|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۲
کد خبر: ۱۸۰۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۰
پارلمان عراق در جلسه دوشنبه، تعدادی از مصوبات تنبیهی را علیه اقلیم کردستان عراق به تصویب رساند.
 پارلمان عراق در جلسه دوشنبه، تعدادی از مصوبات تنبیهی را علیه اقلیم کردستان عراق به تصویب رساند.

به گزارش ایرنا، پارلمان عراق در جلسه ای که نمایندگان فراکسیون کرد در آن غایب بودند، مصوبات (یکشنبه) شورای امنیت ملی عراق را در قبال مقامات اقلیم کردستان عراق که (دوشنبه) همه پرسی غیر قانونی را به اجرا گذاشتند، مورد تایید قرار داد.

پارلمان در مصوبات تنبیهی مهم خود علیه اقلیم کردستان عراق، حیدر العبادی را به عنوان فرمانده کل قوای مسلح عراق ملزم به بازگرداندن نیروهای مسلح عراق به مناطق مورد اختلاف در شمال عراق کرد.

پارلمان عراق همچنین با بستن تمامی گذرگاه های مرزی با اقلیم کردستان عراق موافقت کرد و خواستار اجرایی شدن مصوبه قبلی در خصوص برکناری 'نجم الدین کریم' استاندار کرکوک شد.

پارلمان در مصوبات تنبیهی مهم خود علیه اقلیم کردستان عراق، حیدر العبادی را به عنوان فرمانده کل قوای مسلح عراق ملزم به بازگرداندن نیروهای مسلح عراق به مناطق مورد اختلاف در شمال عراق به ویژه کرکوک کرد.

در مصوبات امروز همچنین بر حفظ روابط ملی و اجتماعی با شهروندان کرد به عنوان یکی از بافت های مهم اجتماعی عراق تاکید شده است.

در این مصوبات، خواستار فراخوان تمامی سفرای خارجی که دارای نمایندگی در اقلیم هستند برای بستن نمایندگی های خود در اقلیم و اعلام موضع صریح و روشن آنها در قبال همه پرسی اشاره شده است.

همچنین از همه کارکنان کرد که در همه پرسی امروز دوشنبه شرکت نکرده اند، خواسته شده تا در مشاغل خود باقی بمانند و بر اجرای توافق آشتی ملی بر مبنای هویت ملی عراق و تضمین بازگشت آوارگان به مناطق اصلی سکونتشان تاکید شده است.

در این مصوبه از دولت عراق خواسته شده است که تمامی چاه های نفت شمال عراق در کرکوک و مناطق مورد اختلاف را به زیر پوشش وزارت نفت بیاورد و از استیلای نیروهای امنیتی وابسته به احزاب کرد عراق بر آنها جلوگیری کند.

پارلمان عراق به رهبران سیاسی کرد عراق هشدار داده شده است که در قبال تبعات منفی علیه شهروندان در اقلیم کردستان عراق مسوول هستند.

از وزارت دارایی عراق نیز خواسته شده که در تمامی هزینه های حاکمیتی و اجرایی استان کردستان بازنگری کند و از دولت ترکیه خواسته است که موضع خود را مبنی بر عدم عبور نفت از چاه های شمال به بندر جیهان نهایی کند.

سلیم الجبوری رییس پارلمان عراق در پایان جلسه امروز دوشنبه گفت که پارلمان پس فردا چهارشنبه میزبان حیدر العبادی نخست وزیر عراق است.

الجبوری در بدو جلسه امروز، همه پرسی اقلیم کردستان عراق را غیر قانونی خواند و از دولت عراق خواست تدابیر لازم را برای حفاظت از تمامیت ارضی عراق اتخاذ کند.

تصمیمات تنبیهی مجلس نمایندگان عراق امروز دوشنبه همزمان با همه پرسی جاری در اقلیم کردستان عراق اتخاذ شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین