|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۱۷۹۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۳
برنامه سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در هفتادو دومین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بازتاب وسیعی در رسانه های منطقه ای و بین المللی داشت.
 برنامه سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در هفتادو دومین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بازتاب وسیعی در رسانه های منطقه ای و بین المللی داشت.

به گزارش ایرنا،سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در سازمان ملل همزمان علاوه بر شبکه های رسانه های دیداری و شنیداری داخلی از شبکه های تلویزیونی همچون سی ان ان، بی بی سی، العربیه، الجزیره، فرانس 24 و ... پخش شد.

روحانی در سخنان خود ایران را در صف نخست مبارزه با تروریست و تندروی مذهبی در خاورمیانه عنوان کرد و این موضع را فارغ از جنبه های قومی و مذهبی بلکه از منظر انسانی و اخلاقی دانست.

وی در بخش هایی از سخنرانی خود گفت که جمهوری اسلامی ایران مبتکر اتحاد جهانی برای مقابله با خشونت و افراطی‌گری است و گفت و گو و مذاکره بر مبنای برد-برد را تنها مسیر حل و فصل بحران‌های جهانی و منطقه‌ای می‌داند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران، تعمیق پیوندها با کشورهای همسایه و منطقه و افزایش سطح همکاری با کشورهای دوست، انتخابِ آگاهانه ما است و عبور از تهدیدات خطرناک و تحولات پیچیده دوران گذار فعلی جز با افزایش تماس‌ها و مراودات و نهادینه کردن گفتگو از سوی دولت‌ها و ملت‌ها امکان‌پذیر نیست.

روحانی یادآور شد:ادبیات جاهلانه، زشت، کینه توزانه و مشحون از اطلاعات غلط و اتهامات بی پایه ای که از زبان رئیس جمهوری آمریکا علیه ملت ایران دیروز در این مجمع محترم شنیده شد، نه تنها در شأن سازمان ملل نبود بلکه در تقابل با خواسته امروز ملت ها از این اجلاس است یعنی اتحاد دولت ها برای مقابله با جنگ و تروریسم.

رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: در همین جا اعلام می کنم که توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران، از جمله توانمندی های موشکی، تنها جنبه دفاعی و بازدارندگی داشته و برای حفظ صلح و ثبات در منطقه و جلوگیری از ماجراجویی بی خردان هدف گذاری شده است. مردم شهرهای مختلف ما در جنگ تحمیلی هشت ساله قربانی موشک های دوربرد رژیم صدام بودند و ما هرگز اجازه تکرار چنین جاه طلبی های فاجعه بار را نخواهیم داد.

روحانی گفت که بی ثباتی و خشونت ورزی در منطقه ما با مداخله نظامی قدرت های فرامنطقه ای تشدید شد؛ همان قدرتهایی که اکنون با هدف مداخله بیشتر و فروش سلاح‌های مرگبارشان ایران را به ایجاد ناامنی متهم می‌کنند. من به صراحت اعلام می‌کنم که مداخله خارجی و تعیین تکلیف برای مردم منطقه نتیجه‌ای جز تداوم و گسترش بحران برجای نخواهد گذاشت. بحران‌های سوریه، یمن و بحرین راه حل نظامی ندارند و تنها از طریق توقف خشونت، و پذیرش رای و نظر مردم پایان پذیر است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران ادامه داد:دولت آمریکا باید برای مردم خود توضیح دهد که چرا با صرف صدها میلیارد دلار از دارایی‌های ملت خود و ملت‌های منطقه به جای آن‌که به ثبات و امنیت کمک کند موجب قتل و فقر و ویرانی و رشد تروریسم و افراطی‌گری در منطقه و جهان شده است.
همچنین دیدار با سران کشورهای مختلف جهان، گفت وگو با رسانه های بین المللی، نخبگان و ایرانیان مقیم آمریکا از برنامه های دکتر روحانی در نیویورک بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین