».

وعده‌ای که درحد شعار باقی ماند!

در روزهایی که تیم‌ملی ایران به صعود مقتدرانه به جام‌جهانی نزدیک شده‌ بود، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌ای اعلام کرد که فدراسیون برای تمدید قرارداد کی‌روش با توجه به نتایج درخشان تیم‌ملی و تأثیری که بر فوتبال ایران در سال‌های اخیر داشته مصمم است و در فرصت مناسب مذاکرات با این مربی برای تمدید قرارداد را آغاز خواهد کرد. در آن مقطع تیم‌ملی در آستانه بازی‌های حساس با قطر و چین قرار داشت و به همین ترتیب به بعد موکول شد. در آستانه بازی تیم‌ملی با ازبکستان که راهیابی به جام‌جهانی قطعی می‌شد،‌ باز هم صحبت‌هایی در رسانه‌ها درباره آغاز مذاکرات با کی‌روش مطرح شد که با وجود برتری و صعودتاریخی این اتفاق دوباره رخ نداد و تا به امروز هم همه چیز بلاتکلیف باقی مانده است.

فاجعه بی‌تفاوتی نسبت به حضور کی‌روش

قرارداد فعلی کی‌روش با فدراسیون فوتبال با پایان کار تیم‌ملی در جام‌جهانی ٢٠١٨ روسیه بالاخره به پایان می‌رسد. اهالی فوتبال ایران با تمام حاشیه‌هایی که به خاطر مصاحبه‌های آتشین این مربی در سال‌های اخیر به وجود آمد،‌ موافق تمدید قرارداد او هستند و عقیده دارند اگر کی‌روش بماند، تیم‌ملی می‌تواند در مسابقات جام ملت‌های آسیا ٢٠١٩ امارات به طلسم ناکامی در چندین دهه گذشته پایان بدهد و به‌عنوان قهرمانی برسد. نکته قابل تامل اینجاست که در طول ٧‌سال حضور این مربی بزرگ در فوتبال ایران،‌ مدیران فدراسیون فوتبال نتوانسته‌اند دانش او را در فوتبال ملی ایران نهادینه و مقدماتی را فراهم کنند تا مربیان داخلی در کنار کی‌روش پرورش يابند و بتوانند راهش را ادامه بدهند. علی کریمی،‌ مجید صالح،‌ امید نمازی،‌ جواد نکونام و علیرضا منصوریان مربیانی بودند که هرکدام برای مقطعی کوتاه در کنار کی‌روش کار کردند ولی درنهایت بر سر کار خود به دلایل مختلف ماندگار نشدند. از طرفی دیگر تمام حرف‌ها درباره سازماندهی تیم‌های ملی فوتبال پایه ایران تحت نظر مستقیم کارلوس کی‌روش در ٧‌سال گذشته درحد شعار از سوی مدیران رده بالای فدراسیون باقی ماند و هچ برنامه‌ریزی و مکانیزمی طراحی نشد که بعد از کی‌روش هم فوتبال ملی ایران بتواند آن راه را ادامه بدهد.

ضعف برنامه‌ریزی و امکانات

از نظر ساختار و امکانات هم هیچ اتفاق مثبتی در فوتبال ملی ایران حالا که داریم به پایان کار سرمربی موفق تیم‌ملی نزدیک می‌شویم، رخ نداده است. کی‌روش روزی که آمد، از نداشتن زمین تمرین،‌ اردوهای آماده‌سازی مناسب،‌ حمایت‌های همه‌جانبه از طرف دستگاه‌های مختلف از تیم ملی،‌ لباس،‌ بازی‌های دوستانه مناسب و ... حرف می‌زد و جالب اینجاست که بعد از ٧‌سال محور انتقادهای کی‌روش هنوز همین چیزهای پیش پا افتاده است. به همین دلیل است که او حالا از بی‌تفاوتی مدیران فدراسیون فوتبال و بدقولی و بی‌توجهی آنها با صراحت حرف می‌زند. کی‌روش که زمانی علیه مدیران رده بالای ورزش مصاحبه می‌کرد، ‌حالا عملا در نقطه رو‌به‌روی فدراسیون فوتبال قرار گرفته و از مهدی تاج و همکارانش انتقاد می‌کند. او روی این مسأله تأکید دارد که تمام صحبت‌هایی که در این‌ سال‌ها مطرح کرده انتقاد نبوده، بلکه راه حل فرار از بحران و مشکلات بوده است. او به صراحت تأکید کرده هیچ وقت نخواسته آدم بد داستان باشد و هر حرف و انتقادی را برای پیشرفت فوتبال ملی ایران مطرح کرده است و مسئولان هیچ توجهی به آن نکرده‌اند.

بی‌اعتمادی کی‌روش به مدیران فوتبال ایران

کارلوس کی‌روش از این حجم بی‌توجهی در فوتبال ایران خسته شده و اخیرا در مصاحبه‌های خود با رسانه‌های خارجی‌ هم بر آن تأیید کرده است. او حتی در مصاحبه‌ای گفته بود: «فرگوسن به من گفت داری وقت و عمرت را در ایران هدر می‌دهی، اما من توانستم با شاگردانم و حمایت مردم ایران نتایج خوبی بگیرم.»

سرمربی کنونی تیم‌ملی ایران بارها به نزدیکان خود هم گفته است که هر کاری انجام می‌دهد براساس خواسته‌ای است که مدیران فدراسیون فوتبال از او دارند. خبرنگار «شهروند» حتی یک‌بار از کی‌روش سوال کرد: «چرا شما هیچ برنامه‌ریزی و کمکی برای تیم‌های فوتبال پایه ملی ایران نداشتید؟» کی‌روش در پاسخ گفت: «من کاری را انجام می‌دهم که مدیران از من می‌‌خواهند. تا کنون چنین چیزی از من خواسته نشده است. من برای همین کاری که در تیم‌ملی انجام می‌دهم نیازمند حداقل امکانات و توجه هستم که تا به امروز مدیران نتوانسته‌اند آن‌طور که در شأن مردم ایران و شاگردان من است آن را تأمین کنند. بدون‌شک اگر برای تیم‌های ملی دیگر از من کمک بخواهند، ‌همین چیزها را هم برای این تیم‌ها درخواست خواهم داد. اما آیا مدیران می‌توانند آن را تأمین کنند؟ آن هم وقتی برای تیم‌ملی بزرگسالان تأمین نمی‌شود؟» با این توضیحات می‌توان نوشت که کی‌روش عملا نسبت به مدیران فوتبال ایران بی‌اعتماد شده است و بیانیه و مصاحبه‌های اخیر او هم این واقعیت را نشان می‌دهد. موضوعی که می‌تواند روی داستان تمدید شدن یا نشدن قرارداد او وقتی مذاکرات رسمی شروع شود، تأثیر مثبت بگذارد.

اظهار نظر عجیب ساکت تا گزینه‌ای به نام برانکو

محمدرضا ساکت،‌ دبیرکل فدراسیون فوتبال چند ماه قبل وقتی در جمع خبرنگاران با سوالی درباره تمدید قرارداد کی‌روش تا پایان جام ملت‌های ٢٠١٩ روبه‌رو شد، گفته بود: «این موضوع را بگذارید برای بعد، فعلا جام‌جهانی را بچسبید و روی این رقابت‌ها تمرکز کنید.» از مدیران فدراسیون فوتبال که در این هفت‌سال نتوانسته‌اند کوچکترین خواسته‌های کی‌روش را برای او فراهم کنند البته انتظاری جز این نمی‌شود داشت که از الان به فکر آینده تیم‌ملی باشند. تیم کی‌روش بعد از ٧‌سال هنوز یک زمین تمرین مناسب و استاندارد ندارد و در فاصله ٩ ماه مانده به شروع جام‌جهانی هنوز وضع بازی‌های دوستانه و اردوهای تدارکاتی تیم کی‌روش مشخص نیست. در چنین وضعیتی نباید هم انتظار واکنش دیگری از مدیران فدراسیون فوتبال که با برنامه‌ریزی بلندمدت بیگانه هستند، داشت. برخی خبرها حکایت از این مسأله دارد که مدیران منتظرند ببینند تیم‌ملی در جام‌جهانی چه نتیجه‌ای کسب خواهد کرد و سپس براساس اتفاقاتی که رخ می‌دهد درباره آینده تیم‌ملی تصمیم بگیرند! ضمن این‌که گزینه‌هایی چون برانکو ایوانکوویچ هم دم دست‌ترین مربی برای جانشینی کی‌روش هستند که هم پول کمتری می‌خواهند و هم محبوبیت و کارنامه موفقی دارند و می‌توانند موفقیت‌های تیم‌ملی را ادامه بدهند. این مسأله در تعلل فدراسیونی که از انتقادات شدید علیه تاج و ساکت دلخور است، در بحث تمدید قرارداد کی‌روش تاثیرگذار است.

معضل افزایش ٣٠‌درصدی دستمزد

اگر قرار باشد کی‌روش در فوتبال ایران به کار خودش ادامه بدهد،‌ یکی از مشکلات بزرگ فدراسیون تأمین مبلغ قرارداد و دستمزد او خواهد بود. فدراسیون در همین سال‌های گذشته هم برای پرداخت حق و حقوق کی‌روش و دستیارانش همیشه با مشکل مواجه بوده است. درحال حاضر کی‌روش سالانه یک‌میلیون و ٤٠٠‌هزار یورو از فدراسیون دریافتی دارد. پاداش او برای هر پیروزی تیم‌ملی در یک مسابقه ٦‌هزار دلار است و هزینه خودرو،‌ تلفن همراه، اینترنت،‌ سفرهای داخلی و خارجی با بلیت بیزینس کلاس هواپیما، هتل و ایاب و ذهاب،‌ خشکشویی،‌ دندانپزشکی، بیمه عمر و.... هم بر عهده فدراسیون فوتبال است. علاوه بر این ١٠‌درصد پاداش صعود به جام‌جهانی (١,٢‌میلیون دلار) به کی‌روش تعلق خواهد داشت. کی‌روش یک مربی بزرگ و حرفه‌ای است و قطعا برای تمدید قرارداد رقم دستمزد خود را حداقل ٢٥ تا ٣٠‌درصد افزایش خواهد داد که فدراسیون فوتبال با این حجم از مشکلات مالی عملا توان پرداخت آن را نخواهد داشت.

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین