کد خبر: ۱۷۹۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
در پایان کار معلوم می شود که معلم، وزیر و دولت چقدر کار کرده‌اند و در پایان کار مشخص می‌شود که آیا ما یک نوجوان یا جوان مسئول ماهر علاقه مند به کار خلاق تحویل جامعه داده‌ایم.

رئیس‌جمهور با انتقاد از محتوای کتب درسی تصریح کرد: کتاب‌های درسی ما دانشْ آموز را به جای تربیت برای فردا، برای دیروز تربیت می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز (شنبه اول مهر) در آیین بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی 96-97 در هنرستان شهید مدرس منطقه 5 تهران اظهار کرد: وقتی امروز کتاب‌های درسی را باز می کنیم غیر از عوض شدن جلد، فونت، عکس وتغییر بعضی عبارت‌ها نسبت به زمانی که ما درس می خواندیم تغییر چندانی نکرده است. در حالیکه ما باید دانش آموزان را حداقل برای 12 سال آینده تربیت کنیم، کتابهای درسی ما دانش آموز را برای دیروز تربیت می کند نه برای فردا و حتی امروز.

وی ادامه داد: نحوه تدریس و اداره کلاس ما با همه تلاش معلمان نیاز به تحول جدید دارد. در پایان کار معلوم می شود که معلم، وزیر و دولت چقدر کار کرده‌اند و در پایان کار مشخص می‌شود که آیا ما یک نوجوان یا جوان مسئول ماهر علاقه مند به کار خلاق تحویل جامعه داده‌ایم یا تنها باعث شده‌ایم دانش آموزان حفظیاتی را که از یاد می رود حفظ کنند.

روحانی با بیان اینکه برای آنکه دوران مدرسه بهترین دوران زندگی باشد و احساس کنیم شرایط بهتری برای حضور در جامعه داریم، به نکاتی باید توجه کرد، افزود: این مسئله به برنامه‌ها ، تلاشها و کمک‌های دولت، تلاش‌های پدران ومادران و خانوده‌ها، معلمان و جامعه وهمچنین اخیرا به نوع استفاده از فضای مجازی بستگی دارد و همه اینها دست به دست هم می‌دهند که در پایان این 12 سال ما به کجا برسیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه یکی از عوامل بسیار مهم رابطه معلم با دانش آموزان و دانش آموزان با یکدیگر در محیط کلاس است تصریح کرد:  محیط کلاس باید امن باشد امن به معنای اینکه در یک کلاس مبادا یک یا دو دانش آموز مورد حمله سخنان بقیه باشند. یا یک دانش آموز که استعداد بیشتری دارد برای دیگران فخر فروشی کند باید دانش آموزی که درسی را بهتر می فهمد به شاگردی که به هر دلیلی نتوانسته حرف استاد را بگیرد، کمک کند. محیط امن به این معنا که به شکل و قیافه، نحوه حرکت و راه رفتن، لهجه و سخن گفتن هم ایراد نگیریم یا چند دانش آموز یک نفر را دست نیندازد.

وی ادامه داد: اگر محیط امن نباشد نتیجه این می شود که دانش آموز غم زده شده، تحت فشار روحی قرار می گیرد و اگر خدایی نکرده رفتار معلم هم با او صددرصد صحیح نباشد ناامنی دوم را هم تجربه می کند و اگر در راه منزل محیط امنی را نبیند ناامنی دیگری را حس میکند واگر در خانه پدر و مادر رفتارشان محبت آمیز نباشد ناامنی دیگری برای او تجربه می شود.اگر دانش آموز در حیاط و کلاس نسبت به همکلاسی، معلم، مدیر، محیط، جامعه پدر و مادر و خانواده احساس ناامنی کند، درس خواند برای او سخت می شود.

وی با اشاره به موفقیتهای جوانان ایرانی بیان کرد: همه ما میدانیم در کشور ما در بسیاری از زمینه ها جوانان دانش آموزان و دانشجویان قدمهای بسیار خوبی برداشته اند. ما در بسیاری از المپیادها برنده طلا شده‌ایم. دانشجویان ما در بسیاری از دانشگاه های برتر دنیا در حال تصحیل هستند و در بسیاری از مراکز علمی درجه یک دنیا ایرانیان به عنوان نخبه تلاش می کنند. اما وقتی به صد سال پیش ایران بازمیگردیم و با کشورهای پیشرفته مقایسه می کنیم می‌بنییم که در کشور نواقصی وجود دارد. و ما از سرمایه و منابع‌مان به بهترین استفاده  نکرده ایم.

رئیس دولت دوازدهم یادآور شد: اگر کسی که 12 سال درس خوانده و دیپلم  گرفته را دو سال بعد از دیپلم با کسی که در  یک کشور پیشرفته این کار را انجام داده مقایسه کنیم، می بینیم که آن کسی که در کشور پیشرفته بوده داشته‌هایش بیشتر از دانش آموز ایرانی است. باید بپرسیم چرا؟ چون ما در کلاس خود البته در هنرستان کمتر و در دبیرستان بیشتر، بیشتر می خوانیم و حفظ می کنیم تا در امتحان نمره خوب بگیریم و چون حفظیم، حافظه با گذشت زمان مثل یخ در آب است و آب می شود. اما اگر به خلاقیت جوان‌ها و نوجوان‌ها تکیه کنیم و همان مطلب را به جای حفظ کردن به صورت سوال مطرح کنیم تا با فکر خودشان جواب بدهند نتیجه را خواهیم دید.

وی در ادامه تاکید کرد: این مسئله باید باور نویسندگان کتب درسی شود که دانش‌آموزان می‌توانند در بیان پاسخ‌ها از آنها بهتر باشند و با مقدمه، مطلب، بیان و جملات بهتری حرفشان را بیان کنند. باید بگذاریم بخش بزرگی از کتب درسی ما توسط دانش آموزان در سالهای آینده نوشته شود و روی خلاقیت و مهارت دانش‌آموزان تکیه کنیم.

روحانی همچنین عنوان کرد: نباید بعد از 12 سال یک کاغذ به عنوان مدرک دست دانش آموزان بدهیم بلکه باید مهارتی یاد بدهیم که بتوانند آن را به عنوان رشد و نمو دوران متوسطه خود در محیط کار عرضه کنند. باید دانش آموزان علاقه مند به کار، تحویل جامعه بدهیم و دانش آموز را در یک رشته به عنوان یک جوان ماهر تربیت کنیم.

رئیس‌جمهور در ادامه خاطر نشان کرد: اولین خواسته‌ام از آقای بطحایی قبل از معرفی ایشان به مجلس این بود که دانش آموزان در پایان 12 سال باید یک کار بلد باشند. تا اگر نخواستند به دانشگاه بروند و خواستند وارد محیط کار و جامعه شوند یک مهارت را به خوبی آموخته باشند. این به عنوان رسالت و وظیفه بزرگ همه معلمین، مسئولان و نویسندگان کتابهای آموزش و پرورش است.

رئیس‌جمهور همچنین اظهار کرد: برای اینکه بهتر بخوانیم، بفهمیم و به آینده کشور خدمت کنیم. خواهش من این است که همه تلاش کنیم محیط کلاس و مدرسه ما این چنین باشد. و در محیط مدرسه چگونگی تحمل افکار دیگران را تمرین کنیم. وقتی کسی چیزی می گوید و به او میخندیم یا او را هو می‌کنیم یعنی افکارش را تحمل نمی کنیم. ما باید در کلاس و محیط مدرسه افکار دیگران را تحمل کنیم و به فکر دیگران احترام بگذاریم که این به دست خود دانش آموزان و معلمان است تا محیط مدرسه ما محیط اخلاق و ادب باشد.

وی در ادامه با اشاره به پرسش مهر امسال گفت: پرسش مهر امسال این است که در محیط مدرسه تحمل افکار دیگران، احترام به افکار دیگران و اخلاق و ادب را چگونه تمرین کنیم.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: دانش آموزان نباید از اینکه چیزی را بلد نیستند، خجالت بکشند و معلمان نباید آنها را تحقیر کنند ما اگر چیزی را بلد نیستیم نباید از پرسیدن خجالت بکشیم و باید بپرسیم ما اگر بتوانیم محیط مدرسه وکلاس را بهتر بسازیم می توانیم عالمتر اندیشمندتر خلاق تر ماهرتر برای کار و فعالیت در جامعه بعد از دوران تحصیل و انسانی مسئول در محیط جامعه باشیم واز طرفی معلمان باید به دانش  آموزان نحوه استفاده از فضای مجازی را بیاموزند؛ چراکه این فضا مانند تیغ دو لبه است که هم می تواند زندگی را نابودکند و هم می تواند مسیر رشد را بسازد.

روحانی در پایان با اشاره به همزمان شدن آغاز سال تحصیلی و فرا رسیدن ماه محرم یادآور شد: این اتفاق را به فال نیک می گیریم که آغاز سال تحصیلی با ایام ایثار سالار شهیدان توام شده و باید خودمان را به گونه‌ای تربیت کنیم که برای اهداف، کشور و آرمان‌ها فداکار باشیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین