|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۸
کد خبر: ۱۸۰۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۴
کره شمالی و فرصت ما: رجز خوانی‌های ترامپ در باره کره و پاسخ‌های رئیس جمهور کره شمالی آمریکا و تمام اردوگاه غرب را سرگرم کرده است. این هم برای ما یک فرصت فراهم کرده است.
 ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا برای ایران و ملت ایران یک نعمت بزرگ و یک فرصت تاریخی است که ما ایرانیان چه مردم و چه دولت‌مردان و کلیت نظام اسلامی باید قدر آن را بدانیم.

محمد الله‌اکبری با این مقدمه در سرمقاله روزنامه 19 دی نوشت: از آغاز پیروزی انقلاب تا کنون چالش مهم منافع منطقه‌ای چون حق استقلال و آزادی و حق تعیین سرنوشت و دفاع ما از مظلوم و پشتیبانی آمریکا و غرب از ظالم و حکومت‌های ظالم آغاز شده و حتی در آینده نزدیک و دور و در دراز مدت این چالش میان ایران و آمریکا ادامه خواهد داشت. در سالیان گذشته آمریکا با بهره­مندی از توان سیاسی و اقتصادی و نفوذ بین المللی خود و با هماهنگی بالایی که میان کشورهای قدرتمند ایجاد می‌کرد، کشور ما را در انزوا قرار می‌داد و انواع تحریم‌های ستمگرانه را بر ما تحمیل می‌کرد. البته برخی دولتمردان ا نیز با سخنان و رفتار خود زمینه و دست مایه و استناد و استدلال مناسب را برای غرب بر ضد ما فراهم می‌کردند.

اکنون با کوشش دستگاه سیاست خارجی و دولتمردان و دیگر مسؤلان نظام و با توافق برجام و البته انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا و سخنان و رفتارهای او زمینه مناسب برای جهانی شدن جمهوری اسلامی و رساندن پیام منطقی و معقول و مظلومیت ایران در 40 سال گذشته به گوش مردم جهان فراهم شده است. اکنون مجموعه عوامل دست به دست هم داده تا ایران وسط میدان جهانی قرار گیرد و آمریکا رو به انزوا برود. این فرصتی تاریخی است که باید غنیمت دانسته شود و از آن به بهترین صورت و با برنامه ریزی دقیق بهره برداری شود. ترامپ و برخی از دولت مردان او ناخواسته ولی پیوسته با گفتار و رفتار خود به تحقق اهداف و خواسته‌های ما کمک می‌کند و مصداق بارز مثل مشهور «عدو شود سبب اگر خدا خواهد» شده است. دولتمردان آمریکا و اسرائیل هر چه بیشتر از این دست سخن بگویند و بدین گونه رفتار کنند به سود ما است. فرصتی است تاریخی که معلوم نیست دوباره در اختیار ما قرار گیرد. این سخنان و رفتارها نیاز به پاسخ ندارد بلکه باید از آن بهره برداری شود. سیاست مظلوم نمایی و استفاده از آن بهتر است در دستور کار قرار گیرد و با هر حرکت و سخن و رفتار آنان به کمیته مشترک بررسی برجام و سازمان ملل شکایت ارائه و درخواست رسیدگی شود. سفرهای دیپلماتیک بیشتر شده و بر بد عهدی آمریکا و غیر قابل اعتماد بودن آن در دیدار با مردان سیاست دیگر کشورها تاکید شود.

سیاست مظلوم نمایی و استفاده از آن بهتر است در دستور کار قرار گیرد و با هر حرکت و سخن و رفتار آنان به کمیته مشترک بررسی برجام و سازمان ملل شکایت ارائه و درخواست رسیدگی شود؛ سفرهای دیپلماتیک بیشتر شده و بر بد عهدی آمریکا و غیر قابل اعتماد بودن آن در دیدار با مردان سیاست دیگر کشورها تاکید شود.

شکاف در اردوگاه غرب: رفتار و گفتار ترامپ و اعضای دولت او فرصتی فراهم کرده تا در اردوگاه متحد غرب شکاف ایجاد شود. ما باید با برنامه ریزی و استفاده بهینه از این فرصت در عمیق کردن این شکاف بیشتر بکوشیم. هر چه این شکاف بیشتر شود ما بیشتر به وسط میدان جهانی می آئیم و آمریکا به بیشتر به سمت انزوا می‌رود و این یکی از اهداف بزرگ ما است. ممکن است ما نتوانیم یا نخواسته باشیم جای آمریکا را پر کنیم ولی انزوای آن و مطرح شدن ما و عادی شدن روابط دیگر کشورها با ما یک هدف بزرگ و قابل دستیابی است.

کره شمالی و فرصت ما: رجز خوانی‌های ترامپ در باره کره و پاسخ‌های رئیس جمهور کره شمالی آمریکا و تمام اردوگاه غرب را سرگرم کرده است. این هم برای ما یک فرصت فراهم کرده است.

تقابل آمریکا با روسیه و چین و گرفتاری آنها در تعامل با یکدیگر و اختلاف منافع بین‌المللی آنان هم فرصت دیگری است برای ما.

مجموعه این زمینه‌ها و عوامل فرصت تاریخی نابی را در اختیار ما قرار داده است. زین پس مانده هنر ما در استفاده از این فرصت تاریخی. فرصت‌ها دیر به دست می‌آیند و زود از دست می‌روند. بکوشیم تا وقت هست به بهترین صورت از این فرصت‌ها بهره ببریم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین