کد خبر: ۱۸۰۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
اتفاقی که در روزهای گذشته در خصوص تبلت‌ها‌ و ماشین‌ها‌ رخ داد از همین دست موارد است. البته شاید مهم ترین و مطلوب ترین اتفاق در این مسئله نظارت و مطالبه گری رسانه‌ها‌ و مردم باشد که به خوبی برای شفاف تر شدن تمام ابعاد هر ماجرایی دقت نظر به خرج می‌دهند، رویدادی در کنار مسئولیت پذیری و شفاف سازی اعضای شورا به نتایج روشن و مشخصی می‌رسد.
  تخریب به هر قیمت، سیاست مذموم اما کاربردی این روزهای بعضی اقشار و جناح‌ها‌ی دنیای سیاست است. اگر پیشتر خبرسازی، آمارسازی و تهدید به افشاگری برای تخریب و پیشبرد منافع شخصی و جریانی کارآمد می‌نمود، حالا نقض غرض و تخریب به هر قیمت و هر بهانه در برخی محافل سیاسی پرطرفدار است. بدین گونه است که شورای شهر پنجم علی رغم اصرارش بر حرکت گام به گام و اصولی و مبتنی بر قانون، بنا بر اقبال مستمر مردم به اصلاح‌طلبان قربانی حاشیه سازی‌ها‌ی گاه و بیگاه جریاناتی می‌شود که زور آخرشان را برای دمیدن در تنور بلوا و غرض‌ورزی صرف می‌کنند.

کمتر در تمام ماه‌ها‌ی گذشته پیشامد کرده که اعضای شورای 21 نفره خیابان بهشت، به جنجال‌ها‌ی رسانه‌ای ورود کنند. اگر چه در برخی امور با پرسشگری‌ها‌ی رسانه‌ای و مردمی رو به رو شدند، موضع شفاف و نسبتا همواره صادقانه شان در اکثر موارد منجر به پیشبرد امور در سطحی بالاتر از آن چه در سال‌ها‌ی گذشته قابل مشاهده بود، شده است. جرم اصلی اما در یک دست اصلاح‌طلب بودن شورای شهری است که هر رویداد کوچک و بزرگش دستاویز رسانه‌ها‌یی خاص برای جنجال آفرینی می‌شود. علی رغم آن که بنا بر ذات کار رسانه‌ای و خبری حتی روزنامه‌ها‌ی اصلاح‌طلب نیز در مواردی خاص با آن چه در شورا می‌گذشت اتفاق نظر در سطوح مختلف نداشتند، با این همه وحدت موجود میان اصلاح‌طلبان در خصوص امور شورای شهر برای برخی گران آمده است. جنجال آفرینی‌ها‌ و به حاشیه بردن‌ها‌ و تلاش برای سیاسی جلوه دادن امور شورا، در هفته‌ها‌ و ماه‌ها‌ی اخیر نیز بی گمان از همین مسئله ناشی می‌شود. رویکردی که البته هر بار به در بسته خورده اما، مجاهدت مخالفان انگار فعلا ادامه دارد.

تلاش‌ها‌ی قبلی برای حاشیه سازی

اتفاقی که در روزهای گذشته در خصوص تبلت‌ها‌ و ماشین‌ها‌ رخ داد از همین دست موارد است. البته شاید مهم ترین و مطلوب ترین اتفاق در این مسئله نظارت و مطالبه گری رسانه‌ها‌ و مردم باشد که به خوبی برای شفاف تر شدن تمام ابعاد هر ماجرایی دقت نظر به خرج می‌دهند، رویدادی در کنار مسئولیت پذیری و شفاف سازی اعضای شورا به نتایج روشن و مشخصی می‌رسد. رویه‌ای که اگر پیش از این نیز موجود بود در بسیاری از حوزه‌ها‌ از جمله شهرداری دوران محمدباقر قالیباف حواشی و مسائل آن چنانی رخ نمی‌داد. با این حال ماجرای تبلت و ماشین‌ها‌ی خریداری شده بالاخره روشن کرد که نه تنها در شورای پنجم که در ادوار گذشته نیز بی سر و صدا چنین اتفاقاتی رخ می‌داده و بنا بر آن چه شهربانو امانی افشا کرده است، برخی از اعضای دوره گذشته حتی خودروهایی برای خانواده شان نیز در اختیار گرفته بودند. افشاگری که البته با واکنش و تکذیب سخنگوی دوره گذشته رو به رو شد. زهرا صدراعظم نوری نیز در تشریح ابعاد حقیقی این ماجرا در گفتگویی رسانه‌ای عنوان کرد: «ظاهراً شورا ۸۰ خودرو فرسوده دارد که نگهداری از آنها هزینه‌بر بوده و نیازی هم به ۸۰ دستگاه خودرو ندارد، درنتیجه به صورت طبیعی فقط خودروهایی برای تردد ۲۱ نماینده اختصاص داده می‌شود. لذا تمامی این ۸۰ خودرو فرسوده و مستهلک که نگهداری‌شان به صرفه نیست تبدیل به خودروهای نو که هزینه کمتری دارند؛ می‌شوند. این ۲۱ خودرو نیاز تشکیلات اداری است و هر تشکیلاتی برای رفت و آمد پرسنلش از خودروهای اختصاصی استفاده می‌کند، خود شورا رسماً در این زمینه اقدام نکرده است و از طریق شهرداری ۸۰ دستگاه خودرو به ۲۱ خودرو تبدیل خواهد شد و خودروها متعلق به شهرداری بوده‌اند.» این عضو شورای شهر در پاسخ به این سوال که اگر خرید خودرو و تبلت یک روال اداری و طبیعی است چرا مجید فراهانی اعلام کرد از خودروهای قدیمی شورا استفاده خواهد کرد، گفت: «من اطلاع ندارم ایشان از چه منظری ورود کرده‌اند. یا ایشان در جریان نبودند یا می‌خواستند بگویند این اتفاق به این معنا نبوده که قصد دارند یک کالای نو در اختیار گرفته و کار غیرضروری انجام دهند. به نظر من این ۸۰دستگاه خودرو فرسوده باید زودتر از اینها تعویض می‌شد، بسیاری از آنها حتی استفاده هم نمی‌شدند.» همچنین شهربانو امانی با انتقاد از شیوه پرداخت برخی رسانه‌ها‌ به موضوع واگذاری خودروها و تبلت‌ها به اعضای شورای پنجم و با اشاره به موضوعات دیگری که در دستور کار این شورا قرار دارد، گفت: «ما نباید نظارت جناحی داشته باشیم. به هر حال مردم باید بدانند که در حال حاضر 140پست مصوب در شورای شهر وجود دارد ولی شورای شهر 450 نیرو دارد و شهرداری تهران نیز بیش از 65هزار نیرو در اختیار دارد.» امانی در ادامه انتقادهای خود به حاشیه سازی‌ها‌ اظهار داشت: «یک زمانی یک نهاد الگانس‌ها را برای نوسازی ناوگان خود وارد کرد و ما همه معتقدیم در همه جا باید تلاش کنیم و شما چشم و گوش ما باشید، چه تسنیم و چه فارس.»

از سوی دیگر و قبل از جنجال سازی‌ها‌ در خصوص تبلت و خودرو که روال عادی شهرداری و شورای شهر بوده و در این دوره تازه در مورد آن اطلاع رسانی شده است، نظارت‌ها‌ی قانونی و تصمیم‌گیری‌ها نیز هر از گاهی با هیاهوهای غیرضروری همراه می‌شود. پس از اعلام هزینه کرد شهرداری تهران در مراسمات مذهبی از قبیل پیاده روی اربعین و هیئت‌ها‌ی مشابه در داخل پایتخت، برخی اعضای شورای شهر از هزینه کردن مالیات‌ها‌ی پرداختی شهروندان در چنین رویدادهایی انتقاد کردند که با واکنش‌ها‌ و سوءتعبیرهای زیادی همراه شد. زهرا صدراعظم نوری با بیان این که چنین مراسماتی همواره خودجوش و مردمی بوده است، اظهار داشت: «این مراسم دستوری از بالا به پایین و دولتی نیست و هرکس با توانی که دارد در آن شرکت می‌کند. در همین راستا باید تلاش کنیم حرکت‌های خوب و مثبت مردم که جنبه داوطلبانه دارند را دولتی نکنیم و در سازمان‌ها و تشکیلات غیرداوطلبانه وارد نشویم تا حالت مردمی بودن آن شدت پیدا کند.» همچنین ورود این عضو شورای شهر تهران در موضوع بن‌ها‌ی خاص برای کمک به برخی هیئت‌ها‌ی خاص و برگزاری نمایشگاه عطر سیب نیز برای شورای شهر حاشیه ساز شد. صدراعظم نوری که طی نامه‌ای بن‌ها‌یی به ارزش ده میلیون تومان را به نهاد اختصاص دهنده استرداد داده بود، توضیح داد: «برای آنکه بن‌ها را بین هیات‌ها و تشکیلات مذهبی توزیع کنیم هیچ معیار و شاخصی نداریم و اساساً توزیع بر مبنای معیار عدالت نخواهد بود. در حقیقت هرکس که نزدیک‌تر باشد و بیشتر بتواند ارتباط برقرار کند، می‌تواند برخوردار باشد. اما از آنجایی که ما نماینده همه مردم هستیم باید به همه با یک دید نگاه کنیم و من این بن‌ها را قبول نکردم.» رویکردی کاملا قانونی که واکنش رئیس کمیسیون فرهنگی شورای قبل را برانگیخت. حجت الاسلام عبدالمقیم ناصحی در پی رسانه‌ای شدن رویه‌ای که در دوران قالیباف و چمران مسکوت باقی مانده بود و پس از چند سال خاطرنشان شد: «کمک‌ها‌ صرفا فرهنگی بوده است که فقط اقلام فرهنگی به هیئت‌ها‌ عرضه شده است که این مساعدت‌ها‌ نه تنها به مساجد بلکه به هیئت‌ها‌ی دانشجویی، دانش آموزی، مذهبی و دیگر هیئات داده می‌شود.» البته ناصحی در خصوص تامین اعتبار این کمک‌ها‌ نکته‌ای را مطرح نکرده است. زهرا صدر اعظم نوری اما در تشریح تامین اعتبارات چنین رویه‌ها‌یی درپاسخ به این سوال که هزینه این بن‌ها چقدر و از چه منبعی تامین می‌شود، گفت: «من در این زمینه آمار دقیقی ندارم و باید مشخص شود. این از گذشته بوده است و من به عنوان نماینده مردم در شورای پنجم با این رویه مخالف هستم. با وجود احترامی که برای همه تشکل‌ها و هیات‌های مذهبی قائل هستم، با این رویه اساساً مخالف بوده و اعتقاد دارم مردم تهران وقتی منابع درآمدی شهرداری را از طریق پرداخت عوارض تامین می‌کنند، مایل نیستند این عوارض به این نحو هزینه شود. وقتی مردم پولی برای عوارض می‌دهند نباید صرف خرج خرید برنج و روغن برای هیئت‌های مذهبی شود.» در مجموع این مسئله نیز که بنا بر وظیفه قانونی و نظارتی اعضای شورای شهر مورد بررسی قرار گرفته بود، با جنجال‌ها‌یی از سوی جریانات رقیب مواجه شد.

تازه‌ترین تخریب

با این حال اگر دو نمونه فوق مربوط به اقدامات قانونی و بر حسب انجام وظیفه مشخص شده اعضای شورای شهر رخ داد، گاهی اظهار نظرهای شخصی و مناسبتی اعضای شورای اصلاح‌طلب پایتخت نیز مورد بهره برداری‌ها‌ی سیاسی به قصد تخریب قرارمی‌گیرد. تا جایی که کار به صرف هزینه‌ها‌ی مادی و معنوی برای تولید محتوای تخریبی در صدا و سیما نیز می‌کشد. حجت نظری، جوان ترین عضو شورای شهر پنجم که نشان داده ابایی از طرح مواضع اصلاح‌طلبانه خود و پیگیری‌ها‌ی مطالبات مردمی ندارد، بیش از سایرین در معرض این جنجال سازی‌ها‌ قرار گرفته است. حجت (بشیر) نظری که نام حجت و بشیر را به عنوان یادگار از پدر و عموی شهیدش با خود دارد، در تازه ترین جنجال سازی‌ها‌ی جریانات رقیب، بنا به انتشار توئیتی با موضوعیت دفاع مقدس در آماج حملات قرار گرفته است. نخستین واکنش‌ها‌ اما جدای عتاب و خطاب‌ها‌ی برخی رسانه‌ها‌، از سوی پرویز سروری عضو اصولگرای دوره گذشته شورای شهر متصاعد شد. سروری در واکنش به این توئیت ساده اظهار کرد: «آنچه در پیام آقای نظری منتشر شده، اگر درست باشد اظهارات نگران کننده‌ای است که عضو شورای اسلامی شهر یکی از مهمترین موضوعات و تاریخ کشور را به این شکل تحریف می‌کند.» دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی همچنین در سخنانی بسیار دورتر از آن چه نظری نوشته بود، گفت: «در زمان دفاع مقدس کشورمان هیچ حرکت تحریک آمیز و مبتنی بر جنگ طلبی انجام نداد، مردم ما سرگرم انقلاب خودشان بودند که عده‌ای با فشار نظام سلطه به ایران حمله و چند استان ما را اشغال کردند.» از سوی دیگر محسن کوهکن نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز با حمله به عضو جوان و خانواده شهید شورای شهر تهران، او را به ناآشنایی با مفاهیم دفاع مقدس متهم و عنوان کرد: «کسی که فرقی میان دفاع مقدس با جنگ قائل نشود، پیداست که معانی این کلمات را نمی‌داند چرا که بحث دفاع سازوکار خود را دارد؛ در جنگ‌ها‌ی عمومی دنیا هدف وسیله را توجیه می‌کند اما در مبنای اعتقادی ما در دفاع مقدس، انسان‌ها‌ حرمت دارند.» پس از پخش بعضی بسته‌ها‌ی محتوایی در رسانه ملی نیز هجمه‌ها‌ی تخریبی علیه نماینده مردم پایتخت به شکل معناداری زیاد شد. با این همه نظری در واکنش به این نقض غرض‌ها‌ و سوءاستفاده‌ها‌ با بیان این که از توئیت او برداشت سوگیرانه شده است، تصریح کرد: «واکنش‌ها‌ به توئیت بنده در رابطه با مذموم دانستن جنگ بسیار سوگیرانه بود. شاید تمام اشخاص و گروه‌ها‌یی که نسبت به این توئیت واکنش منفی نشان دادند، ته دل خود می‌دانستند شخصی که خودش برای این جنگ خون داده، خون دل خورده و از نعمت پدری که در راه دفاع از کشور شهید شده محروم بوده، هیچ وقت دفاع را نادیده نگرفته و مذموم نمی‌داند. مگر می‌شود کسی وجود و اصل و اساس خود را مذموم بداند؟!» وی با اظهار تاسف از این رفتارها افزود: «وقتی ما همیشه اعلام می‌کنیم که تمام قوای نظامی را تنها برای دفاع از کشور و خاک خود می‌خواهیم، نشانگر جنگ طلب نبودن ما ایرانی‌ها‌ست. لذا واضح است که جنگ طلبی از نظر ما مذموم است.»

با این همه به نظر می‌رسد همچنان مشکل اصلی از موفقیت و نمود بیشتر اندیشه‌ها‌ی اصلاح‌طلبی در قالب شورای شهر باشد. شورایی که نه نیاز به ائتلاف داشت و نه با جا به جایی مهره‌ها‌ وعده‌ها‌ی اولیه خود را فراموش کرد. شورای شهر همان طور که مطالبه می‌شد شیشه‌ای است. با این حال شاید برخی گمان نمی‌کردند هر تیری که روانه کنند منبع و ماخذش به ادوار گذشته برگردد. موفقیت‌ها‌ی شورای شهر تهران بدون شک جدای از مبانی نظری و عملکرد اصلاح‌طلبانه، درگرو شفاف سازی امور است که تا این جا به خوبی در نظر گرفته شده و اگر بتواند تا پایان بر مبنای قانون و توجه به خواست موکلانش پیش رود می‌تواند کارنامه‌ای درخشان از خود
برجای گذارد.

منبع:روزنامه آفتاب یزد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین